p-spruta
Jag behöver stöd och råd.
Jag funderar på p-spruta och undrar vilka eventuella biverkningar ni känner till och hur ni tycker att det fungerar.
Taksam för all info jag kan få.
Mvh Milo
Jag behöver stöd och råd.
Jag funderar på p-spruta och undrar vilka eventuella biverkningar ni känner till och hur ni tycker att det fungerar.
Taksam för all info jag kan få.
Mvh Milo
Hej Milo!
Jag använde p- spruta förut.
Det negativa var att jag gick upp i vikt...
Positiva var att jag slapp mens, som jag avskyr!!
Det är ju bekvämt, spruta var tredje månad!
När jag slutade med sprutan började jag äta p- piller direkt för att få igång mensen. Vilket funkade!
Sen gick jag över till p-stav. Vilket jag rekomenderar om man inte planera att bli gravid på ett par år.
(Mitt problem är bara att ingen verkar kunna/ vilja ta ut den åt mig... :( )
Lycka till!! :)
För mig fungerade det utmärkt de första tre månaderna, sedan började jag må pyton. Kändes som om jag hade PMS jämt. Enda fördelen var att jag slapp mensen.
Men alla reagera olika, så prova! Går det dåligt kan man alltid sluta!
Tål du inte minipiller kan du få problem med p-sprutan.
Jag har haft pspruta i ungefär ett år..
Den negativa biverkningen är att jag tappat endel hår.
Positiva "biverkningar" ingen mens (eller en liten blödning varannan månad) och jag har blivit lugn av psprutan (har annars grym PMS).
Som föregående skribent skrev, prova, det är endast då du vet hur din kropp reagerar.
Jag har haft p-spruta i flera år och ääälskade det. Jag mådde bra och blev av med mensen helt och hållet! Det enda man behöver hålla koll på är att ta en spruta var 3:e månad och den känns knappt!
Nackdelen var att det tog 2,5 år innan mensen kom tillbaka, men jag har förstått nu i efterhand att man kan börja med p-piller eller käka några andra tabletter för att få igång systemet igen. :D
Bara fördeler ur min synvinkel i alla fall! Ekorren.
Jag fick nästan alla bieffekter som går att få! Jag gick upp 15 kg på 5 år, tappade sexlusten, hade huvudvärk varannan dag, hade enorma humörsvängningar samt en depression som långsamt blev värre och som till slut fick mig att inte orka med högskoleutbildningen. Strax efter det upptäckte jag vad orsaken var, och slutade därför med sprutorna för ett år sedan. Nu mår jag mycket bättre, men ännu inte helt bra, det dröjer som sagt ofta länge innan sprutans effekter slutar verka..
Tack snälla allihop för att ni ville dela med er av era erfarenheter. Det känns som om jag kan ta ett vettigt beslut nu.
Kramar Milo
Ojdå Pallas Athena, jag beklagar! Får jag lov att fråga hur du fick reda på att det berodde på sprutorna? Jag har också p-spruta och kan ibland ha liknande symptom som du säger att du hade. Fast inte så farligt (ännu... gulp!) och det kanske bara beror på vintermörkret?
Milo, vad har du beslutat dig för?
Hej jag har beslutat mig för att avstå p sprutan i första taget.
Huvudorsaken är att jag inte vill riskera att bli svängig i humöret och gå upp mer i vikt. Jag kommer att testa minipiller eftersom det är lättare att sluta med.
Funkar det så kanske jag provar.
Jag ska inte ha fler barn så det är inget jag behöver ta med i beräkningen.
Mvh Milo
Hej milo!
Vi hade en föreläsning av en gynekolog för ett litet tag sedan (läser till läkare), och de avråder oss som blivande läkare från att ge någon p-spruta. Anledningen är att det har visat sig att den ger benskörhet.
Minipiller, liksom p-spruta och p-stav, innehåller endast gestagen. Det innebär att om du är en av de personer som går upp i vikt av gestagen kommer du antagligen göra det vilket av dessa tre alternativ du än väljer.
Kombinations-p-piller är det både östrogen och gestagen i, men man kan gå upp i vikt av östrogen också.
Viktökning är dock en biverkan, som inte alla får (jag till exempel har inte gått upp i vikt av min p-stav, som jag har haft i snart två år). Det gäller nog lite att pröva sig fram! Lycka till!
Filur:
Ja, som sagt så tog det flera år innan jag lade ihop två och två - men i princip så hade jag diskuterat min viktökning med min blivande väldigt ofta (jag är mycket aktiv, äter rätt och hela min familj är pinnsmala, så vi kunde aldrig förstå varför jag vägde 80 kilo och aldrig tycktes slutade öka i vikt) - och en dag i januari 2003 frågade han mig helt plötsligt om det inte kunde bero på p-sprutan? Jag funderade och tyckte det kunde ligga något i det och därmed sökte jag på internet efter information om Depo Provera och dess biverkningar. När jag fick se listan på biverkningar brast jag i gråt och insåg att han förmodligen hade rätt, och inte bara när det gällde viktökningen utan även de andra tråkigheterna jag räknade upp ovan. Efter mycket vel (jag ÄLSKADE ju att slippa mensen och mensvärksplågan och krånglet med p-medel osv, så jag ville inte gärna avstå! ) vände jag mig till en barnmorska för att diskutera vilket p-medel jag skulle använda istället. Hon frågade då varför jag ville byta och jag berättade att jag misstänkte att p-sprutan var den stora boven till mitt "misslyckade" liv - och det enda hon kunde säga var att "ja, det verkar ju faktiskt som om du kan skylla hela din övervikt på p-sprutan och kanske även de andra kroppsliga problemen du har haft". Det räckte för mig, inga hormoner mer för min del!
Jag skulle vilja råda alla som använder eller funderar på att börja använda p-spruta att ta reda på exakt vilka bieffekter som är kända, och ta sedan även det i beaktande. Barnmorskan förklarade för mig att de är verkligen inte ovanliga - nästan i högre grad än p-piller!
Och är det så att man som du, Filur, känner något minsta av detta så se till att utreda det ordentligt! Om det är depression det handlar om, så prova med ljusterapi eller annan terapi - och fungerar inte det, så sluta med sprutan - det är inte värt det, enligt min åsikt!
Milo: Om jag var du så skulle jag nog nästan överväga sterilisering - det blir ju samma effekt som p-sprutan, men med större ingrepp så klart. Men jag vet ju inte alls hur det skulle passa dig - så det är ju bara ett förslag!