• Browneyed Girl

Är män med systrar bättre partners?

Det här har jag diskuterat med mina vänner flera gånger och nu undrar jag vad ni tror?
    Är det så att män som är uppvuxna med systrar omkring sig har lättare för att umgås med och förstå kvinnor?

Själv hävdar jag (naturligtvis helt ovetenskapligt!) att så är fallet.
    Mitt ena ex hade bara bröder och hade en konstig syn på kvinnor som några slags sköra individer som skulle sättas på piedestal och daltas med och överbeskyddas hela tiden.
    Ett annat ex var ensambarn och hade ett nedlåtande och ansträngt sätt att bemöta kvinnor på.

När jag träffade min nyblivna man kände jag direkt att han var "van vid" kvinnor, alltså inte att han hade erövrat många utan att han hade ett naturligt förhållningssätt till det motsatta könet.
    Så jag kunde inte låta bli att fråga honom: "Du har systrar va?"
    "Ja! Hur kunde du veta det?" sa han förvånat.
    Och jag bara: "Wild guess!"

Ligger det något i detta eller är jag helt ute och cyklar?

• Svar på tråden Är män med systrar bättre partners?
  • Tean

Alltså, jag tror mycket beror på föräldrarnas inställning till det andra könet. Jag tror det beror på uppfostran och vilka värderingar föräldrarna ger barnet. Hur föräldrarna behandlat barnet och hur de lär ev. syskon att respektera varandra eller inte. Män/kvinnor javisst är vi av olika kön, men vi är ju _människor_ allihop.
    Jag jobbar i ett mansdominerat yrke, jag har inga syskon och folk (i synnerhet kvinnor) frågar mig alltid om jag har några problem. Nej. Jag har aldrig stött på problem för att jag är kvinna. Däremot har jag stött på problem i mitt yrke.
    Nu blev ju det här lite annat än vad som diskuterades till en början, men jag tror på att vi i_grunden_(alla vill bli respekterade för den de är) inte är så olika och jag behandlar folk och möter dem på ett sätt jag själv vill bli behandlad. Med eller utan systrar och bröder.

• Tean

lät lite argt det där! Menade det inte så.

• Moddy

Är gift med en lillebror som har fått kämpa lite mer än sin storebror för uppmärksamhet, vilket har gjort honom mycket utåtriktad och social.

Jag tror att det finns fördelar och nackdelar med alla placeringar i syskonskaran. Själv är jag också andrabarn och liksom min man jag mer social och mer driven än storebrorsan.
    Mannen och jag har dock bägge svårt för att ta beslut (det har ju alltid funnits något (klokt) storasyskon som har bestämt....).

• Ansku

Jag är lillasyster (med två äldre bröder) och min man storebror (med tre småsystrar och en lillebror) och vi har det så bra så, så jag kan skriva under Genus amatörteori. Det negativa med att vara gift med en storebror som har yngre systrar är att hans mamma fortfarande tycker att han har ett visst ansvar över dem. Det är något irriterande att hon (=min svärmor) inte verkar fatta att vi har vårt eget liv och inte alltid kan komma springades då någon behöver hjälp.

• Viech

Om det är så borde ju tjejer med bröder vara bättre partners... Vad bra för mig! Jag har ju en storebror och måste alltså var en mzcket bra partner...!

• Browneyed Girl

Viech,
    där sa du nåt!
    Visst kan det vara likadant om man vänder på steken.
    Vi som har bröder kanske inte har orimliga förväntningar på hur en man ska bete sig för vi har redan sett det mesta
    Det är detta jag har försökt få fram hela tiden, att jag tror det är nyttigt att växa upp med det motsatta könet.

Om man vill kan man ju dra diskussionen ännu längre när man börjar fundera på hur det är för dem som växer upp med bara den ena föräldern, tex alla killar som bor med mamman efter en skilsmässa.
    Det påstås ju att de blir otryggare i sin mansroll eftersom de saknar en fadersgestalt.
    Visst kan alla rada upp massor av exempel på motsatsen, men jag är inte ute efter att klanka ner på folk eller påstå att män med systrar samt kärnfamilj blir bättre människor, bara att de får det lite lättare i sina relationer som vuxna.
    Så tror jag iallafall

• titioo

Min man har bara bröder, men har inga problem med att umgås med kvinnor på ett otvunget sätt. Han ser inte mig som någon skör liten varelse...

Han är yngst i sin familj, och jag i min.
    Det fungerar såå bra ändå;)

• ztar

Jag tror absolut att det tioll stor del beror på vilken inställning till kvinnor man vuxit upp med. Tex om pappan behandlat mamman bra och jämnlikt ser ju barnen det och lär sig av det. Och vise versa.

• miss page

Jag håller totalt med dig! Jag kände samma sak när jag träfade min Älskling! Han har tre systrar och två bröder, så det kan även vara en fördel att vara van vid folk ikring sig. Mitt ex var ensambarn och han ville aldrig träffas..

• *nyfiken*

Jag tror absolut det ligger nåt i att killar som vuxit upp med minst en syster är bättre på att bemöta kvinnor.

Min partner har en syrra och han är världens bästa

• Loka

Min man har iofs en syster, men jag tror inte att han har blivit en bättre partner pga av det.

• LovelyDay

Det verkar vara väldigt olika:
    Mitt ex hade bara syrror men inga tjejkompisar, jag tycker i efterhand att han var en DÅLIG partner. (inte direkt på grund av detta, men ändå...)
    Min man har en brorsa, men två av hans närmaste kompisar är tjejer, och han är världens bästa! Jag upplever det som att han har mycket mer respekt och förståelse för mig som kvinna än mitt ex som var ganska fascinerad av macho-grejer.

Svar på tråden Är män med systrar bättre partners?