• Giovanna

Anorexi

Hej!

Skulle vilja ställa en fråga till er alla som inte har med kärleksrelationer att göra utan med en god vän. Det är så att en väninna till mig sedan något år uppvisar samtliga tecken på ätstörningar, anorexi, och jag är inte säker på hur jag bör konfrontera henne med detta. Hon behöver dock omgående hjälp. Någon som har erfarenhet av detta?

Tack!

• Svar på tråden Anorexi
  • ztar

En kompis till mig fick anorexi när vi gick i högstadiet. Jag kände henne väldigt väl, så då kunde jag närma mig på ett helt annat sätt, än om man inte känner varandra så bra.

Prova med hur hon reagerar om du påtalar din oro för henne, påpeka att du tycker om henne och vill inte att hon ska må dåligt.

Kanske förslå att ni ska uppsöka en kurator/psykolog? Erbjud dig att följa med om hon inte vågar gå själv. Var ett stöd, men var försiktig med att puscha på för mycket, då kanske hon stöter bort dig istället.'
    Lycka till!

• Oliver

Oftast är det något annat än mat som är orsaken till ätstörningarna, för mig var det så. Kanske du vet om det hänt henne något sista tiden eller om hon har saker bakom sig. Viktigt är endå att visa att du finns och att du VET. Ställ inga krav ibörjan utan visa bara att du finns om hon vill prata eller om du kan hjälpa henne att söka proffesionell hjälp. När jag svimmat på jobbet och tappat kaffe över hela mig och köket så sa en kompis att nu är det nog, antingen ringer du eller så gör jag det (då hade vi redan pratat ganska mycket). Jag ringde men tyvärr var jag inte redo då utan det dröjde ytterligare några år innan jag blev frisk, men jag är glad att hon fanns där och att hon hjälpte mig, det var ett första steg.

• K.C

Ja, det är nästan alltid annat än just mat. Jag har haft hand om tjejer med alla slags problem, en del anorexi och andra ätstörningar. De hade alltid problem hemma och jag läste en massa för att kunna hjälpa dem. jag har själv haft problem, men det gör ju inte att man fattar hur man ska lösa det så himla mycket bättre. Det finns en jättebra bok som heter Ätstörningarnas hemliga språk som rä skriven av en mamma som förlorade sitt ena barn i anorexi och fick det andra botade. Hon har nu en klinik och där står många bra saker. Bland annat är det ju så att mat är källan till liv och känner man självförakt är mat ett sätt att inte ge sig liv och energi.

Det värsta du kan göra är att liksom försöka pusha henne att äta. Då kommer hon dra sig undan från dig. Det är också svårt att hjälpa nån som inte fattar att det de gör är sjukt. Det bästa är att försöka hjälpa med det verkliga prpblemet.

Lycka till.

PS: din vän kan vara glad som har en fin kompis i dig.

• Anna-Maja

Vilka symptom har en person med anorexi? Jag har en kompis som blir smalare och smalare, men hennes beteende stämmer inte alls in på vad jag läst om anorexi. Visst pratar hon gärna om hur liten hon är och att hon inte kan ha minsta jeansstorleken osv. Men hon äter. Alltid när jag träffar henne så äter hon. Gärna stora protioner också. Men det är ofta som hon kommer med kommentarer som att hon inte ätit på hela dagen osv. Men så äter hon när jag är med. Vi går ut och festar ibland och då dricker hon gärna en massa öl, men äter gör hon kanske inte då, för då orkar hon inte dricka några öl, säger hon.

Eller så kan hon berätta att hon nästan ramlat ihop för att hon inte hunnit äta innan hon åkt iväg för att gå på promenad med en kompis.

Jag tycker det här är så svårt. Jag kan inte se om hon är onaturligt smal eller bara liten. Hon har ju alltid kläder på sig. Och hon är ganska kort.

Jag tycker det är så svårt, vet inte vad jag ska säga, när hon kommenterar att hon blivit så smal att hon gått ner en jeansstorlek igen.

Jag kanske oroar mig i onödan. Vi träffas inte så ofta, någon gång i månaden bara och har inte så jättebra kontakt som tidigare eftersom vi inte bor på samma ort.

Förlåt att jag stjäl din tråd Giovanna.

Svar på tråden Anorexi