• Solstralen

Hur gammal när få första barnet? Hur länge försökt?

Hur gamla var ni när ni fick första barnet?
    Hur länge hade ni då försökt?

Jag har en enorm barnlängtan.. fast det passar inte så bra in i mitt och min sambos liv just nu (studerar och har inte så mycket pengar - examen närmar sig)
    Men samtidigt så blir jag rädd när jag läser om hur svårt andra har att skaffa barn. Sedan är jag allmänt nyfiken på vilken ålder är "vanligast" då man får första barnet.. och vilken spridning det sedan är.

• Svar på tråden Hur gammal när få första barnet? Hur länge försökt?
  • Mirris

Jag var 20 år då jag fick min dotter. Vi bestämde att "nu skaffar vi barn" så jag kastade p-pillren mitt i en karta och fick aldrid någon mens, det "tog "direkt så att säga. Nu är jag 30 och vi har tre barn tillsammans och skall gifta oss i maj. Jag har blivit gravid snabbt med alla tre. Det är två år mellan flickorna och vår son är 8 mån.

Lycka till den dagen du känner dej redo. Barn är lyckan här i livet!!

• ssooffaann

32år och vi har försökt i tre månader - utan resultat!

• sweden

Hej var 19 och 21, pojke och flicka.
    Det känns bra är en "ung" mamma, nu är dom 15 och 13 så jag har gjört mitt.
    Du bestämmer, barn är underbara :)

• Nyfiken gul , nu fru

Jag var nyss fyllda 21 när jag fick mitt första barn.
    Vi försökte inte alls få barn, jag blev gravid TROTS flera års ätande av p-piller.

Var 22 när jag fick nästa barn och det blev till på första "försöket". Det var en klassisk historia med gift man + älskarinna men valde ändå att föda det. Då vi hamnade i säng för första gången och blev barn direkt hann vi aldrig diskutera p-medel eller barn. Men det var välkommet av oss båda ändå.

Min älskade ängel i himlen fick aldrig födas men jag skulle då varit 24 år. Blev gravid trots min k-spiral.

• ijkå

Jag var 27 när jag fick första barnet. Det tog 9 månader innan han blev till. Nu är han 12 och har en bror på 9 1/2 (det halva året är mycket viktigt för lillebror).

• Mrs Brady 2 B

Jag var 23 och sambon 21 när våra son kom. Vi blev gravida snabbt.Bara efter tre månadader efter att vi blev ihop,och vi planerade honom!!

• Meddelande borttaget
  • ninonica

Om man tittar på statistik tror jag att medelåldern för första barnet är 29 år, 30 i Sthlm.

• faster

Hej!!
    Jag fick min älskade dotter när jag var 25..efter 5 års försök..
    Nu e jag 40 o trts att jag bytt partner har d inte blivit nått!!
    Så detta med att få barn är ett trolleri..jag har många vänner som blivit med barn direkt men den turen har då inte jag...
    Hoppas det går bra för Er den dagen ni bestämmer er för att skaffa barn!!
    Jag fick min dotter o hon är det absolut BÄSTA som hänt mej i mitt liv!!

• f.d. Svart brud

Mina närmaste vänner skaffar barn hela bunten just nu. Två av dessa par har försökt i flera år. De ena paret i 4,5 år (de gjorde provrörsbefruktning och fick tvillingar) och de andra paret i drygt 1,5 år (det gick när de skaffat hund och inte tänkte så mycket på att bli gravida).

Jag har inte haft någon längtan att skaffa barn som min man, men eftersom jag närmar mig 30, och med våra vänner i åtanke -det faktum att det tagit dem flera år- så la jag pillren (som jag tagit i 13 år) på hyllan i våras. Sedan har jag inte tänkt så mycket mer på saken. 4 månader tog det innan jag blev gravid, och då har vi inte beräknat ägglossningar och sånt.

Svar på tråden Hur gammal när få första barnet? Hur länge försökt?