• ChristiansBrud

Ellen-tamponger

någon som har provat dem? är det någon skillnad mellan dem och OB?

• Svar på tråden Ellen-tamponger
  • isis

MeLyAnA - Ja jag får väl göra det! *letar vidare* :D

• Meddelande borttaget
  • Grönöga

Menskopp verkar ju för bra för at vara sant! Har några saker jag fortfarande undrar över bara.
    Med tanke på TSS (toxic chock syndrome)som man kan få vid tampong användning, så tycker jag att menskopp borde ha samma eller möjligtvis ökad risk för TSS. Jag menar att eftersom man inte behöver tömma koppen så ofta så ligger väl gammalt blod från flera timmar kvar i koppen och det om något ökar väl risken för TSS eller? Rätta mig om jag har fel vilket jag hoppas på!
    Sen om man skulle få för sig att stå på händer (hypotetisk fråga) vad händer med blodet då? Rinner gammalt blod tebax ut i s*lidan då?
    Vid dusch kan man behålla den eller ska man ta ut innan o stoppa tillbaka den efter?
    Om man simmar eller badar ska man ta ut den direkt och tvätta den efteråt och sen sätta in den igen? Jag tänkte att när man badar med en tampong så ska man ju byta den direkt efter badet. Är det samma för koppen menar jag?
    Tacksam för svar och hoppas ni har det bra!

• Henrike

Grönöga, det är kanonbra!!

Ang TSS: från hemsida om keepern: "Normally, the vagina is self-cleansing. The vaginal walls produce their own fluid, which carries dead cells and other organisms away. Tampon absorption can disrupt this normal acidic vaginal environment, making you susceptible to bacterial infections and Toxic Shock Syndrome (TSS)." Keepern absorberar ingenting & stör alltså inte den naturliga balansen.

Om man står på händer så rinner nog blodet uppåt lite, för att sedan rinna ner igen när man återkommer till jorden. Då hamnar det i keepern igen.

Du kan ha den inne när du duschar, inget problem. Man kan också ha den när man badar. Den blockerar för bakterier att komma upp och fungerar därför bättre än tamponger.

Kan tipsa om att den kostar 25 dollar på en amerikansk sida, det är ju nästan ingenting idag!

Lycka till!

• isis

Grönöga - Eftersom det blir ett vakum när du sätter in koppen, så finns ingen risk för TSS. Någon kan väl rätta mig om jag har fel!
    Blodet kan inte rinna in i livmodern igen om det är det du menar eftersom öppningen är som ett knapphålshuvud så skulle du behöva stå på huvud väldigt länge! ;)
    Du måste inte ta ut den när du duschar, det finns inget som sticker ut och inget som kan suga upp vatten. Du måste inte heller ta ut den efter bad eftersom det sluter tätt så det finns ju ingen risk att det åker in vatten.
    Sedan byter man ju ändå ca var fjärde - femte timma så att det känns fräscht! :)

• isis

Oj - har dem blivit så billiga! :? :o

• Grönöga

Ok!
    Vad jag trodde är att det just sitt gammla blod som är orsaken till TSS. Vad glad jag blev att ha fel!

• MeLyAnA

äh, det var ju falskt alarm. Hade inte fått mens men det är på gång. Första gången jag VILL att mensen ska komma, haha. Min kostade 310kr och den kom på två dagar. Grönöga: Köp den! ;)

• Gerda

Ho ho! Vid mitt 3:e försök fick jag in den tillräckligt!

Oj, oj oj vilket vakuum! Mitt problem var att den "vakumerar" jätte snabbt innan den ens är till hälften inne, men till slut så gick det och jag har all förtroende för att den håller vad den lovar.

• kajsa kavat

Vad häftigt! Detta har jag aldrig hört talas om tidigare! Jag tror jag måste beställa en och prova jag med!

• Pyssetroll

Ni verkar alla så himmla entusiastiska man blir nästan lite inspirerad. Kan dock inte hjälpa att jag får en lite halv "äckel känsla". Förstår ju rent logiskt att det är hygeniskt men det känns ändå lite "slabbigt". Blir det inte lätt lite kletigt när man tar ut den ?? Känns det inte lite joxigt?

• MeLyAnA

äh, så farligt kladdigt är det inte. Och hur äckligt är det med end eget blod? Jag har använt den i 5 dagar nu och jag är nöjd.

• Ellte

Finns det ingen sida som visar eller förklarar hur man sätter in grejjen...eller kan nån av er förklara... Varför måste man klippa naglarna t.ex? Det är ju en klar nackdel ;)

• MeLyAnA

hm...det är lite svårt att förklara men du viker liksom in den så att det blir som en halvmåne...eller nått. sen för du in den som en tampong. Sen trycker du till längst ner och vrider på den så att den vecklar ut sig. Äh, det låter ju mer komplicerat än vad det är. kolla på activebabycare.se eller keeper.com. Det kan finnas bilder där. Jag var inte så bra på det här, haha.

• Ellte

Ja på Keeper.com fanns en beskrivning...Verkar kletigt tycker jag :? Och hur var det med naglarna?

• MeLyAnA

ja det vet inte jag, jag har ju inga ;) Eller ja, inte långa iallafall. Fast jag kan tänka mig att det är jobbigt när man ska dra ut den. Kanske att man inte får grepp om den liksom...

• Bonadea

Jag har ju fått min nu så nu går jag bara och väntar på att jag ska få min mens! Haha! Ska bli riktigt kul att prova!! Men jag ska kanske öva lite på att föra in den nu innan... :)

• MeLyAnA

ja, prova innan du får mens!

• isis

Eftersom jag var tvungen att klippa av hela pinnen så är det litta klurigare att få ut den och om jag då har långa naglad är del lätt att "nypa" sig när man tar ut den.

Tycker inte allt det är kletigt och äkligt, bra mycket mer hygieniskt än att ta hand om gamla tamponger eller bidor och mycket mer skonsamt!

Svar på tråden Ellen-tamponger