• alexan­drathe­rese
    Äldre 27 Oct 23:20
    9920 visningar
    13 svar
    13
    9920

    Zirkonia istället för diamant

    Hej allihopa!

    Jag ska gifta mig 2017 men sitter redan och kollar på ringar. Tänkte kolla med er här hur ni har tänkt med era vigselringar med stenar? Jag har kollat runt på de typiska sidorna - Guldfynd, Hedbergs, Smycka och Albrekts - men känner inte att jag hittar någon vigselring som tilltalar mig. Alliansringar är nog min favorittyp men de billigaste jag har hittat är runt 4000 kr och jag känner inte att varken jag eller min pojkvän (fästman, men ordet är så fult) har råd eller känner att det känns värt att lägga så pass mycket på en ring. Det finns ju en hel del fina med zirkoniastenar istället, men känns det typ billigt, eller? Kommer man ångra sig om man köper med det?

    Hittade denna från Thomas Sabo med zirkonia som jag tycker är jättefin, och den kostar bara 1299 kr.

    Hur tänker ni kring era ringar?

  • Svar på tråden Zirkonia istället för diamant
  • Äldre 28 Oct 06:05
    #1

    Jag känner lite som dig, att jag inte vill lägga hur mycket pengar som helst på en ring, min sambo säger att vi ska lägga mer pengar på min än på hans, men jag vill inte lägga mer "bara för att". Den ringen du hittat var ju jättefin, & jag har som du också hittat många ringar med Zirkonia-ringar. Var har du hittat den ringen? ????

    Mvh Linda

  • Ankan
    Äldre 28 Oct 07:53
    #2

    Jah kände likadant och då jag inte är en tjej som gillar så mycket bling kände jag inte att jag ville lägga massa tusenlappar på en diamantring. Men eftersom det var förlovning (som man förhoppningsvis bara upplever en gång om livet) så bestämde jag mig för lite lagom bling. Dock med tanken i huvudet att jag ville ha en slät vigselring och att jag kanske skulle ta på mig förlovningsringen bara till speciella tillfällen när jag väl har gift mig.
    Så jag köpte faktiskt en halvalliansring i silber och med zirkonia. Det känns inte alls billigt, det går inte att se en skillnad mellan en diamant och en zirkonia med bara ögot (inte ens experter kan, har jag för mig). Vill du berätta att det är diamanter så kommer alla att tror dig ;)
    Har du hittat en ring du fastnat för och du har råd med, så köp den och njut av den. Din förlovning är inte mindre "äkta" bara för att du har en ring med zirkonia. Glöm inte att man enligt tradition har släta förlovningsringar i Sverige. Det är amerikanska filmindustrin som får oss att tro att man ska ha en stor sten på handen (som ska ungefär kosta en månadslön).

  • alexan­drathe­rese
    Äldre 28 Oct 10:25
    #3
    lindahmari skrev 2015-10-28 06:05:34 följande:

    Jag känner lite som dig, att jag inte vill lägga hur mycket pengar som helst på en ring, min sambo säger att vi ska lägga mer pengar på min än på hans, men jag vill inte lägga mer "bara för att". Den ringen du hittat var ju jättefin, & jag har som du också hittat många ringar med Zirkonia-ringar. Var har du hittat den ringen? ????

    Mvh Linda


    Ringen hittade jag hos Thomas Sabo!

    www.thomassabo.com/SE/sv_SE/pd/ring/TR2029.html&dwvar_TR2029_config-color=050-9&dwvar_TR2029_size=50#prefn1=allowedCountries&srule=Price-ascending&prefv1=SE&showAll=true&sz=191&start=60

    Ringen finns även i andra färger hos Smycka. Det var där jag upptäckte den först. Min blivande kommer att använda sin förlovningsring som vigselring också, så jag tänker att vi båda kan ju dela på priset av min. Det känns kanske dumt att han ska betala för min ring också (vet inte riktigt hur det är med traditioner), men jag tror inte att han har något emot det då det är han som tjänar mest pengar av oss två.
  • alexan­drathe­rese
    Äldre 28 Oct 10:32
    #4
    Ankan skrev 2015-10-28 07:53:46 följande:

