• mrs.

VV-nu tillbax.

VV tidigare spalt är stängd,
    och eftersom jag är ny VV och skulle gärna ha någonstans där jag får skriva/ta kontakt med andra om peppning, mat, tips.... ja allt.

Vi hörs :)

• Svar på tråden VV-nu tillbax.
  • mrs.

Hej och Gott Nytt År!

Hur har det gått för er?
    Jag har haft det bra, även fast vi åkte runt t vänner och bekanta.

Jag har ju en mobil (skrev upp allt i memo) ;) min räddning, och en fusklapp på de vanligaste produkterna samt pointsen, samt en make som räknade ut i huvudet points per 100g, åt mig :)
    Så...
    resultatet, tja .... -0,5kg även fast jag åt gott!!!

Nu ska jag bara få mig pigg tills imorgon så ska jag sätta igång med träning, idag blev det bara crunches.

Vi har beslutat med min make att vi ska bli mer noga med vad vi äter, inga mer sötsaker hem (förrutom om man får gäster-för gästernas skull).
    Sen ska vi oxå börja röra på oss mer.

Jag hoppas att ni har haft det bra.
    Kram

• Sandra W

hej! jag är ny här... ska gå ner 15 kg tills den 14:e maj... var vv förut, kanske för ett och ett halvt år sedan, gick ner 7 kg på en och en halv månad. slutade och har sedan dess gått upp 12 kg! märk väl, äter nästan aldrig godis eller skräpmat. jag väger alltså 5 kg mer än när jag började med vv.
    Nu måste jag börja igen, nu är det panik och har lite ångest för jag är rädd att jag inte ska klara det.
    jag är inte en tjej som alltid har varit överviktig utan har alltid varit smal och tränad. när jag fyllde 26 (4 år sedan) vet jag inte vad som hände - jag gick upp tio kg på 4 mån.
    jag som säkert alla andra här mår dåligt över min kropp och det är så tråkigt att känna så när det egentligen är nu som ska vara den lyckligaste tiden i mitt liv - jag ska ju gifta mig med den mest underbara man...
    I need help and lots of support!!!

• Leone

Hej SandraW, och valkommen. Kul att Mrs. har hallit liv i den har traden, jag har sjalv varit totalt omotiverad senaste manaderna men nu har jag kommit igang.

Gick ner 9 kilo med VV forra aret men borjade slarva och gick upp 4 av dem igen... sa himla dumt. Men nu har jag borjat rakna points *ordentligt* igen, borjat ga en timme varje dag och ska borja styrketrana 2 ggr/v nasta vecka igen. Saknar verkligen traningen (gymet var stangt over jul).

Huvudsaken ar val att man tar programmet pa allvar och verkligen ater det man ska, raknar points varje dag osv. Som min ledare sager, "if you almost follow the program, you will almost get the results". Tyvarr foljde jag det bara halvhjartat fore jul, och da ger det ju inga stralande resultat. Men gick anda ner -1.6 kilo over jul, sa nat maste jag ha gjort ratt!

• sara den rara

hejhej, jag håller på och räknar points dygnet runt känns det som, har hållt på i 9 veckor och gått ner tio kilo! jag är överlycklig för det har gått så bra, men jag har oxå vart otroligt motiverad! kilona har bara smugit sig på mig det senaste året och plötsligt stod vågen på över 80, på 81 för att vara exakt och då svimmade jag nästan. i och med att jag har en vänninna som nyligen hade börjat i vv så fick jag liksom en kick av henne att det var så fungerande och jag har bara vart nöjd. fast jag gör det själv så har det alltså gått SÅ bra, och jag har ändå unnat mej både chips och godis när jag inte har ätit alla mina points på en dag. och självklart har jag gått över flera gånger oxå.... så nu är det bara tre kilo till så är jag nere på 68 igen. en vikt som jag hoppas och tror att jag kan hålla.

jag kan verkligen rekommendera points-räknandet, och att engagera fästmannen är bara ett plus i kanten, som håller lite koll för mig, letar febrilt efter en produkt i pointsguiden när vi är i affären och som hejjar på mej när siffrorna på vågen minskar!

så lycka till tjejer! har läst lite här inne och tycker att ni alla är jätteduktiga!

