• Grönöga

Menskopp!

I tråden om Ellen tamponger började det ju pratas om menskoppen! I Sverige verkar det ju bara vara activebabycare som man kan köpa från. Var inne på mooncup.co.uk och där säljs diva varianten fst till ett billigare pris. Ni som vet mer om koppen, är det samma kopp som man kan få tag på i Sverige? Vilken kopp är originalet och vilken är den som ni tycker man ska köpa. Det verkar ju finnas olika märken.

• Svar på tråden Menskopp!
  • isis

Nej det blir inte speciellt kladdigt om man jämför med hur äckligt det är att ta hand om tamponger och bindor. Visst man får kanske lite blod på fingret med det får man ju när man meckar med annat med.

• Mrs Robert

Gud, vad häftigt, men sitter den kvar. Ja, trillar den inte ut? Eller glider? Någon som har provat den i samband med ridning?

• Jema

Nej, usch!
    Tänk att vara ute på t.ex resturang och behöva tömma koppen och handfatet är där ute :-O
    Nej, tacka vet jag vanliga tamponger och bindor, där man slipper få en massa blod på händerna.

Jema

• isis

Mrs Robert - Ja om du bara sätter in den rätt så sitter den som berget eftersom det skapas vakum.

• isis

Ja usch och fyyyyyyy Jema! Gud vad ÄCKLIGT med sitt eget blod! Tänk vad hemskt att tömma och skölja ut en liten kopp med blod eller torka ur den med lite blött papper! Tänk inte på dem stackars städarna som spyfärdiga måste öppna sanitetsbehållarna där dina stinkande, äckliga gamla bindor och tamponger ligger!

• Boadicea

Tack för tipset, ni som använder koppen!! Har precis beställt en - låter ju jättebra!

• fröken Ur

Jag har en keeper och jag tycker det fungerar bra. Den "skaver" mindre än en tampong och känns också mer fräsch och behöver inte bytas så ofta. Enda nackdelen är nog att det tar lite längre tid att sätta in den än en tampong, det kan bli lite stressigt tidigt på morgonen. Men jag har inte haft min så länge så jag är inte så van.

• Jema

isis
    Ge dig!
    Så du menar på fullaste allvar att du går ut bland andra gäster på en resturangtoalett och sköljer den där lilla koppen?!
    För jag antar att man gör så för att det ska vara hygieniskt.

PS! Jag har också tömt sådana papperskorgar (är dock INTE städerska) och då har man handskar på sig och väldigt många kvinnor lindar in sina mensskydd så de varken syns eller ser äckligt ut.
    Kan också informeRa dig om att tömmer man pappeskorgen 1 gång om dagen så luktar det INTE

Jema

• Ei saa peitää

Fröken Ur: Om du tycker en tampong skaver så har du satt in den fel. Den ska inte kännas om man satt in den rätt. Däremot kan det ju kännas lite när man tar ur den.

• IdaE

Nu har jag beställt min också! Ska bli roligt att se om den funkar! :)

• AnnaM

eeeehhh.... det luktar ibland jätteäckligt om "bindpåsen" även om man tömmer den varje dag. Jag har varit riktigt nära att spy några gånger när jag tömt de påsarna och då bytte vi ändå påse varje dag, och inga handskar hade vi.

• Jema

AnnaM
    Stackare, inga handskar?!
    Det skulle jag aldrig ställt upp på.

Det där med lukten är i så fall väldigt sällsynt efter en dag. Men visst, är där folk med dålig hygien och som inte lindar in sina mensskydd som man bör, så kanske det luktar lite.
    Men som sagt, väldigt sällsynt!

Jema

• Monn

Att ha handskar när man städar toaletter borde vara en självklarhet. Men att det luktar är faktiskt inte så himla sällsynt, särskilt inte på sommaren när det är varmt. Då kan det börja lukta ganska snabbt, på bara någon timme! Fråga vilken städare som helst.

Vad jag förstår (av tidigare inlägg, jag har hormonspiral och får ingen mens så jag slipper allt sånt här själv :)) kan man torka ur den med papper om det är så att handfatet är utanför så att de i kön slipper se.

Tycker annars att menskoppen låter som ett väldigt ekonomiskt alternativ (för att inte tala om naturvänligt)!

• Grönöga

Vet någon diametern på Diva cup?

• april04

Detta har jag aldrig hört om!! Trodde det var ett skämt först Men ja kanske...fast jag fattar inte hur det fungerar liksom...

• Dea

Jag är rätt nöjd med min. Det är så skönt att det aldrig är slut på menskydd, och att den inte tar nån plats, och det är ju mycket mer ekonomiskt.

Sen tycker jag engångsartiklar är lite slöseri med naturresurser.

Om jag behövde tömma den på en restaurang skulle jag nog bara tömma den och torka av den. Jag skulle inte gå ut bland de andra.

Men det har hänt att jag hoppat över att tömma den ute, eftersom man inte kan få tampongsjukan av den och man inte kissar på den.

Men om man tycker väldigt illa om mensblod är det nog inte det bästa valet för det blir ett plopp när man tar ur den, så man kan ju spilla.

Den sitter still. Jag har badat och dansat salsa med den, inte ridning direkt, men ändå...

• vanessa

Men jag fattar inte... hur långt in sätter man den? Lika långt in som en tampong? Hur får man ut den? Känner man den inte?

• MeLyAnA

Grönöga: Jag har försökt mäta min DIVA-cup nu men det var inte så lätt... Jag tror att yttermåttet är ca 4,2 cm och innermåttet ca 3,3cm. Är inte så bra det där med att mäta

vanessa: Det sitter inte riktigt lika långt in som en tampong. Den är lite längre också ca 6 cm. MEN man känner inte den! Jag är också förvånad faktiskt. Man får ut den genom att klämma lite på den och samtidigt vrida så att vakumet försvinner sen är det bara att dra. Superpraktiskt är det tycker jag! Det bästa är att du kan skicka tillbaka den om du inte är nöjd. Du har liksom inget attt förlora på det.

• StorTiger

Har åxå jag beställt hem en nu, en DIVA-CUP! Hoppas det blir bra...

• fröken Ur

Ei Sa Peitä:

Jodå, jag vet nog hur man sätter in en tampong. Men jag har torra slemhinnor och jag upplever faktiskt att tamponger kan irritera även när de sitter där de ska. Det har jag inte känt med min Keeper.

Svar på tråden Menskopp!