• Maria1­11
    Äldre 2 Sep 14:05
    94643 visningar
    22 svar
    22
    94643

    Kärleksdikt på min väns bröllop

    Jag behöver hjälp.
    Min vän ska gifta sig och jag ska läsa en kärlekstext i kyrkan. Finns det någon som känner till något som inte är för sentimentalt, men vacker och tänkvärd.
    Tack!

  • Svar på tråden Kärleksdikt på min väns bröllop
  • Secret
    Äldre 2 Sep 14:29
    #0

    Jonatan Mattsson , man menar att även om man gifter sig förblir man en egen person. man ska hjälpa varandra att utvecklas, att man ska inte försvinna som en individ efter äktenskapet.

  • Secret
    Äldre 2 Sep 14:31
    #0

    efter bröllopet, menade jag :)

  • Peppar
    Äldre 2 Sep 14:35
    #0

    Bra skrivet, Secret! "Profeten" är jättevacker, jag hade funderingar på att ha den på vårt bröllop men sen blev det som sagt Den dagliga kärleken - som till viss del har samma budskap i slutet:

    övermättnaden som hotar med tomhet
    men botas genom att var och en
    drar sig tillbaka till ensamhetens nödvändiga oas
    rätten att vara frånvarande i var sitt drömland
    glädjen att vara närvarande i
    varandras liv -
    detta är kärlek.

  • Jolin numera gift!!
    Äldre 2 Sep 14:54
    #0

    jonathan

    lev ditt liv tillsammans med din älskade men lev inte för mkt tillsammans utan ge varandra utrymme som individer också....

  • Jonata­n Mattss­on
    Äldre 2 Sep 17:59
    #0

    "Älska varandra, men gör icke kärleken till en boja". - det köper jag.

    "Låt den hellre vara ett rörligt hav mellan era själars stränder". - gillar inte metaforen, men o.k

    "Fyll varandras bägare, men drick inte ur samma bägare"."Giv varandra av ert bröd, men ät icke av samma stycke bröd".
    - NEHEJ, men det tror jag man ska göra. Skum symbolik - äktenskapet är väl om något att ha en gemensam bägare, dela det gemensamma brödet osv...

    Någon annan än jag som inte tycker det här är bra?

  • Maria1­11
    Äldre 2 Sep 18:22
    #0

    Tack för alla tips jag fått! Själv tycker jag, i motsats till Jonatan Matsson, att Kahlil Gibran skriver vackert och meningsfullt. För att det inte ska bli en debatt om Kahlil Gibran undrar jag om det finns fler tips, kanske något som inte läses lika ofta som Kahlil. Tack på förhand!

  • Jonata­n Mattss­on
    Äldre 2 Sep 23:44
    #0

    Det var faktiskt bara det där med vinet och brödet jag reagerade på... Tyckte det sabbade för resten av diken, faktiskt.

  • Jolin numera gift!!
    Äldre 3 Sep 18:34
    #0

    Jonatan Mattsson
    såg i en annan tråd att du var präst...
    borde du inte hört det stycket från profeten Kahil Gibran i ditt yrke och därmed veta att det inte är en dikt?

    Vår präst läste upp detta för oss när vi var på vigselsamtal och förklarade innebörden och jag reagerade bara lite nu när jag såg att du var präst...
    minns på min väninnas bröllop att även den prästen läste detta stycke...

  • Secret
    Äldre 4 Sep 00:17
    #0

    Sorry Maria111 , att vi har ockuperat din tråd med profeten- :)
    Jag tolkar "brödet" i det här fallet på följande sätt : att båda två ska inte livnära sig på samma sak. Att äta varsitt bröd är att leva sitt liv. "Giv varandra av ert bröd" tolkar jag som att man ska hjälpas åt att skapa liv genom att dela intressen, känslor, gemensamma stunder. Att man ska ge varandra något att leva för men man ska inte leva igenom varandra.

  • Secret
    Äldre 4 Sep 00:43
    #0

    Maria111, som en ursäkt för ockupationen:

    av Edwin Arnold (1832-1904)

    Någonstans väntar
    i denna vår värld
    en ensam själ på en annan.
    De väljer varandra
    i långa trötta tider
    och möts helt märkligt vid ett plötsligt mål,
    och då blandas de som gröna blad
    med gyllne blommor
    till ett skönt och fulländat helt,
    och livets långa natt är slut,
    och vägen ligger öppen
    mot den eviga dagen.

    Bröllopsvälsignelse bland apacherna

    Nu känner ni inte regnet
    ty var och en av er
    skyddar den andra.
    Nu känner ni ingen köld
    ty var och en av er
    värmer den andra.

  • Jonata­n Mattss­on
    Äldre 6 Sep 15:53
    #0

    JOLIN:

    "såg i en annan tråd att du var präst..."
    Jajemensan!

    "borde du inte hört det stycket från profeten Kahil Gibran i ditt yrke, och därmed veta att det inte är en dikt?"

    ...Borde jag? Faktum är att jag inte haft en enda vigsel där någon har velat ha den med.
    Jag VET att boken profeten är en liten tankebok och inte en diktsamling - men den är onekligen lite poetisk, så helt fel var det väl inte av mig?

    "Profeten" är inte kanonisk skrift, så den är inte något som man som präst nödvändigtvis har läst. Er präst tyckte antagigen själv väldigt mycket om den.
    Jag reagerade som sagt bara på frasen om att inte äta samma bröd och dricka ur samma bägare, eftersom jag tycker det uttrycker en syn på äktenskapet som jag uppfattar som lite okristen, men jag läser kanske in saker som inte sägs i texten...

  • Mumste­ssan
    Äldre 28 Oct 19:57
    #0

    skriv en egen , alltid bäst

Svar på tråden Kärleksdikt på min väns bröllop