stora kramar från sara

• Sandra W

hej! jag tycker bara att det är så jobbigt att räkna points... när jag var med i vv sist så kände jag att det var det enda jag gjorde var att laga mat, planera och räkna points.
    mina jobb och mitt liv för övrigt stämmer liksom inte överens med vv.
    en kompis till mig har gått ner 9 kg den här hösten, men hon har ETT jobb och har en sambo som hjälper henne att laga vv mat och städar,tvättar och stryker när hon inte kan eller orkar.
    jag låter väl som värsta klago muren...
    men jag måste säga att läsa alla era inlägg är som en fresh breeze of air, det är väl bara att bita ihop och gå och hämta en checkista och börja räkna.
    tack tjejer!

• mrs.

Hej Sandra och välkommen!

Jo points räkning är inte så kul alltid, men jag gjorde så nu när vi kom från affären att jag delade köttfärsen i portioner och på locket skrev jag med en tejpbit pointsen så...slipper jag väga dem senare.
    >Går ganska fort att ta fram burkar och lägga dem på en våg och stänga locket sedan....:)
    Jag gjorde alltså port. för 2 eftersom jag äter med min make, men det är ju bara att äta ½

Som köttfärssås: kan du steka köttfärs, ha i vatten riva i några morötter lite kryddor ev candelia socker för att få upp smaken, och lite lök.
    Man blir mätt, iallafall jag och min make var mätta och så potatis el potatismos till.

Att äta enkelt är ju bara att göra det enkelt, ät tex pås soppor de ger ju alltid samma mängd, potstis..osv
    jag mäter min pasta när jag kokat upp det och lägger det på tallriken....

Att det är jobbigt jo tröttsamt ibland, men de dagar som känns jobbiga ta med ögonmått ev lite mindre.

Att vara vv betyder inte att allt är enkelt men inte heller att allt är jobbigt, jag har inte varit mer än 3-4månader men jag lever med det numera och jag känner ingen stress.

jag vet mer eller mindre numera efter massor av forkning vad som innehåller vad på ett ungefär och därför har jag inga problem.

Jag har inte på sistonde gått ner så mycket men i omfång har jag minskat, jag tror inte min vikt går ner så mycket mer men... det är okej om jag får bort lite extra hull bara.
    Jag måste bara lära mig uppskatta mig själv och vara lycklig över att ha det jag redan har

Du kommer att få ner vikten och det är ju inte kg egentligen som räknas utan omfång eller kanske ännu mer hur man mår.

Lycka till och välkommen! :)

• Guldfisken

Hej, hej!

Jag hängde mycket i den tidigare VV-tråden. Höll på med VV under våren och sommaren och lyckades då tappa 16 kg. Innan dess hade jag tappat 13 kg på egen hand. Har dock haft en av de tuffaste hösterna i mitt liv och därför har inte viktminskning varit min högsta prioritet. Nu är jag dock motiverad att ta tag i saken igen, gick väl upp en fyra kilo under hösten och de skall bort plus ca 12 kg till, sedan är jag framme vid målvikt.
    Tyvärr är min studentkassa skral den här månaden så jag hade tänkt att köra på egen hand ett litet tag även för att inte väga alltför mycket mer än jag gjorde när jag slutade. Har tillräckligt mycket motivation, material och kunskaper om VV-systemet för att göra det tror jag.
    Skall också komma igång och träna ordentligt, har inte hunnit med det under hösten. Jag kör spinning, det tycker jag är otroligt kul (men tufft!).

Är det någon av er därute som har provat VV:s nya kokbok "Viktväktarna-lättlagat till vardags och fest" ? Är den bra?

• mrs.

Hejsan Guldfisken och kul att du kommit tillbax.

Ja självklart kommer du klara det på egenhand!
    Spinning oj joo det är tufft så kämpa på.
    Kom ihåg att motgången kommer så ge inte upp, du har lyckats så bra hittills så... det gör du igen.

Jag önskar dig lycka till.

• Sandra W

Hej mrs.

tack för dom orden. jag brukar oxå frysa in i portioner och det är jätte-bra. jag vet jätte-mycket om vv och kost överhuvudtaget men av ngn anledning så är jag såååå trött på det.
    men det du skriver make sense, det låter som du bara har accepterat vad som gäller och försöker göra det bästa av det. det borde jag oxå göra.
    Faktiskt är jag inne på min andra dag att räkna points men jag är hemma och är sjuk så då är det ganska lätt. det är när man jobbar som det blir svårt.

