• mst.mr­sj82
    Äldre 31 Jul 00:07
    5359 visningar
    7 svar
    7
    5359

    Hur långt innan?

    Hur långt innan bröllopet brukar man skicka ut inbjudningarna?

  • Svar på tråden Hur långt innan?
  • Äldre 31 Jul 06:49
    #1

    Vi förlovade oss i januari, skickade ut en Save the Date i slutet på februari så att alla kunde boka datumet.
    Sedan skickade vi den stora inbjudan med festinfo sista veckan i maj, osa skulle vara inne slutet på juli och vi gifter oss 5 september.

    Tror att det vanligaste brukar vara att inbjudan går ut cirka 2 månader innan med information och detaljer, men att skicka en save the date gör att era gäster vet vad som händer (bröllop!!!) och att de bokar datumet i väntan på mer info. :)

  • Äldre 31 Jul 08:29
    #2

    Det varierar men 2-3 månader innan anses vara lagom. Har du gäster som ska resa långt och måste boka flyg eller hotell kan det vara schysst att förvarna dem innan, antingen muntligt eller med ett save the date-kort. 

  • Äldre 31 Jul 11:32
    #3

    Save the date 6 mån innan till långväga gäster, annars behövs det inte sägs det,inbjudningar, beroende på storlek på bröllopet har jag läst 2-3 mån innan.

  • mst.mr­sj82
    Äldre 31 Jul 13:21
    #4

    Tack:)

  • Äldre 22 Aug 22:31
    #5

    Är det så sent man skickar ut inbjudningskort alltså? Jag har fått för mig att man borde skicka ut save the date typ 10 månader innan och inbjudningarna typ 6 månader innan, men det är alltså för tidigt?

  • Plätti­s
    Äldre 22 Aug 23:30
    #6

    Tre månader innan brukar vara en okej tidpunkt att skicka ut inbjudningarna. Är det under sommaren eller datum då många kan tänkas vara uppbokade långt i förväg kan man skicka ut dem lite tidigare. Vi gifte oss 25 juli, mitt i semesterperioden för de flesta. Inbjudningarna skickade vi ut i slutet på april, men då hade vi talat om datum redan i januari till alla våra gäster (inget save the date, utan bara via sms).

    Om man skickar ut inbjudningarna alldeles för långt i förväg kan gästerna ha svårt att svara på om de kan komma. För tätt inpå kan gästerna redan ha gjort andra planer. Har ni något som bestämmer hur tätt inpå ni måste ha svar på vilka som kommer? Vår kock behövde veta antal gäster och allergier senast en månad innan, så vi satte sista svarsdatum sex veckor innan bröllopet. Och inbjudningarna gick ut ungefär sex veckor innan det.

    Det går åt förvånansvärt mycket tid åt att ta emot anmälningar, hålla koll på vilka som anmält sig och att irritera sig på att folk dröjer med att svara. Ett tips är att göra ett Excel-ark med all information (adresser, allergier och vad de svarar på inbjudan). Vi ska precis börja skicka tackkort, och med tankepå hur mycket tid det gick åt att leta adresser för inbjudningarna så borde vi ha sparat dem. Men det är lätt att vara efterklok :)


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • mst.mr­sj82
    Äldre 23 Aug 14:02
    #7

    Eftersom vi ska ha dop och bröllop i ett så vill vi inte skicka ut innan babyn är kommen ca 2 månader innan

Svar på tråden Hur långt innan?