• Tue 2 Apr 2019 11:56
    5451 visningar
    2 svar
    2
    5451

    Brudtärna eller inte?

    En ska jag funderar mycket på är om jag ska ha brudtärna/brudtärnor eller inte...Först var jag helt bestämd på att inte ha någon/några, då jag ska i alla fall ha mina två barn som brudnäbbar.

    Men sen sa min sambo att han tycker att jag skulle ha det,  bara för att någon vid min sida under förberedelserna innan vigseln. Samtidigt säger han att jag kan ha någon vid min sida, men att hon kanske inte behöver vara tärna. Men kan man det egentligen? Då tänker jag nästan att då kan den personen lika väll vara tärna...Sen kanske det är konstigt om min sambo kommer ha en bestman vid sin sida, medans jag inte har någon brudtärna?

    När jag ska ut och prova klänningar, så känner jag att jag vill ha någon kompis med mig, och jag vet en som redan bett om att följa med och det är hon jag också har i tankarna att jag vill ha med som stöd under förberedelserna...Men jag tvivlar lite om jag vill ha henne som just brudtärna...Jag känner typ att jag inte vill ge henne den äran att stå där framme med oss...

    Orsaken var för att vi hade en period där vi inte umgicks så mycket för att jag kände mig sårad av en sak som vi aldrig riktigt pratat om (ja det är för dumt...).

    Men egentligen så känner jag att vi kommit varandra lite nära igen och att det som hänt är dåtid...Jag vet inte, jag känner mig så kluven...om jag ska fråga henne om hon vill vara brudtärna eller om hon endast vill vara ett stöd för mig...Jag känner också att det hade varit fint och intimt om det bara är mina barn som är brudfölje..

    Är tacksam för tips och råd!

  • Svar på tråden Brudtärna eller inte?
  • Tue 2 Apr 2019 12:22
    #1

    Man behöver absolut inte ha en brudtärna. Väljer man någon ska det vara för att man verkligen vill ha den personen vid sin sida framme i kyrkan, det ska liksom kännas rätt i hela kroppen så att säga. 

    Att din blivande har en marskalk påverkar inte alls huruvida du "behöver" ha en tärna eller inte. Om ni dessutom ska ha dina barn som brudnäbbar, så kan ju dom stå vid din sida och då har ni ändå båda två andra vid er sida vid vigseln.

    Sedan har din blivande helt rätt i att bara för att du har någon som stöd under förberedelserna, så behöver inte den personen ha titeln brudtärna. Det är helt okej att ta hjälp av andra ändå - utan att ge dom någon titel överhuvudtaget. Du kan alltså med gott samvete ta med din vän och kika på klänningar osv utan att be henne vara brudtärna :) 

  • Wed 3 Apr 2019 10:13
    #2

    Ja det lutar mest på att jag inte ska någon brudtärna utan endast våra barn som brudnäbbar. 

    Men en sak jag tänker över, hur gör man med brudbuketten när man bytar ringar om jag nu inte har någon brudtärna som kan hålla den? Samt om jag ska ha en klänning med släp och slöja som kanske behöver läggas fint....Kan man bara be någon i familjen om hjälp med detta? 

Svar på tråden Brudtärna eller inte?