• Äldre 11 Jul 08:07
    7185 visningar
    5 svar
    5
    7185

    Rosenslipad Naturlig diamant

    Hej alla! Jag undrar om någon vet om det finns någonstans i Sverige där jag kan få tag på en sån här ring?

    www.etsy.com/listing/63689015/reserved-rose-cut-gray-diamond-twig-ring

    Den på bilden tillverkas tyvärr inte längre och dessutom köper jag gärna från en smed i Sverige. Kriterierna är alltså utseendet på bilden. En lite rå guldyta, en grå, naturlig diamant, rosenslipad. Vill givetvis ha konfliktfri diamant och gärna återvunnet guld. Någon som vet en lämplig smed? Helst i närheten av Uppsala/Stockholm eller Gävle.

  • Svar på tråden Rosenslipad Naturlig diamant
  • AVC
    Äldre 11 Jul 20:19
    #1

    hej!

    rosenslipade stenar är väldigt ovanliga. jag tror att du kan få svårt att hitta dem här, men en bra guldsmed kan säkert beställa hem en.

    Din ring påminner mig om

    www.jewelsbygrace.com/52ct-oval-rose-cut-diamond-pendant-yellow-gold

    Har du sett rosenslipade stenar irl?

    för övrigt ser din inspirationsbild inte ut som en grå (färg) diamant utan snarare en sten med massa inneslutningar. Det lär påverka stenens lyster betydligt.

  • Äldre 12 Jul 18:52
    #2

    AVC: Tack för ditt svar! Ja jag har börjat ana det när jag googlat runt. Jag har inte sett någon rosenslipad diamant irl ännu. Anledningen till att jag fått för mig att jag vill ha en är för att många av de ringar jag hittat på etsy har sådan slipning, och jag tycker den ser mycket mjukare och finare ut än "vanlig" slipning, plus att jag gillade att det är en gammal slipmetod om jag förstår det rätt? Kan ju dock vara en slump att de flesta ringar i min stil haft sådan slipning hittills. Jag vill ha det ganska rustikt då jag tycker att "vanliga" ringar ofta ser så hårda ut till utseendet. Vill hellre ha en lite mjuk glans än bling bling liksom. 

    Angående stenens färg: Aha ok. Jag har läst om det också, alltså det är väl typ "grumlighet" i stenen? Kanske därför jag har fått upp jättedyra ringar när jag letat efter grå diamanter medan den ring jag länkade till (som tyvärr inte går att köpa längre) inte ens kostade 10 000. 

  • AVC
    Äldre 12 Jul 22:06
    #3

    ja, inneslutningar orsakar sådan grumlighet i stenen... om de är väldigt omfattande kan de också göra att stenen kan gå sönder. Det är naturligtvis en fråga om personlig smak... beror ju på vad du är ute efter.

    Diamanter finns i en mängd olika slipningar. Jag håller med om att princess och vanligt rund briljantslipning kan vara lite vasst och anar lite vad du är ute efter. Jennifer Anistons senaste förlovningsring är en rosenslipad sten och de förkommer titt som tätt i hollywood så du är liksom lite i tiden kan man säga. ;)

    Däremot kan det ju vara bra att känna till att rosenstenar normalt är platta på undersidan och inte alls har samma lyster som en mer modern slipning. Jag tror absolut att du behöver se en IRL först eftersom känslan på bild kan vara lurig.

    Det finns många andra slipningar som också har ett mjukare utseende än klassiska runda eller princess. Har du kollat old european cut? Eller old mine cut? Emerald cut är också mjukare i utseendet. De är mer moderna slipningar som har ett större djup än rosenslipningar. Old european och mine är förstås också väldigt gamla. Inte för att jag vill locka bort dig från rosenstenar, bara tips.

    Det här forumet är ett väl besökt diamantforum. Där kan du ställa frågor och få tips,

    www.pricescope.com

  • Äldre 12 Jul 23:23
    #4

    www.tillander.com/sv/kollektion/ring-rosenslipad-diamant

    Hittade något liknande:) kolla länken:)

  • Äldre 20 Jul 20:14
    #5

    Tack för svaren! Gillade flera av ringarna hos Tillanders så ska titta lite där. Vill som sagt gärna se slipningarna irl och känner ännu mer för det nu efter råden från AVC. 

    Angående slipningar så vet jag att rosenslipning är platt under till, och det är en av anledningarna till att jag gillar den (tror jag), eftersom jag inte vill ha en så "hög" ring som fastnar i saker och ting. Ska dock kika lite på de andra slipningarna också. 

    Men nu har jag faktiskt hittat en tillverkade med konfliktfria diamanter och återvunnit guld som gör ringar precis i min stil! USA-baserat visserligen, men eftersom jag ska till NYC i höst kanske jag kan kika på ringarna där. Här är en av deras ringar som jag verkligen gillar: 

    www.etsy.com/se-en/listing/237851657/natural-silver-grey-rose-cut-cushion 

    Tyvärr verkligen en bra bit över min budget dock. Får nog börja gilla mindre diamanter helt enkelt ;p Tycker iofs att den här också var fin www.etsy.com/se-en/listing/253758595/rose-cut-black-white-diamond-ring

    Tack för era svar igen! Ska fundera vidare ^^ Blev lite brydd av infon från AVC att diamaner med inneslutningar kan vara ömtåligare, och det känns ju inte så roligt om så skulle vara fallet. 

Svar på tråden Rosenslipad Naturlig diamant