• Äldre 7 Oct 07:20
    4015 visningar
    3 svar
    3
    4015

    Förlovningsringar utan koppar/nickel i?

    Hejsan alla

    Jag skall snart förlova mig med min flickvän.Wohoo!! Är tyvärr grovt allergisk mot koppar och nickel med små blåsiga utslag som följd.

    Söker nu ringar till mig och min tjej. Det är här problemet börjar. Alla ringar tycks innehålla just koppar och /eller nickel. Silver späds ut med 8.5% koppar. Guld verkar kunna spädas ut med massa andra metaller sålänge den relativa mängden guld är exakt (nivå av karat), ofta nyttjas koppar.

    Varför vi inte vill ha titan eller tungsten är för att de inte tycks gå att ändra stotlek på längre fram. Detta är något vi önskar då vi räknar kallt med att vi kommer få tjockare fingrar på äldre dar.

    Stål är dassigt och palladium går bort på grund av dess allmänt allergena natur vilken säkert skulle för mig (orkar inte ta risken i detta fall).

    Förhoppningen med att komma hit och fråga er om hjälp utifall att någon av er kände till något alternativ? Kanske någon återförsäljare av guldringar som kan garantera frånvaro av koppar/nickel?

    Ser fram emot ert svar.

    Mvh

  • Svar på tråden Förlovningsringar utan koppar/nickel i?
  • Äldre 7 Oct 08:00
    #1

    Godmorgon Vincent,
    Vad för metaller de olika typerna innehåller beror precis som du säger på hur de är legerade(blandade). Det finns massor av legeringar utan koppar och nickel.

    Vi skulle rekommendera platina till dig, det är hypoallergeniskt. Det innehåller i regel bara 2 metaller, platina samt beroende på legering, tungsten, kobolt, iridium eller annan platinabesläktad metall. Dock ligger det något högre i pris än de andra ädelmetallerna.


    VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • crs
    Äldre 7 Oct 11:04
    #2

    Jag vill rekommendera titan! Att de inte går att ändra storlek på är sant i vissa fall, men inte alla. Jag har själv en titanring som jag fått storleksändrad. :) Kolla upp det för de enskilda ringarna bara, så ska det vara lugnt! Om jag fattat rätt så beror det både på vilken legering de använt (min ring är ren titan. Det är inte lika hårt som vissa blandningar, så inte lika slittåligt som titan annars anses vara, men går att storleksändra osv), och hur ringen tillverkats. Kanske går de faktorerna hand i hand, jag vet inte, men jag har fått för mig det. 

    Min och min mans titanringar är köpta från Korus Design på Etsy, vilka vi valde specifikt för att de är duktiga med titan. I mitt tycke är just titanringar annars ofta lite tråkiga, kanske just för att metallen är svårarbetad mtp dess hårdhet. Jag rekommenderar verkligen KD, trevligare och mer servicemindade personer får man leta ordentligt efter, och de är verkligen duktiga på vad de gör!

    Lycka till i ringjakten, och grattis till förlovningen! :)

  • Äldre 7 Oct 11:49
    #3

    Vitguld. 

    Tydligen innehåller det aldrig nickel (i alla fall i Sverige) längre. Jag är superallergisk mot nickel (vanligt guld fungerar inte i mer än någon timme) men har nu haft ringen i vitguld som pojkvännen skaffade i nästan en månad utan problem :)

    Våra ringar är från en liten smyckesaffär i Lidingö Centrum, kommer inte ihåg vad den heter tyvärr.

Svar på tråden Förlovningsringar utan koppar/nickel i?