• Therése

Mindre än ett år efter bröllopet och jag funderar på att lämna honom... (mycket långt!!)

Jag vill berätta om min situation och ber att ni tar det för vad det är, att ni inte dömer mig utan kanske kan råda mig om inte annat.

För knappt ett år sedan gifte jag mig med min pojkvän/sambo sedan nu snart 8 år. Vårt förhållande har verkligen gått upp och ner men på något sätt hade jag ändå alltid tänkt mig framtiden med honom eftersom vi ju hade bestämt oss för det. Det har inte alltid varit bra mellan oss och det som jag har saknat framför allt har varit KÄRLEK.

Den kärlek vi har är mer byggd på vänskap än på något annat. Passionen har nästan aldrig funnits där, sexlivet har mer eller mindre försvunnit och fysisk beröring och visad uppskattning blir alltmer sällsynt. Många gånger har jag fått BE honom att komma och lägga sig med mig en stund innan jag somnar, bara för att alls få lite närhet, få något bevis för att han ändå älskar mig, och har fått till svar "jag ska bara läsa klart tidningen/se klart på TV-programmet/spela klart datorspelet" eller vad det nu kan vara, kort sagt det har nästan alltid kommit andra saker före mig för honom. Jag kommer hem från jobbet, han ser på TV och tittar inte ens upp för att säga hej, jag får "tvinga" mig till en kram, inte en gång utan ofta, ofta.

Jag har både tänkt och även sagt till honom gång på gång att det inte känns bra, att vi har problem och att jag vill att vi ska lösa dem tillsammans. Han håller oftast med men det leder aldrig till någon förändring. Jag har föreslagit familjerådgivning men han har sagt nej och innerst inne har jag ändå tänkt och hoppats att det ska bli bättre en dag.

För ett drygt år sedan lärde jag känna en ny manlig kollega. Något hände, jag fick redan då så starka känslor för honom att det ledde till en jättekris då jag funderade på att ställa in bröllopet och lämna min man, men ändå inte gjorde det. Så blev det bättre, vi gifte oss och jag gick vidare, men känslorna för kollegan försvann aldrig helt. Nu har allting kommit upp till ytan igen, mycket starkare än förut, och jag har även fått veta att denne kollega haft samma känslor för mig hela tiden och nu överväger att lämna sin flickvän för mig.

Jag har ju även tidigare tänkt att jag "borde" lämna min man p g a att de problem vi har inte verkar vara möjliga att lösa men har aldrig vågat ta steget. Nu står denne andre man här och vill vara med mig och jag är villrådig. Har pratat med min man om att på allvar separera och då först har han insett att jag menat allvar hela tiden, att jag inte mår bra med situationen. Han lovar - igen - att försöka ändra sig, kommer hem med blommor och dåligt samvete, men på något sätt är det redan för sent, känslomässigt har jag redan gått därifrån. Vet nu inte om jag ska ge mitt äktenskap ännu en chans eller om jag ska ge upp till slut, inse att det inte kommer att bli bättre och satsa på ett nytt liv, kanske ensam (vilket känns skrämmande samtidigt) eller kanske med den andre mannen.

Hoppas att någon har orkat läsa hela vägen trots att det blev väldigt långt. Jag lever i ett känslomässigt kaos just nu och vet inte vad jag ska göra åt det. Finns det någon som kan ge mig ett råd??

• Svar på tråden Mindre än ett år efter bröllopet och jag funderar på att lämna honom... (mycket långt!!)
  • Devoted

Xite - jag överdrev nog en smula i min "upprördhet". Är så trött bara på den här otrohetsslappheten. Och jag blir äcklad över hur man kan planera ett bröllop med sin partner och samtidigt ha en relation med en annan. Men jag har ju inte hela bilden och din partner kanske tycker det är OK, så att du inte är otrogen. Själv anser jag att något är vajsing i den relation men lever i om man blir kär i en annan. Tycker det är fel att vara otrogen, fel, fel, fel.
    Men nu skall jag låta bli att stjäla tråden....

• Xite

Självklart tycker mina partners att det är okej.

Och liksom i vänskapsförhållanden, så slutar man inte älska en person för att man råkar tycka om någon annan. Hjärtat blir inte fullt.

Tiden kan förvisso ligga en i fatet, men inte känslorna. Man har inte en "påse kärlek" som man delar ut - och sedan är den slut. Den är dynamisk och ökar bara med mängden uppskattning och positiva känslor.

• Miniängeln

Devoted:

Håller med dig fullständigt! Bra formulerat!

Jag är också vansinnigt trött på den här "otrohetsslappheten".

(en parantes)

• Ophelia

Therése, jag känner igen mig i din berättelse, förutom att det var jag som började att dra mig undan. Vi var tillsammans i åtta år och efter ungefär tre år levde vi som syskon. Det var väldigt svårt att göra slut eftersom vi tyckte så mycket om varandra och hade så mycket gemensamt, men så fort jag fick känslor för en annan gjorde jag slut. Då insåg jag vilket tomt förhållande jag hade haft. Det var en enorm skillnad och i ca ett år levde jag i ett lyckorus. Jag har det fortfarande bra med min nye pojkvän, men kan inte förneka att jag ibland funderar om han var ett "substitut" eller om han verkligen är den rätte.

• Arwen77

Oj..känner oxå igen mig, örutom att det inte fanns någon annan när jag lämnade min föredetta...Vi pratade knappt, rörde inte varandra, umgicks inte. Det bästa jag gjort i mitt liv är att ha lämnat honom, jag e lycklig på annat håll nu.
    men visst...saker å ting är inte så enkla alltid. Det som gjorde mig övertygad var när han böjade prata om barn osv...om det nu var så åligt innan...hur i hela friden skulle barn göra det bättre??

