• Eliisa

Spiral, råd och pepping tack!

Jag har bestämt mig för att sätta in en hormonspiral, men nu har jag börjat tveka. Jag är så rädd för att det ska göra ont. Kan man få bedövning, jag har hört att vissa inte bedövar för att det ändå inte hjälper så mycket? Är det någon som vet om man kan sätta in den fast man inte har mens, jag har inte haft mens sedan jag började med minipiller (med samma hormon som i spiralen för att se om jag tål den).

Kram Eliisa

• Svar på tråden Spiral, råd och pepping tack!
  • marian

Hej Eliisa! Jag satte in en hormonspiral för fyra år sedan och trivs jättebra med den. Huruvida du kan få bedövning vet jag inte - jag kan tänka mig att det är lite snårigt att lokalbedöva livmodern :) - men oroa dig inte för att det ska göra för ont.

I själva insättningsögonblicket nöp det till, ungefär som när de tar ett vävnadsprov, och sedan hade jag smärtor som liknade mensvärk. Men det var det väl värt.

Jag satte in den när jag *inte* hade mens.

• Eliisa

Marian

Tack, nu känns det lite lugnare.

Har du fött barn? Det ska tydligen göra mycket ondare om man inte fött barn.

/Eliisa

• Skånetjej

Ok... Jag har satt in kopparspiral och jag har inte fått barn. Det gjorde helt hysteriskt ont!!! Jag har faktiskt också en ganska hög smärttröskel. De vill inte bedöva för att sätta in spiral. Varför vet jag inte. De förväntas väl att man ska klara av det. Det gjorde jag förvisso också. Men jag tycker inte att man ska hymla med att det kan göra jättejätteont, men det kanske inte heller känns så mycket på just dig. I vilket fall som helst så är det bara ju smärta, och det varar inte så länge! Det tar några minuter att sätta in en spiral men inte mer. Jag tycker att du ska göra det ändå och efteråt kommer du vara glad. Jag skickar ett stort mått mod och ett jätte-lycka-till!

• Skånetjej

Fick du bedövning? Hur? Varför gjorde den så ont? Jag svimmade när de satte in spiral på mig, jag har svårt att tänka mig något som skulle göra ännu ondare... (förutom att föda barn, då...)

• Meddelande borttaget
  • Nyfiken gul , nu fru

Skånetjej...

Nej jag fick inte bedövning de är något de mycket sällan gör vid insättning av spiral. Men jag vet att det är exakt samma typ av bedövning de använder vid förlossning och jag har fött två barn och vet hur ont DEN bedövningen gjorde....

• Skånetjej

ojojojdå... Det var ju meningen att peppa! Jag har hört många som satt in spiral som inte klagat på smärta lika mycket som jag. De flesta har nog tyckt att det var helt ok. Jag har en kompis som tyckte det var lika illa som jag... Ett tips är att göra det strax innan mens, för då har livmodertappen hunnit vidgas lite. Jag är i alla fall jätteglad för min eftersom jag inte kunde äta p-piller. Ska däremot ta ut den snart Och då får man väl förhoppningsvis känna på hur det känns att föda barn, och då lär man inte klaga mer...

• marian

Elisa: Nej, jag har inte fått barn. Det verkar ju på alla som om det är högst personligt hur ont det gör.

Själv har jag lidit av dj*vulska menssmärtor sedan jag var femton, och det var värre än att sätta in spiralen. Dessutom hade jag lärt mig en meditationsteknik som gjorde att jag slappnade av, det hjälpte nog en hel del. Andas djupt, tänk på annat och framför allt, försök slappna av. Du fixar det här!

• Skånetjej

Nyfiken Gul:

Aj då... Det där med att föda barn verkar vara en minst sagt kluven upplevelse... Aj så ont, men å, så underbart att få barn...

Svar på tråden Spiral, råd och pepping tack!