• Äldre 3 Feb 08:48
    4686 visningar
    4 svar
    4
    4686

    Vinterbröllop

    Hej,

    jag och min kille är bjudna på bröllop nu i slutet på februari, klädkoden är mörk kostym, elegantare klänning har jag läst att man ska ha.
    detta börjar kl 14, måste man ha en kort klänning eller kan jag ha en lång? 


    är det något speciellt med vinterbröllop eller är det typ samma som vilken annars årstid? 

    vad räknas som en elegant klänning? det ska inte vara glitter och stort som en balklänning men ska det vara något speciellt tyg? Glad


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-03 08:56
    jag läste någonstans att om det är fler än 20 pers så kan klänningen vara ankellång,
    det kommer vara fler än 20 pers och bröllopet börjar i kyrkan för att sen ha festen i någon lokal.

    jag hade tänkt att ha ett par stilettklackar i svart mocka, funkar det till eller ska jag tänka om? har kollat runt på klänningar och kommer (om man får) ha en enkel, men fin långklänning i någon matt enfärgad färg.
  • Svar på tråden Vinterbröllop
  • Äldre 3 Feb 09:17
    #1

    De klassiska klädkoderna är samma oavsett årstid Glad Vid mörk kostym ska du som kvinna ha en klädsel av finare material. Du behöver enligt Magdalena Ribbing inte ens ha klänning, det går bra med kjol och topp eller byxdress. En klänning ska helst inte vara golvlång men jag skulle rekommendera dig att fråga brudparet. Vi gifter oss nu den 20 februari och har klädkod mörk kostym men för vår del är det viktigare att våra gäster känner sig riktigt fina snarare än att deras klänning har "rätt" längd Flört

  • Äldre 3 Feb 11:19
    #2

    Till mörk kostym ska längden på klänningen traditionellt vara precis så att den täcker knäna. Numera är det vanligt med även något kortare klänningar som slutar strax över knät. Men däremot inte med längre klänningar, de är förbehållna klädkoderna smoking och frack/högtidsdräkt. 

    Speciellt på bröllop skulle jag avråda från långklänning vid klädkoden mörk kostym, det kommer vara lagom uppskattat när det är du och bruden som sticker ut i långklänning från alla korta ;)

    Om du googlar "coctailklänning" får du en bra uppfattning om vad du bör ha till mörk kostym. Några vanliga tyger är satin/tattefa och chiffong med det finns såklart många fler varianter, det viktiga är att man inte kommer i en klänning i typ T-shirtstyg eller liknande. Tänk att det ska vara tyg du inte bär till vardags.

    Precis som Allrakäraste skrev är klädkoderna desamma oavsett årstid (förutom klädkoden kavaj för killen då han har ljus kostym på sommaren och mörk på vintern).

  • Äldre 3 Feb 21:37
    #3

    tack så jätte mycket för era svar, jag har faktiskt bett min kille fråga sin kompis som gifter sig om vad dem tänker :) så det inte blir fel :D 

    sen när jag fått svar från han, då är det bara att sätta igång att leta efter den perfekta klänningen :D 

  • Äldre 3 Feb 23:26
    #4

    Tycker detta ändras mellan decennierna.

    MÖRK KOSTYM skulle jag vilja påstå betyder en finare klänning (kort). Med finare menar jag ett finare tyg, finare ev detaljer, etc. MEN, är det ett eftermiddagsbröllop, så vill jag minnas att seden säger att långklänning är brukligt till klädkod "mörk kostym".

    Alltid mörkblå eller mörkgrå kostym för männen (men jag vet att de flesta numera kommer i svart).

Svar på tråden Vinterbröllop