• Nina04­0731
    Äldre 20 Jul 09:48
    8937 visningar
    20 svar
    20
    8937

    Vigsel 31/7, min vigselring är en katastrof!Guldsmed i Sthlm sökes(långt)

    Hjälp!!!Min vigsel ring är ett skämt!

    Hjälp, jag måste få lätta mitt hjärta, jag är så ledsen.
    Jag gifter mig den 31/7...om 13 dagar och min vigselring är oanvändbar!!!
    Vad ska jag göra???
    Så här ligger det till, jag har designat min egen drömring, en jättevacker ring som skulle byggas ihop med min förlovningsring.För över 5 månader sedan kontaktade jag en tjej (kallar henne Lotta)som säljer ädelstenar,jag visade henne min skiss och fick ett bra pris på stenar hos henne, hon kontaktade en stensättare (kallar honom Olle) som hon ofta använder till att tillverka smycke.
    Min ring var lite avancerad med olika stenar (bagutte-och princess slipade brevid varandra med enligt Olle så var det absolut inga problem.
    Eller hur!??!
    Hela historien har blivit en mardröm.Det drog ut på tiden och det blev många telefonsamtal, för en månad sedan skickade han upp sitt färdiga resultat.
    Ringen var en katastrof!!!!såg ut som en barnunge hade suttit och lekt med guld och diamanter.
    Eftersom vi nu var mitt inne i semetsertider så hade Lotta inga andra guldsmeder att anlita så vi gav Olle en ny chans, han fick göra om alltihop, smälta ner min förlovningsring (vilket inte var tanken från början men den hade han förstört i sitt försök) och göra en helt ny ring.
    För 14 dagar sen flög jag ner till Olle i Skåne för att personligen visa honom vad jag ville ha.
    Inga problem, enligt Olle.
    Jag kunde lungt pusta ut, min drömring skulle bli klar till bröllopet.
    I fredags fick jag min ring via posten.
    Den är bättre än förra gången men fortfarande under all kritik.
    Baguettestenarna i mitten sitter snett och guldet runt dem är ojämnt och fult.
    Jag ringde Olle och påpekade detta och enligt honom så går det inte att göra bättre och bristerna är charmen med att beställa handgjorda smycken!!!
    Jag har gått över helgen och försökt att tycka om dessa s.k charmiga skavanker men det går inte.
    Igår åkte jag in till stan för att försöka att hitta någon guldsmed som inte har semester för att hjälpa mig att göra om min ring, ingen har tid.
    Alla påpekar att det är ett slarvjobb och att det går att göra mycket bättre.
    Jag vill inte kontakta Olle igen, han kommer aldrig att få till den.
    Jag vet inte vad jag ska göra, Olle vill givetvis ha betalt för de timmar han har lagt ner och det kommer att kosta massor för att hitta någon som kan göra om den.

    Jag är så ledsen, jag har pratat så om min ring som jag designat själv och som den ser ut nu vill jag inte ens ha den på mig.
    Jag gifter mig den 31/7...finns det någon som känner någon guldsmed som kan göra en heroisk insats.
    Hjälp!!

  • Svar på tråden Vigsel 31/7, min vigselring är en katastrof!Guldsmed i Sthlm sökes(långt)
  • Peppar
    Äldre 20 Jul 09:50
    #0

    Kolla med Kaplans! Det skulle jag ha gjort, tycker de verkar proffsiga. Lycka till, du ska se att det ordnar sig!

  • evas
    Äldre 20 Jul 09:54
    #0

    Stackars dig! Kolla med Tom på Vasastans Guldsmedja. Han är helt underbar, superproffsig och jätteduktig. Han har gjort min ring, precis som jag ville ha den och mina två vänninors ringar när dom gifte sig. Sveavägen 108, 08-673 65 00, 070-590 81 50. Ring honom och förklara vad som hänt.......lycka till!

  • Julius
    Äldre 20 Jul 10:17
    #0

    Stig Johansson i Sala det kanske är lättare med tider utanför s-holm ca 1/h bilresa

  • Devote­d
    Äldre 20 Jul 10:19
    #0

    Anders Fors, www.vigselring.nu

  • Midvin­tertös
    Äldre 20 Jul 10:20
    #0

    Vad hemskt, stackare. Hoppas verkligen du får tag på någon som kan hjälpa dig. tyvärr kan jag inte rekommendera någon.

    Lycka till

  • Peppar
    Äldre 20 Jul 10:29
    #0

    Och det där med pengarna, vad jobbigt :( Kanske det går att få den nya guldsmeden att på nåt sätt skriva ett intyg om hur att arbetet som "Olle" utfört var undermåligt? Antar att det inte hinns med nån anmälan till Allmänna reklamationsnämnden och då måste man väl dessutom ha ringen kvar i det skicket i så fall så det går att bedöma den. Men kanske Olle kan gå med på att ta mindre betalt om han får ett utlåtande från en annan guldsmed om att han gjort ett dåligt jobb. Återigen, lycka till!

  • blivan­de fru Anders­son
    Äldre 20 Jul 10:37
    #0

    Ta mängder med foton på ringen samt be den ny guldsmeden om ett utlåtande.

    Kolla med ARN vad som krävs vid en anmälan. Du ska självklart inte betala en krona för ett dåligt utfört jobb. "Olle" har inte gjort en sak som du ska betala för.