    Jah kände likadant och då jag inte är en tjej som gillar så mycket bling kände jag inte att jag ville lägga massa tusenlappar på en diamantring. Men eftersom det var förlovning (som man förhoppningsvis bara upplever en gång om livet) så bestämde jag mig för lite lagom bling. Dock med tanken i huvudet att jag ville ha en slät vigselring och att jag kanske skulle ta på mig förlovningsringen bara till speciella tillfällen när jag väl har gift mig.
    Så jag köpte faktiskt en halvalliansring i silber och med zirkonia. Det känns inte alls billigt, det går inte att se en skillnad mellan en diamant och en zirkonia med bara ögot (inte ens experter kan, har jag för mig). Vill du berätta att det är diamanter så kommer alla att tror dig ;)
    Har du hittat en ring du fastnat för och du har råd med, så köp den och njut av den. Din förlovning är inte mindre "äkta" bara för att du har en ring med zirkonia. Glöm inte att man enligt tradition har släta förlovningsringar i Sverige. Det är amerikanska filmindustrin som får oss att tro att man ska ha en stor sten på handen (som ska ungefär kosta en månadslön).


    Det är alltså vigselring och inte förlovningsring jag menar :). Förlovningsring har jag redan. Vi bad en bekant som är smyckesmed att göra våra förlovningsringar. Hans är traditionell (slät och bred) men min är lite annorlunda. Vill dock inte be henne att göra vigselringen för hon har inte hållit på så jättelänge med det här, och vill gärna att den ska kännas hållbar och proffsig. Nu menar jag inte att min förlovningsring känns oproffsig på något sätt, men vill gärna att vigselringen känns lite extra speciell.

    Jag läste på nätet att zirconia är mindre hållbart än diamanter för att dom är på skala 8 av 10 på hårdhetsskalan, medan diamant är på 10. Stod att om man använder en ring med zirconia dagligen så slits den ned mycket snabbare, vilket inte känns så roligt om man ska ha den för alltid. Å andra sidan kan jag inget om det här, så jag har ingen aning om hur pass slitet det blir.

    Hittade även den här fina ringen hos Hallbergs guld - vitt guld med en topas. Får kanske försöka sluta tänka på att det måste vara en diamant på ringen... :) Gillar ju verkligen stenar också, men har inte sett så många smyckesbutiker som har det. Vet inte alls vad det kostar att gå till en smed som specialtillverkar. Det känns väldigt dyrt.

  • Äldre 28 Oct 14:00
    #5

    Har du funderat över en vit safir? De är 9 av 10 på hårdhetsskalan, aning dyrare än zirkon men mycket billigare än diamant.

  • Mss
    Äldre 28 Oct 14:27
    #6

    Jag är också inne på silverring med zirkoner, eller inne och inne, jag gifter mig i vegas om en vecka och har köpt dessa :) www.aliexpress.com/item/Wholesale-1-5-Ct-Princess-Fancy-Pink-Created-Diamond-Solid-925-Sterling-Silver-2-Pc-Engagement/32349164280.html

    Min uppfattning om zirkoner är att stora ofärgade kan få som en dimma i sig som inte går att få bort. Så har det iaf blivit på en ring med en stor ofärgad zirkon jag har. De smycken med färgade zirkoner har inte blivit så för mig. Därför valde jag en rosa mittsten i min ring. Vågar man så tycker jag ali express och ebay är bra siter för den här typen av ringar som inte är så dyra, ofta stämmer beskrivningen väldigt bra med verkligheten och man får sjukt bra priser. Läs bara noga så det är äkta silver och inte bara plätterat och blir fult efter ett tag.

