• Äldre 4 Jul 23:05
    5399 visningar
    3 svar
    3
    5399

    Överaskningsbröllop vid namngivning

    Jag har läst rätt många trådar om "överaskningsbröllop vid dop" vad folk tycker, vad man ska tänka på osv. Jag och sambon har pratat lite och försökt komma på ett bra och smart upplägg på allt. Så kommentera gärna vad ni tror och fyll på med erfarenheter eller idéer.

    Vi funderar på att ha namncermonin + vigsel och sen bröllopsfesten på olika tillfällen, attbröllopsfesten är typ två månader senare.

    Vi tänker såhär att vi skickar ut inbjudan till bara namngivningen så blir själva vigseln en överraskning. Vi vill ha cermonierna utomhus och att vigseln är borglig. Själva platsen kan vara i en trädgård eller på ett annat fint ställe. :) Jag har hittat en finare cremevit klänning, det är ingen direkt bröllopsklänning, väldigt avslappnad men fin. Först så har vi namngivningen, vill inte att bebis ska glömmas bort bland "överaskningsvigseln" haha. Sen när namngivningen är klar ger vi bebisen till sin faster (den enda som vet om det) och vigseln börjar. Det kommer ju vara en vigselförrättare och jag tänkte att hon eller han kan vara med under namngivningen också och säga något ord om barnet så att allt faller sig naturligt när det går över till vigsel, annars lär nog folk misstänka något direkt. Efter det bjuder vi på fika och tårta. Om det är någon som tackar nej som vi gärna vill ska komma så får man kanske berätta att det är vigsel också.

    Först tänkte vi ha bröllopsfesten direkt efter men eftersom folk inte vet om det så har nog många andra planer och kan bli besvikna att dom inte kan vara med på kvällen. Så det får vara kort och enkelt.

    Men så tänkte vi att man kan ju dela upp det, alltså ha det som jag har skrivit och sen säga ungefär "Vi förstår att ni är chockade och att många har andra planer ikväll, så bröllopsfesten kommer äga rum XX datum (typ två månader senare) ni kommer få ut inbjudningar och vi hoppas att ni kan vara med och fira" Eller något liknande så hinner folk planera och skaffa barnvakt osv. Vi vill inte bjuda på alkohol på en namngivning så det får bli senare på den kommande festen. Sen kan man ju planera själva bröllopsfesten hur och vart man vill ha den med. :) Jag vill att både ceremonierna och festen ska kännas avslappnat och intimt, med inte så jättemånga gäster.

    Hoppas det inte blev på tok för rörigt och långt och att ni förstår hur jag tänker. Vad tror ni? Kom gärna med tips, tankar och idéer. :)

  • Svar på tråden Överaskningsbröllop vid namngivning
  • Äldre 4 Jul 23:12
    #1

    Tycker det låter som en superbra idé, kör på! :)

  • TFA
    Äldre 11 Jul 21:29
    #2

    Låter kul och väl genomtänkt.


    Ett alternativ kan ju vara att man bjuder in till namngivning och i inbjudan även aviserar att man samtidigt vill passa på att ha en trevlig kväll och middag med sin nära och kära (alltså inte ett ord om vigsel). Är ju inte så konstigt att man även firar en namngivning med uppföljande middag.


    Själv är jag vigselförrättare och har varit med om en hel del, det mesta glatt och roligt. Men man ska nog också tänka på att alla inte är lika förtjusta i den här typen av överraskningar, och jag tycker nog att man bör ta lite hänsyn till att ex egna föräldrar kan bli väl överraskande eller snarare chockade. Jag har i liknande arrangemang varit med om föräldrar till brudpar som har brutit ihop, helt enkelt så emotionellt överväldigade att de inte riktigt ha kunnat uppskatta överraskningsmomentet. Men man känner ju sina föräldrar rätt väl och bör kunna bedöma vad som kan vara lämpligt i fråga om eventuell förberedelse.


    Jag rekommenderar också en noggrann planering, där logistiken är väl genomtänkt, för det infinner sig alltid oförutsedda händelser - inte minst om man själv har små barn.


    Varmt lycka till med evenemanget och med ert familjeliv framöver!
    Tommy Fabricius

  • Äldre 18 Aug 19:05
    #3

    Hej.

    Vi ska ha överraskningsvigsel när vår son döps i september. Endast några få som vet av de som kommer. Passar oss att göra på detta sätt då vi inte vill ha nåt större arrangemang. Men en del att tänka på ändå :)

Svar på tråden Överaskningsbröllop vid namngivning