• Äldre 21 Dec 14:48
    6397 visningar
    8 svar
    8
    6397

    Rosa Diamant vs. Rosa Safir

    Vi har tänkt att några av stenarna (utöver vanliga diamanter) i min vigselring ska vara rosa och funderar på vilket alternativ som är bäst.

    * Rosa diamanter (färgade genom laserstrålning)
    + Hårda (lika hårda som vita enligt juveleraren, även om jag tycker mig ha läst annat här tidigare).
    + Det blir en "riktig" diamantring med bara diamanter.
    - Stenarna är inte i sin naturliga färg.

    *Rosa safirer
    + Stenar i sin naturliga färg.
    - Inte lika hårda som diamanter (hur stor roll spelar detta tro?)

    Detta är vad jag har kommit på hittills och inget av det väger så tungt att valet blir självklart.. någon som kan tipsa om hur de olika stenarna blänker, håller, eller andra notervärda egenskaper?

  • Svar på tråden Rosa Diamant vs. Rosa Safir
  • Äldre 22 Dec 16:05
    #1

    Jag var inne på att ha en smaragd och en diamant i min ring. Men jag avråddes skarpt från smaragden just pga att den inte är lika slitstark.


    Så jag har en grön diamant och en vit... Jag är nöjd och jag vet att jag inte behöver vara mer försiktig med ena stenen än den andra så att säga...

  • Äldre 23 Dec 09:24
    #2

    Jag funderar på om det vore smart att bara ha diamanter av den anledningen också, men samtidigt ligger safirer precis, precis under diamanter på hårdhetsskalan så juveleraren trodde inte att det var något direkt problem.

    sv.wikipedia.org/wiki/Mohs_hårdhetsskala

  • Äldre 23 Dec 11:41
    #3

    Safirer repas fast de är strax under i skalan
    Diamanter är den enda ädelsten som klarar dagligt bruk  utan att nötas och repas och lämpar sig därför i vigsel och förlovningsringar. Man kan ju välja andra slags stenar men får då vara beredd på att man kan behöva byta ut dem

    Smaragder har jag hört att man ska undvika att ha i ringar då de är hårda man samtidigt porösa och därför spricker lätt.

  • Äldre 29 Jan 15:22
    #4

    Jag kommer precis från guldsmeden. Jag ska ha en rosa safir cirka 0.4 carat och när det gäller hållbarheten så måste det vara en safir av mycket bra kvalité då slipningen gör att det påverkar hållbarheten, precis som med diamanter. Du BÖR alltid ha minst top wesselton i diamant t ex men samtidigt är det självklart många som väljer storlek framför kvalitet. En safir i toppkvalitet är inte lika tålig som en diamant, det är sant, men efter typ 50 år kommer du endast ett se några fåtal eventuella repor med lupp. De facto har en safir hårdhet 9, men det krävs också bra slipning.

    De som köper sina rosa safirer separat och kommer billigt undan (ja det står en hel del om det på nätet) har oftast fått tag i sämre kvalitet... Det går att diskutera i oändlighet men min ska hålla tills jag rockar på åldershemmet om jag lever så länge!

    Jag har ju bestämt mig för en rosa safir så självklart lobbar jag för den.

  • Äldre 31 Jan 00:56
    #5

    Mohs hårdhetsskala är ju bara en ordningsuppräkning. Diamant är fyra gånger hårdare än safir. Sedan går det naturligtvis att skydda safirer på olika sätt, som nedsänkt fattning eller en robust slipning.



    Vill du ha något rosa kanske moissanit är något annars? Det är inte med på skalan men är ungefär hälften så hård som diamant (Moh 9,25). Det är trots allt dubbelt så hårt som safirer. De är väl inte helt billiga de heller, men kostar definitivt mindre än diamanter.
    Bara som exempel på utseendet:
    www.etsy.com/search%20-rose%20moissanite

  • Äldre 17 Mar 00:18
    #6
    vividragonfly skrev 2016-01-29 15:22:00 följande:

    Jag kommer precis från guldsmeden. Jag ska ha en rosa safir cirka 0.4 carat och när det gäller hållbarheten så måste det vara en safir av mycket bra kvalité då slipningen gör att det påverkar hållbarheten, precis som med diamanter. Du BÖR alltid ha minst top wesselton i diamant t ex men samtidigt är det självklart många som väljer storlek framför kvalitet. En safir i toppkvalitet är inte lika tålig som en diamant, det är sant, men efter typ 50 år kommer du endast ett se några fåtal eventuella repor med lupp. De facto har en safir hårdhet 9, men det krävs också bra slipning.

    De som köper sina rosa safirer separat och kommer billigt undan (ja det står en hel del om det på nätet) har oftast fått tag i sämre kvalitet... Det går att diskutera i oändlighet men min ska hålla tills jag rockar på åldershemmet om jag lever så länge!

    Jag har ju bestämt mig för en rosa safir så självklart lobbar jag för den.


    Top wesselton är en färg, det har absolut ingenting med en diamants hållfasthet att göra.
  • Äldre 19 Mar 11:56
    #7

    Röstar helt klart på diamanter! Då har du samma stenar rakt igenom som är mer stöttålig och finare lyster.

    Valde en vit safir till min första vigselring, den glimmar nu 6 mån senare lika mycket som ett ikea glas som blivit diskad i diskmaskin 200 gånger. Så det + lite andra omständigheter gjorde så jag fick köpa en ny med äkta diamanter.

  • Äldre 2 Apr 21:06
    #8

    Ang kommentaren om top wesselton så vet jag att det har med färg att göra, det var en liknelse ovan angående att många väljer sämre kvalitetpå sina stenar. Jag har hämtat ut min rosa safir på 0.63 carat idag på Smycka (och håller inte den kvalité så kommer jag att gå tillbaka och reklamera den då guldsmeden på plats lovade att den skulle vara lika vacker om 50 år) och är supernöjd. Dock fick de leta ett tag, även internationellt, då jag inte sökte en cerise utan en blekare. Min är inte en vigselring utan en enstensring till högerhanden med ett komplement i form av en halvallians med diamanter. Jag tycker självklart att den är oändligt vacker då jag valt den... Men jag har nog ratat 10-15 stycken innan det blev rätt...

Svar på tråden Rosa Diamant vs. Rosa Safir