• Äldre 16 Nov 14:08
    4444 visningar
    5 svar
    +1
    5
    4444

    Antal "rätter" efterrätt + tårta?

    Hej,

    Jag och min fästmö har börjat komma fram till vilka rätter vi vill ha under bröllopet och hittat kanapeer, förrätt, varmrätt, efterrätt, tårta och vickning som vi gillar.

    Vi har lite funderingar på mängden mat, är det överflödigt att ha både efterrätt och tårta till exempel? Hur har ni andra gjort/tänkt?

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Antal "rätter" efterrätt + tårta?
  • Äldre 16 Nov 15:10
    #1

    Svårt att svara på.
    Det beror på hur manga gäster ni har, hur lång tid ni planerar att sitta ner under middagen, hur mycket mat som ska serveras vid varje tilfälle osv.

    Rent generellt brukar det kunna bli ganska segt och långdraget att sitta ned vid själva middagen för att knapra i sig rätt efter rätt efter rätt.

    Go for LAGOM. :)

  • Äldre 17 Nov 09:32
    #2

    Vi är i precis samma tankar som er just nu.


    Vi var först inne på att hoppa över efterrätten för att istället bara ha bröllopstårta efteråt.  Men tvärtom från lollo1212 så tycker vi att middagen är ju den trevliga delen under festen, så för vår del får gärna middagen ta tid. Vi tänker att vi istället försöker välja lättare mat och lättare efterrätt (typ sorbet till efterrätt) så orkar man alla delar.


    Och som bröllopsgäst älskar jag att det kommer mat i olika omgångar. Är man mätt så tar man väl ingen vickning/så stor bit tårta.


     


    Men som Lollo skrev ovan; hur många är ni på middagen? ju fler personer, destå längre tid tar middagen. Hur lång tid har ni totalt på er under kvällen? Kanske inte så kul att tårtan är klart 00:30 om festen ska vara slut 1 eller 2. Så kolla igenom ert tidsschema och fundera på vilken del under kvällen ni vill fokusera på.

  • Äldre 18 Nov 10:32
    #3

    Vi bjöd på:

    Vid minglet utomhus:

    Bubbel och snittar

    Sittande middag:

    Förätt + 1 glas vitt

    Varmrätt + 2 glas rött

    3 olika sorters ostar, kex och päron + 1 glas dessertvin

    Sedan hade vi paus och dans, och sedan

    Kaffe och bröllopstårta (avec fick man köpa själv i baren om man ville)

  • Äldre 18 Nov 10:37
    #4

    Vi är 65 personer och räknar med att middagen tar cirka 4 timmar och att alla är till bords runt halv 7.

    Tårtan tänker jag att man äter minglandes efter middagssittningen om vi dessutom bjuder på efterrätt. Tror man blir rätt trött på att sitta och nyfiken på att prata runt med andra gäster.

    Har inte satt något schema än, låter som god ide att göra så snart som möjligt för att underlätta andra beslut :)

  • Äldre 20 Nov 11:10
    #5

    Vi hade

    Förrätt huvudrätt ostar och sen tårta.

    Men vår toastmadame var så bra så hon såg till att alla tog en bensträckare mellan rätterna och alla uppskattade verkligen det. Annars blir det så länge man bara sitter.

    Vi tog ostarna sen gick vi upp till festlokalen på.övervåningen och dansade vals och när vi.var klara så.gick vi ner och åt tårta drack kaffe och avec och sen var det dags för fest.

    Tror det är bra att ta lite pauser mellan maten om man ska ha både efterrätt och tårta.

    Ostarna valde vi för att dels är jag inte jätte förtjust i sötsaker så först efterrätt och sen tårta skulle bli för mkt för mig. Sen gillar vi ost ????

Svar på tråden Antal "rätter" efterrätt + tårta?