• Solstralen

Hur gammal när få första barnet? Hur länge försökt?

Hur gamla var ni när ni fick första barnet?
    Hur länge hade ni då försökt?

Jag har en enorm barnlängtan.. fast det passar inte så bra in i mitt och min sambos liv just nu (studerar och har inte så mycket pengar - examen närmar sig)
    Men samtidigt så blir jag rädd när jag läser om hur svårt andra har att skaffa barn. Sedan är jag allmänt nyfiken på vilken ålder är "vanligast" då man får första barnet.. och vilken spridning det sedan är.

• Svar på tråden Hur gammal när få första barnet? Hur länge försökt?
  • Bettet

Själv längtar jag mer och mer efter barn. Ska till gynekologen den tredje. Är lite orolig eftersom jag har haft oregelbunden mens i kompination med ätstörningar. Sist jag var visade dock ultraljudet att allt var nomallt. Han var så snäll och pekade ut alla organen, även om jag bara såg en grå massa. Tänker dock proxa på att de tar ett blodprov och ser efter hur hormonhalten är. Kanske man inte har någon ägglossning och behöver käka Perotime eller nått. Håller tummarna på att det löser sig..

• TeaSpoon

Jag är 33 år och väntar mitt första, jag kommer att (troligtvis) hinna fylla 34 innan liten kommer. H*n är beräknad till 5 dagar efter min födelsedag....

För mig tog det 11 månader att bli gravid

• Johanna

Jag var 26 år när vi fick vår son, det tog 4 mån att bli gravid.
    När dottern föddes var jag 28 år och det tog på första försöket.

• *mickis*

Jag fyllde 29 drygt en månad efter att Moa tittat ut. Det tog ca 10 månader innan vi blev gravida.

• Nils

Jag var 22 år när vårt första barn kom till världen. Det tog ca 3 månader att bli gravid för mig.

• Chinna

Jag var 30 när jag fick mitt första barn...då hade jag längtat sedan jag var sjutton! Med perspektiv på det hela är jag glad att jag inte var sjutton. Det tog några veckor innan jag var gravid, det var VÄLDIGT planerat. I min väninnekrets finns nu en tjej som är gravid (44 år) första barnet, misstag. Det är aldrig försent!

• lilla lilo

hejsan!!
    jag var 16 när jag fick mitt första barn,mitt andra fick jag när jag va 25 är 26 idag.
    tror inte det blir fler(har 2 styvbarn)
    fast jag har en längtan efter en till:)
    kramar från lillalilo

• Ekorren Fagerlund

Jag var 16 när jag blev gravid första gången. Han blev till på första försäket. Lillan kom när jag just fyllt 19 och hon blev också till på första försöket efter att jag slutat med p-piller igen. Sedan har åren gått och det har inte blivit fler barn, men jag hoppas att jag och min man ska få en liten dotter iaf. Han har en 15-årig son sen tidigare. Mina barn har hunnit bli 9 och 7..

Lycka till med bebistillverkning! Fixa examen först, det är bara ett råd från mig. Ekorren.

• callisto79

Jag var sjutton när jag fick mitt första barn (16 när jag blev gravid) och kan väl ointe säga att vi försökt alls.. Det bara hände :)

• Robbis tjej

Jag var 20 när min första son föddes (han var inte planerad). När son nummer två föddes var jag 21 och han blev till första ägglossningen efter jag dragit ut min spiral.

Nu är de tre och fyra och de underbaraste gullungar man kan tänka sig!!!

• mårbacka

När jag pluggade tänkte jag att jag ville ha barn så snart jag fått ett jobb och en hyfsad föräldrapenning. Nu har jag jobbat ett tag och barnlusten går upp och ner. I perioder har den varit jättestark (vi försökte faktiskt en gång men det blev inget)och ibland har jag inte alls varit sugen. Nu har maken och jag iallafall bestämt oss för att börja försöka i början på nästa år, för att det kommer att passa bra med arbetet. När min projektanställning går ut vill jag inte behöva skaffa ett nytt jobb direkt, utan kan vara mammaledig och söka jobb i lugn och ro. Då är jag 26 år när barnet kommer. Jag vill gärna ha många barn, måste alltså börja i ganska god tid!

• Gerami

Jag var 24 när jag fick min prinsessa i augusti och blev gravid dagen efter att jag slutat med p-piller.
    Lycka till med bebisplanerna!!

• la fille

Gud vad unga alla verkar vara här när de/ni får barn!!!
    Inget ont med det kanske, menar bara att genomsnittet är väl ganska mycket äldre tror jag.

Jag har inga barn ännu, vilket känns bra för mig. Jag är 30 och känner att jag har saker kvar som jag vill göra innan jag får barn, både "karriärmässigt" och annat.

Kul att läsa om alla andras historier i alla fall!

• Lilla My 2

Både tummen upp

och tummen ner!

Varför?? JO:
    Jag var 23 år när jag fick min son. ( Det var tummen upp)

Idag är jag 30 år och vill ha en till men min nya (nåja sen 4 år),kan inte få barn!

Finns det någon fler i min situation här,som inte kan få barn??

• sjöbrud

Jag var 28 när jag fick första och 30 när jag fick mitt andra. Det tog ung 3mån att bli gravid båda ggr.

• Electric Lady

Vad glad jag blir när jag läser att det finns så många unga mammor!(under 25 syftar jag på då) Hoppas på att kunna sälla mig till er skara inom en överskådlig framtid!

• Electric Lady

Vad glad jag blir när jag läser att det finns så många unga mammor!(under 25 syftar jag på då) Hoppas på att kunna sälla mig till er skara inom en överskådlig framtid!

• Ekorren Fagerlund

Electric Lady:

Ja, det är kul att vara en ung mamma också! Visst är det mycket man inte kan göra när man har barn, men det är bra mycket man kan göra utan problem alls!

Mina barn har alltid fått hänga med överallt och det har varit bra både för dem och mig.

Nu när de börjar bli äldre har jag börjat plugga igen och jag märker att det är en bra erfarenhet och merit att ha barn då!! Jag har inte för en sekund ångrat att jag fick barn, inte heller att de kom så tidigt i mitt liv. Att få förmånen att vara deras mamma uppväger allt som ev skulle kunna vara jobbigt med det!

Ekorren.

• KCsMama

Hejsan!
    Jag var 16 när jag blev planerat gravid, hade försökt 6månader och fått 3missfall (dvs det tog snabbt alla gångerna). Var 17 när hon föddes!
    Nu lite mer än ett år senare är jag gift och vi väntar vårt andra barn till juli :)

Kramar//Jennie

• Electric Lady

Ekorren och ni andra:

Vad roligt med någon som är så positiv! Annars brukar det ju vara "stackars dig"-attityden när det gäller yngre mammor. Det finns väl för-och nackdelar med allt som händer en i livet, och med vid vilken tidpunkt det händer. Vad roligt för era barn att ha dels en mamma som är så stark, och dels en mamma som är ung även när de själva blir lite äldre.

Obs att jag inte menar nåt illa mot äldre föräldrar! Min egen mamma är 38 år äldre än jag och ingen stofil direkt.

Svar på tråden Hur gammal när få första barnet? Hur länge försökt?