• Browneyed Girl

Är män med systrar bättre partners?

Det här har jag diskuterat med mina vänner flera gånger och nu undrar jag vad ni tror?
    Är det så att män som är uppvuxna med systrar omkring sig har lättare för att umgås med och förstå kvinnor?

Själv hävdar jag (naturligtvis helt ovetenskapligt!) att så är fallet.
    Mitt ena ex hade bara bröder och hade en konstig syn på kvinnor som några slags sköra individer som skulle sättas på piedestal och daltas med och överbeskyddas hela tiden.
    Ett annat ex var ensambarn och hade ett nedlåtande och ansträngt sätt att bemöta kvinnor på.

När jag träffade min nyblivna man kände jag direkt att han var "van vid" kvinnor, alltså inte att han hade erövrat många utan att han hade ett naturligt förhållningssätt till det motsatta könet.
    Så jag kunde inte låta bli att fråga honom: "Du har systrar va?"
    "Ja! Hur kunde du veta det?" sa han förvånat.
    Och jag bara: "Wild guess!"

Ligger det något i detta eller är jag helt ute och cyklar?

• Svar på tråden Är män med systrar bättre partners?
  • Nean

Min sambo är en fantastisk partner, två bröder till trots.

Den enda pojkvän som någonsin behandlat mig illa hade en storasyster. De andra har bara haft bröder. Så jag tror inte att det har för mycket med saken att göra. Jag tror att föräldrar, uppfostran, kompisar och övrig social miljö påverkar mer.

När det gäller jämställdhet och synen på kvinnor har föräldrarna ett enormt ansvar. Det måste ju vara mer deras värderingar man tar efter än eventuella syskons. Det är ju föräldarna som ska stå för uppfostran, inte systrarna.

• Browneyed Girl

Hoppsan!
    Jag är nog ute och cyklar verkar det som!
    Visst har ni rätt i att mäns kvinnosyn formas av många olika saker: uppfostran, miljö, erfarenheter osv osv.
    Men jag tror iallafall att de med systrar blir mindre macho....

Fler synpunkter?

• Nean

Browneyed Girl,
    Okej då, min kille är väldigt macho.
    Skämt åsido, han vill gärna tro det men...

• Ettolrach

Inte stämmer det på min man i alla fall. Han har inga systrar men är tack och lov inte ett dugg macho.

• aco

Placeringen i syskonskaran är nog ganska viktig!

Själv har jag en "storebror med lillasyster" till sambo. Kan rekommenderas!!!!

• Genus

Ja, storebröderpojkvänner är bra, det tycker jag som har en storebror (är van vid att känna mig omhändertagen och beskyddad?) och det tror jag spelar in väldigt mycket när man väljer partner. Jag har läst att:

Storasystrar går bra med småbröder
    Småsystrar går bra med storebröder
    Ensambarnstjejer med storebröder som har småsystrar.

I min vänkrets har detta visar sig stämma hittills i alla fall, intressant tycker jag! Och ja, män med systrar får naturlig inblick från början hur vi tjejer funkar samt lär sig nog från början hur man pratar med oss...flera män jag vet som bara har bröder är väldigt macho och tävlingsinriktade (har ju ett antal bröder att konkurrera med) samt verkar tro att vi tjejer är obegripliga (alltså inte killar) och att de flesta tjejer fungerar på samma sätt, dvs. ser stereotyper framför sig. Min storebror har alltid varit en tjejfavorit och själv har jag lätt för att hävda mig, så visst är det bra med syskon av olika kön! //G

• Browneyed Girl

Genus (ditt nick blev ju träffande i det här sammanhanget ),
    jag har också hört det där med betydelsen av placeringen i syskonskaran.
    Det är ganska intressant, men nu är det jag som får säga emot lite ( ) för både jag och min man är yngst i våra respektive syskonskaror och det funkar jättebra!
    *suck* jag som älskar sådana här amatörteorier!
    Nåja, det är roliga och lättsamma ämnen när man känner för lite ytligare funderingar emellanåt!

• aco

...och vi är bada tva "storasyster" och "storebror"! Och det känns saaaaa bra!!!

Fast det kanske inte är enda anledningen...

• MsKingston

I vissa fall kanske män med systrar har lättare för kvinnor, men jag tror att det i grund och botten handlar om föräldrarnas syn. Och hur det är i familjen och miljön runt omkring i övrigt.

Fast jag måste säga som Georgina, jag har bara systrar och har svårt att umgås med andra tjejer. Trivs mycket bättre i manliga sällskap.

:D

• Tean

browneyed Birl: det beror väl helt på hur syrran är!

Svar på tråden Är män med systrar bättre partners?