• fröken Dammråtta

Jag vet inte om du Therese fortfarande tittar in på den här sidan.
    Det är så himla lätt för oss andra att ge "klämkäcka" råd hur du ska göra. För mig som känner igen din situation kan jag säga att jag levde i ett kompisäktenskap i 17 år!!!!!!!! Vi bråkade sällan och drev vårt familjeföretag( skötsel av barn och hem) på ett kanonbra sätt. Men några varmare känslor tror jag faktiskt inte att jag hade. Vi var goda vänner och det var bra med det. Sen kom han, MANNEN i mitt liv. Nu har vi varit tillsammans i snart 4 år. Såhär iefterhand önskade jag att jag och min man lämnat varandra direkt när vi upptäckte att vi inte hade varmare känslor för varandra. Varför ska man stanna och låta livet rinna förbi...
    Ta dig en riktig funderare över hur du vill att ditt liv ska se ut framöver.
    Lycka Till kramen är JÄTTESTOR!

• busiga_mamman

Tycker du ska satsa på den nya kärleken,, har ni de så dåligt, och att du måste tjata till dig för att få lite ömhet så tycker jag inte att de är värt de..
    Go for the new LOVE.. Gå på känslan helt enkelt.. Du kanske hittat ditt livs kärlek nu, och du kanske ångrar dig för livet om du inte tar chansen..

• Missen2004

Känner nästan igen mig i det som du skrivit.. haft lite av samma problem. Problemen har handlat om tillit, trygghet och kärlek (att älska eller inte älska).
    Vi har varit ihop nästan 4år och för några månader sedan gick det så långt att jag gjorde slut - flyttade från vår gemensamma hem osv.
    Idag är vi ihop och älskar varandra mer än någonsin. Jag känner mig trygg med honom och är inte svartsjuk som jag var förut. Jag litar fullt på honom. Det gånga kan man inte ändra på - gjort är gjort. Men framtiden kan föra med sig många underbara och fina saker. Jag är överlycklig över att jag valde försöka en gång till med min sambo.

Jag skulle råda dig til att göra det samma, vad skadar det att verkligen försöka en gång till? Tina upp ditt hjärta (vet att det är svårt) och uppskatta de minsta försöken som din man gör att göra dig lycklig. Om det sedan inte fungerar så kan du ju åtminstone inte säga att du inte gjort tillräckligt mycket - då finns det inga frågetecken kvar. Och om den andre mannen verkligen är seriös med dig, så kommer han att fortfarande vara intresserad då. Men om du ska försöka en gång til med din man, så måste du glömma den andre helt och hållet just nu!! Annars får din man aldrig någon riktig chans och då är det lönlöst att ens försöka lappa ihop det hela.

• Galenpanna

Vill bara säga att jag VET vad du går igenom, har varit där själv.
    De har rätt när de säger att du ska fundera på hur ditt liv skall se ut, med eller utan din nuvarande make INTE hur det kan bli med den "nye". Radera honom för ett tag, "put him on hold".
    Jag saknar mitt ex Otroooooooligt mycket ibalnd, så mycket att det gör ont och jag undrar vart fan det var som hände då jag fick en "black-out" och vi tog ut skilsmässa. Ibland ser man inte klart på det när man är mitt uppe i det. Ett förhållande är aldrig 120 % passion i 50 år, det går upp och det går ner. Ibland är det stilltje. Men så är livet och så är också kärleken. Vänj dig, den "nye" kommer också att bli vardagsmat för dig en dag.

Ditt förhållande verkar dock vara, utifrån dina ord, platoniskt och ganska själsligt kallt. Men kanske är det för att du VILL att det ska vara så, ett sätt att ursäkta sig att man vill dra sig ur för att något nytt & spännande hägrar? Jag vet, jag har som sagt varit där själv.

Bara en påminnelse, det blir ett "helvete" först innan du kan njuta av frukten av ditt handlande - bara så att du är beredd.
    Jag har mått sååå dåligt pga mitt egoistiska handlande men nu mår jag bra men jag kommer aldrig att sluta fundera över hur det kunde ha gått om vi bara kämpat lite och gett det lite tid...Men det är sådant man lär sig efteråt är jag rädd.

Vi är vanemänniskor och saker går på rutin, efter ett tag tycker vi rutinen är för tråkig och ser oss om efter nytt, när vi skaffat nya rutiner saknar vi allsom oftast de gamla.."

Lycka till och många kramar till dig!!!

Mvh
    Galenpanna

• titioo

Vill mest av allt önska dig lycka till, vad du än besluter dig för!

1) Sats allt på ert äktenskap, prata ut om allting. försök hitta gemansamma intressen igen.

2) flytta ut. Hitta dig själv. Kanske du hittar tillbaka till din man, kanske inte.

Hur som helst, du har bara ett liv. Vad känns mest rätt för dig?? Hur mycket tror du på honom och på ert förhållande?

Jag önskar dit all lycka i framtiden!

• Tullis

Vilken jobbig situation.
    Jag tror nog att det är dags att se sanningen i vitögat och bryta upp. Det kanske låter hårt men tänk på hur bra ett förhållande kan vara. Du är så ung (verkar det som), inte ska ni behöva gå i terapi redan nu.
    Lev livet fullt ut. Du kommer ångra dig annars. Var stark!
    MEN, gör inte slut pga någon annan. Känslorna för din kollega ska inte vara anledningen till att du gör slut. Du har ingen garanti för att det kommer att hålla mellan er. Var själv ett tag och lär känna dig själv ordentligt. Sen kanske du kan börja tänka på ett nytt förhållande.

Håll höjd och gör inte situationen svårare än den är. Lycka till!

Svar på tråden Mindre än ett år efter bröllopet och jag funderar på att lämna honom... (mycket långt!!)