Men, som sagt, tack för dom uppmuntrande orden. det känns som om man inte behöver gå till vv längre, man får ju all support man kan få här!!!!

Tack!

• mrs.

Hej sandra

jo men visst är det jobbigt ibland men jag kämpar på, jag har underbart stöd från min make.

Jag sa redan t smultronet att jag har alltid hemma saltapinnar, popcorn,dietorell och vv-godis samt massor av frukt, på det sättet kontrollerar jag det.

Idag samtidigt jag gjorde mat, så skala jag och la in morotsstavar i kylen så när man öppnar så...tar man och knapprar i sig dem, och jag tror jag ska ha med lite framför tv:n, då jag brukar vara sugen på något att knapra på.

• Leone

Det har med att rakna points:
    Jag har borjat med att ha en lista med mig pa jobbet, anvander overblivet papper fran printern sa att jag kan slanga det sen utan daligt samvete. Sa fort jag har atit nat (eller druckit) sa skriver jag ner det pa min lista. Aven om jag inte ar saker pa pointsen, sa har jag i alla fall det nedskrivet sa kan jag kolla upp det nar jag kommer hem.

Det ar lattare an att forsoka komma ihag senare vad jag har atit under dagen.

Sen tycker jag det blir lattare och lattare att komma ihag pointsvardet av mat. Jag ater ju ungefar samma saker varje vecka, gor jag tex kottfarssas gor jag ju den ungefar likadant varje gang, sa da ar det bara att kolla upp i forra veckans listor hur manga points (sjalvklart stammer det inte alltid, beror ju pa hur mycket kottfars man anvander osv, men om man har lika stora portioner).

Det dar med att skriva upp pointsvardet direkt man koper hem nat ar ocksa en jattebra ide. Min ledare har ocksa pointsvardet skrivet pa alla burkar, tex sin burk med russin, star det utanpa burken hur manga points en nave russin motsvarar. Sa slipper man sla upp det varje gang. Likadant med pasta, ris och alla andra torrvaror.

• Leone

Glomde forresten saga: minus 300 gram pa vagningen igar! Sa jag har gatt ner totalt -1.9 kilo pa tva veckor.

guldfisken, valkommen tillbaka! Har saknat dig och din peppning. Nu fixar vi det har, eller hur?! Jag har 7.1 kilo kvar till malvikt, satsar pa att na dit till borjan av mars.

• Guldfisken

Tack för välkommen tillbaks-hälsningarna, mrs. och Leone (det värmer!) och bra jobbat de senaste veckorna!

Jag började så smått den här veckan som sagt och jag måste ha ätit som en häst under julen för jag lyckades chocka kroppen med lite bättre mat såpass mycket att jag tappade två kilo den här veckan.
    Blir dock kanske lite felmarginal eftersom jag väger mig hemma hos föräldrarna, äger ingen egen våg.
    Känns bra, nästa vecka blir det ytterligare lite hårdare kontroll av pointsen då mitt vardagsliv börjar på riktigt i morgon (har varit mycket hemma hos päronen och där finns det ju sååå mycket god mat ).

• mrs.

Hejsan,

jag har närmat mig mitt mål igen med cm :)
    Tja, vikten består men... magen krymper *jippiii*
    Mina små övningar ger verkligen resultat på måttbandet, även om jag kanske inte ser det i spegeln.

Jag är såå glad, samt att eftersom jag gått ner så mycket på sunt sätt, ledde till att min mamma och syster oxå har börjat kolla vad dom har i sig, efter nyår.

"Kanske skulle man börja läsa mer utav kostrådgivning ;) *hiiihiii* "

Nu ska jag knalla ner till centrum och lämna in filmrullar från jul och sen ska jag forts. stud. Nåja dammsugning men det går ju fort, sen ikväll ska jag ta och göra några crunch till :)

Ha det så bra.

• Leone

Kul mrs.!
    Vad ar det for ovningar du gor? Crunches och...?

Svar på tråden VV-nu tillbax.