• milo

p-spruta

Jag behöver stöd och råd.
    Jag funderar på p-spruta och undrar vilka eventuella biverkningar ni känner till och hur ni tycker att det fungerar.
    Taksam för all info jag kan få.
    Mvh Milo

• Svar på tråden p-spruta
  • Ekorren Fagerlund

Milo: Om du absolut inte vil ha fler barn så bör du tänka till en gång extra på minipiller. Jag är inte helt säker på att det är lika bra som spruta. Å andra sidan är de enklare att sluta med som sagt. Angående biverkningar vet jag inte. Jag gick upp mer i vikt av mina piller än av sprutan i alla fall. MÅSTE gå till VV nu!

15 kilo fördelat på 5 år låter inte mycket i mina öron (även om jag förstår att det både syns och känns) jag som kan pendla 10-15 kilo på ett par månader..

Hestia: Benskör kommer jag att bli i vilket fall som helst med den kost jag äter - enligt min man! :D

Ekorren.

• Mrs Brady 2 B

Jga ha haft p-sprutan nu i snart 3 år och jag tycker den är himelsk. Visst, de första 6 månaderna blödde jag nästan konstant men efter det har jag inte haft nån mens.Lite på senare tid att det känns som om jag är gravid veckan före och ett par veckor efter jag tagit sprutan,men det är en ganska mysisg känsla.förrutom när jag mår illa på morgonen.

I det stora hela tycker jag den funkar toppen!!

• Tillie

Jag har haft p-sprutan i ett år , jag är jättenöjd. Inga biverkningar och inget krångel. P-sprutan tar 5 min var tredje månad jämnför det med den tid alla piller tar.

Jag åt mini-piller innan som jag fick biverkningar av bl.a. minskad lust och massor av ledsenhet. Jag tycker helt klart att jag bytt upp mej nu.

Fråga till Hestia:
    Medroxiprogesteron är den aktiva substansen i min p-spruta, men i de mini-piller jag hade innan var det Lynestrenol. Är båda gestagener eller hur ligger det till?
    Jag är lite nyfiken för när man kollar på Fass blir man ju bara lite klokare

Ha det bra

• Hestia

Tillie - Japp, båda de två är gestagener.

• milo

Tack Hestia, det känns jättebra att få information jag har omvärderat mitt beslut om minipiller.
    Pallas Athena ditt förslag om sterilisering skulle nog passa mig bäst men det är lång väntetid.
    Vet någon hur kroppen reagerar på en sterilisering? Kommer jag att bli tröttare m.m
    Mvh Milo

• Hestia

milo - Det enda vi fått lära oss är att man kan få oregelbundna blödningar efter en sterilisering.
    itt sjukhus borde ha en massa informationsbroschyrer om sterilisering - titta där!

Lycka till!

• Meddelande borttaget
  • milo

Tack Hestia, du är en pärla
    mvh Milo

• vattuman

Hej! Jag hade p-spruta och jag tog den bara en gång, när jag slutade och mensen kom igång så fick jag mycket blödningar så jag var in och kolla och där sa läkaren att p-spruta kan ställa till allt möjligt i kroppen och nu vill jag bli med barn och har jättesvårt att bli det, jag har bara negativt att säga om den.

• Squeezetoy

Milo: Min mamma är steriliserad och hon har som hestia sagt lite problem med oregelbundna blödningar, men inte hela tiden.

Men det är ju ett effektivt sätt att slippa fler barn, efter fem barn fick det vara nog, den sista vid 38 års ålder.

/Ingrid

Svar på tråden p-spruta