    Stå på dig, anmäl "Olle" och vänd dig till en ny guldsmed. Men glöm inte bort att ha bra fotobevis på hur arbetet såg ut och gärna hur det ser ut när den nya guldsmeden är klar.

    Lycka till!!

  • Pixie
    Äldre 20 Jul 11:15
    #0

    Gå till Kaplans!

    De har jätteduktiga smeder,och de hinner göra ringen på kort tid! De är mycket duktiga!

    Lycka till! Och oroa dig inte, jag tror att du hinner!

  • Missen­2004
    Äldre 20 Jul 12:15
    #0

    Förstår verkligen att du är ledsen..men oroa dig inte det hela kommer att ordna sig. Säger som alla andra här: ta kontakt med Kaplans! Annars kan ni väl köra med en provisorisk ring vid bröllopet och kontakta en smed i höst när de flesta återgått till arbete? Visst förstår jag att du verkligen vill ha din drömring vid bröllopet..men ibland händer sådana här saker.

    Vad det kommer till din första guldsmed "Olle",så ska han inte ha betalt för sin tjänst. Är du osäker eller om han börjar kräva in pengar för sitt jobb - kontakta konsumentverket, de kan ge dig mer råd. Men för att du ska slippa betala för "Olles" tjänster måste du först kunna bevisa att ringen är slarvigt gjord!

    Lycka till med det hela!

  • Tant Pernil­la
    Äldre 20 Jul 12:29
    #0

    Vi fick min ring specialgjord hos Wilhelm Pettersson på Drottninggatan. De var snabba och bra och inte hutlöst dyra. De har egen verkstad och jag tror att de skulle kunna göra ett sånt snabbjobb. Det kan säkert de andra i tipsen ovan också göra, men det kan ju vara bra med fler förslag nu när det är semestertider!

    Jag tycker inte heller att du ska betala för nåt som var klåparaktigt gjort. Prata med ARN/konsumentverket precis som nån annan tipsade om. Lycka till!

  • Tant Pernil­la
    Äldre 21 Jul 10:43
    #0

    Nina040731: Hur går det med ringen?

  • Sowi
    Äldre 21 Jul 11:01
    #0

    det finns en guldsmed i huddinge centrum som är den bästa, tycker jag. heter huddinge guldsmedja 08-711 54 80. det är två bröder som har den och som är supertrevliga och proffsiga. lycka till.

  • Sigge
    Äldre 21 Jul 14:05
    #0

    ÅÅÅ så tråkigt! Tycker verklgen synd om dig!

    Jag var inne i butiken Wilhelm Petersson och han berättade att han fått fram en ring på två dagar. Det var ett par som skulle gifta sig bumms. Jag vet ju inte alls hur avancerad denna ring var men det är ju värt att fråga. Jag har beställt min ring hos Anders Fors. Han sa till mig att han använde sig av en av Sveriges bästa stensättare. Jag skulle rekomendera att du ringer honom. Han vet verkligen vad han pratar om. (enligt det lilla jag kan)

    Lycka till! Det kommer att lösa sig!!!!

  • Diaman­ten
    Äldre 21 Jul 14:10
    #0

    sowi: Var inne i hos den guldsmeden i Huddinge i förra veckan. Han gav ett hutlöst prisförslag på att göra en ring. Den andra i den affären som jag pratat med lite löst om att göra en ring gav mig helt annurlunda priser. Lämnade affären väldigt förvirrad och har istäälet gått till Wilhelm Pettersson där jag alltid fått ett jättebra bemötande!

  • Sowi
    Äldre 21 Jul 14:14
    #0

    tråkigt att höra. vet inte om dom har sommarvikarier eller vad som hänt. trist.

  • Juveli­a
    Äldre 21 Jul 14:51
    #0

    Stäm klåparen !! Jag ryser när jag hör om eländet ju, förstöra din förlovningsring också, skamligt !
    *tröstkram till dig *

  • fruSol­li
    Äldre 21 Jul 15:14
    #0

    anmäl det till allmäna reklamationsnämnden!

  • Nina04­0731
    Äldre 21 Jul 17:36
    #0

    Hej igen!

    tack för alla bra tips!
    Jag hade inte en tanke på att ARN fanns.
    Jag ska kontakta dem på en gång.
    Det som är lite jobbigt är att "Lotta" är en vän till min vän så det kan bli lite pinsamt.
    Jag frågade hos Wilhelm Pettersson igår men de har fullt upp, jag ska träffa en anna guldsmed på måndag så då återkommer från sin semester, hon trodde dessvärre inte att hon kunde göra så mycket men hon skulle se om det gick att bättra på den något.
    Jag ska ringa Kaplans på en gång.
    Jag återkommer.

  • Kaffem­oster
    Äldre 21 Jul 18:15
    #0

    Betala inte Olle! Använd ringen på bröllopet. Sen kan du ta dig tid att undersöka olika guldsmeder som kan göra om ringen. Det är ju iallafall samma material som du gifte dig med ...

  • Anna39
    Äldre 23 Jul 17:15
    #0

    Hur har det gått för dig? Händer det något?

Svar på tråden Vigsel 31/7, min vigselring är en katastrof!Guldsmed i Sthlm sökes(långt)