  • alexan­drathe­rese
    Äldre 28 Oct 15:40
    #7
    Mss skrev 2015-10-28 14:27:37 följande:

    Jag är också inne på silverring med zirkoner, eller inne och inne, jag gifter mig i vegas om en vecka och har köpt dessa :) www.aliexpress.com/item/Wholesale-1-5-Ct-Princess-Fancy-Pink-Created-Diamond-Solid-925-Sterling-Silver-2-Pc-Engagement/32349164280.html

    Min uppfattning om zirkoner är att stora ofärgade kan få som en dimma i sig som inte går att få bort. Så har det iaf blivit på en ring med en stor ofärgad zirkon jag har. De smycken med färgade zirkoner har inte blivit så för mig. Därför valde jag en rosa mittsten i min ring. Vågar man så tycker jag ali express och ebay är bra siter för den här typen av ringar som inte är så dyra, ofta stämmer beskrivningen väldigt bra med verkligheten och man får sjukt bra priser. Läs bara noga så det är äkta silver och inte bara plätterat och blir fult efter ett tag.


    Grattis! :) Och vad skönt att höra av någon som har erfarenhet av en zirkonring. Då får jag nog leta med färgade stenar eller med små stenar om jag bestämmer mig för en med zirkon.

    Har du beställt från hemsidan du länkade till? Den ser lite shady ut... :)
  • Mss
    Äldre 28 Oct 22:53
    #8

    Jag beställer sjukt mycket från Ali, fungerar alltid hur bra som helst :) jag har köpt min blivandes ring där med, en stålring utan krusiduller, betalade en tjuga eller nått för den.

    Naturligtvis gäller det som vanligt att du får vad du betalar för, en stålring kostar från sju spänn men dom kan se lite trista ut (köpte en sån först) och vad det gäller silver ringar med stenar ligger dom från tjugo spänn men då är det ofta samma där. Sneda infattningar och sånt. Sen kan man ju inte testa storlekar och det är ju en lite längre leveranstid men jag tycker det är värt det.

    Ringen jag länkade är den jag har som profilbild här, jättenöjda med hur den såg ut i verkligheten :)

  • Äldre 28 Oct 23:29
    #9
    +1

    CZ gnistrar visserligen fint men är inte särskilt tåligt och kommer vid daglig användning att få nötta kanter. Mohs skala är ju egentligen bara en hårdhetsuppräkning. CZ är med sin hårdhet på 7,5-8,5 bara ca 1/200 så hållbar som diamant.

    Bättre och fortfarande relativt billiga alternativ är:
    Moissanit (Moh 9,25, hälften så hård som diamant). Finns i ljusrosa ifall du vill det. Stort utbud på Etsy.
    Vit/rosa/blå safir (Moh 9 och en fjärdedel så hård som diamant). 

  • Äldre 28 Oct 23:33
    #10

    Ja, är stenarna väl skyddade, som i en kanalfattning, så behövs inte hårdheten på samma sätt och även en CZ håller länge och bra. Eller om man bara vill ha på sig ringarna vid utvalda tillfällen.

  • Äldre 28 Oct 23:41
    #11

    www.etsy.com/se-en/listing/251790248/pink-sapphire-oval-halo-diamond&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery&ga_search_query=pink%20moissanite%20engagement%20ring&ref=sr_gallery_11



    www.etsy.com/se-en/listing/240523674/pink-sapphire-diamond-cushion-halo&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery&ga_search_query=pink%20moissanite%20engagement%20ring&ref=sr_gallery_13

    Pink Sapphire & Diamond Cushion Halo Engagement Ring 1.5 2ct 7mm 14k 18k White Yellow Rose Gold-Platinum-Custom-Anniversary-Wedding

  • Äldre 28 Oct 23:50
    #12

    På både Etsy och Ebay finns det gott om betydligt billigare alliansringar, t.ex. den här i silver och moissanit för några hundralappar:

    http://i.ebayimg.com/images/g/ILUAAOxyQj9RVGlQ/s-l500.jpg
    www.ebay.com/itm/925-Sterling-Silver-1-00Ct-Cz-Round-Eternity-Wedding-Band-Ring-Size-7-/140757824353

  • Äldre 29 Oct 05:35
    #13

    Som tidigare inlägg... mossanite, vit topas, vit safir kan vara alternativ till cubic zirikon.

    Önskar dig lycka till. Ska bli spännande att se vad du väljer, och slut resultatet.

Svar på tråden Zirkonia istället för diamant