• Eliisa

Spiral, råd och pepping tack!

Jag har bestämt mig för att sätta in en hormonspiral, men nu har jag börjat tveka. Jag är så rädd för att det ska göra ont. Kan man få bedövning, jag har hört att vissa inte bedövar för att det ändå inte hjälper så mycket? Är det någon som vet om man kan sätta in den fast man inte har mens, jag har inte haft mens sedan jag började med minipiller (med samma hormon som i spiralen för att se om jag tål den).

Kram Eliisa

• Svar på tråden Spiral, råd och pepping tack!
  • Johanna

Det är inte så ovanligt att svimma vid insättningen av spiral. Det är inte av smärta utan för att dom kan komma åt en viss punkt.
    Själv har jag min tredje hormonspiral och jag är nöjd.Tror dock det är bäst att ha fött barn innan man sätter in den.

• Nyfiken gul , nu fru

Skånetjej....

Att föda barn är värt varenda minut av smärta!!!
    Första barnet blev snudd på förlöst med katastrofsnitt då jag svimmade under förlossningen men det gick bra ändå..

Senaste barnet födde jag utan varken bedövning eller lustgas... jag hann inte!! Det gjorde ont, men OJ vad häftigt!!!!

Jag har satt in spiral två ggr och ena gången kändes det inte alls och var över innan jag hann blinka..

Satte in ny spiral nu i torsdags och tja...jag kände väl hur det kan kännas om man har låg smärttröskel... Ingen har varit där och rotat sedan min abort för 2 år sedan så det var nog därför det gjorde ont..
    Men samma här, det gick över på 1 minut och kände inget efteråt heller.

• liina

Hej!

Jag satte in en spiral för några veckor sedan och skrev ett ganska långt och beskrivande inlägg om detta, här kommer länken. Om den inte funkar så heter inlägget:
    Idag satte jag in en spiral...(långt), går att söka på gamla inlägg.

www.brollopstorget.se/Forum-2-16/m430797.html

• liina

Hej!

Satte in fel länk och skulle rätta till det men hamnade då i filtret...
    Du får söka på gamla inlägget om det nya inlägget inte dyker upp.

/Liina

• H2O

Hejsan!

Jag satte in en hormonspiral i augusti iår, och det ångrar jag inte en sekund. Har efter insättandet bara heft mens en gång (i början av september) och har inte haft en droppe sedan dess. Och med detta alltså ingen PMS och inga menssmärtor - Sååååååå himla skönt. Fick ett par månader lite konstig hy (finnar), men det är borta nu. Det är kroppen som vänjer sig vid den nya hormonnivån (som för min del blev mindre eftersom jag gick från p-piller till levonova)

Men nu till insättandet - ja, det gör ont, men det hela är över så snabbt. Jag har i en annan tråd skrivit en lång utläggning om hur besöket gick till och om smärtan (du måste nog bläddra lite för att hitta just det inlägget):
    www.brollopstorget.se/Forum-2-16/m366947.html

Det där med att jag inte kan känna trådarna har jag kollat upp och spiralen sitter som den ska.

Jag tycker absolut du ska prova, du kan alltid ta ut den om det inte fungerar. Smärtan är som sagt bara kortvarig och vägs upp av alla fördelarna!!
    Lycka till!

• Skånetjej

Hormonerna från en hormonspiral ska inte spridas till resten av kroppen har jag hört... Stämmer inte det då?

• marian

Skånetjej: Hormonerna verkar lokalt, det stämmer. Men vissa biverkningar finns ändå; man kan gå upp i vikt och få akne för att nämna två.

• Eliisa

Det verkar ju som om det oftast gör ont. Men jag ska bita ihop och få spiralen i alla fall. Att hormonnivån är så låg och att slippa komma ihåg piller varje dag kommer bli väldigt skönt!

Tack för alla svar!

• Skånetjej

Det är rätta takter, Eliisa! Jag är säker på att det kommer gå jättebra! Lycka till med allt!

• liina

Hej!

Om du vill ha en utförlig beskrivning av hur det går till att sätta in en spiral kan du söka på mitt gamla inlägg (5-6 veckor sen) som heter:

"Idag har jag satt in en spiral...(långt)"

Där kan du läsa om hur jag upplevde det.

/Liina

• Eliisa

Liina, undrar om det inte var den tråden som gjorde mig rädd från början (ingen anklagan till dig, det är bra att veta läkare brukar inte tala om såna saker!)

• liina

Hej Eliisa!

Åj, åj, jag vill inte vara skyldig till att skrämma någon med mitt inlägg så att du inte sätter in spiral, det var absolut inte meningen med inlägget.
    Fast jag förstår att det inte låter så kul när man läser min lilla berättelse

Jag ångrar mig dock inte en sekund och den har hittills fungerar jättebra!
    Det är ju definitivt värt att "lida" någon timme när man sedan kan ha spiralen i många år. (och det är ju inte alla som upplever det som lidande heller..)

Lycka till och god jul!
    /Liina

Svar på tråden Spiral, råd och pepping tack!