• Äldre 26 Jul 18:56
    3858 visningar
    9 svar
    9
    3858

    Brud utan koll!

    I torsdags förlovade jag mig och nu har bröllopsplanerandet startat. Och jag är väldigt tankspridd så nu vill jag ha tips och råd !

    Vad brukar man glömma?

    Vad ska jag tänka på?

    Hur tidigt måste saker och ting bokas?

    någon som har tips eller knep för att ett bröllop ska bli så fantastiskt om möjligt?

  • Svar på tråden Brud utan koll!
  • Äldre 26 Jul 19:39
    #1
    +1

    Grattis!

    Jag har själv inte gift mig än men jag gissar att mycket beror på vart ni ska gifta er. I större städer måste nog kyrkor och lokaler bokas så fort som möjligt?

  • Plätti­s
    Äldre 27 Jul 11:36
    #2
    +1

    Börja med att fundera på vilken typ av bröllop ni vill ha. Hur stort? Ska alla ni känner vara med eller bara de närmaste? Har ni samma tankar och önskemål?

    Sedan kan ni börja fundera på var. Har ni någon lokal som skulle vara självklar? Vill ni gifta er i kyrkan eller borgerligt? Vad är viktigast? Maten? Stämningen? Priset?

    Gör en budget, fundera på hur mycket ni är beredda på att betala för ert bröllop. Det går göra jättedyrt eller ganska billigt, men man måste fokusera på det som är viktigt. En röd tråd i inbjudningar och andra trycksaker gör att det ser proffsigt ut. Det kan vara enkelt som att ha en färg man återkommer till, eller något annat. (Vi hade björkar, så det fanns på alla trycksaker och dekorationerna gick i svart, vitt och grönt.)

    Vi gifte oss i lördags, och det absolut viktigaste för mig under planeringen var att jag fokuserade på att oavsett vad som hände så skulle jag gifta mig med mannen i mina drömmar. Klänningen blev fel först, jag har kämpat med depression efter att ha förlorat två viktiga familjemedlemmar under året fram till bröllopet. Men allt blev jättebra, och jag som är en galen stressare gjorde listor över allt, till och med en "när är det okej att börja stressa över vad?"-lista. Då hade jag inte tusen saker samtidigt utan visste att jag hade två eller tre saker i veckan att ta hand om.

    I lördags vigdes vi på en brygga med alla våra fantastiska släktingar och vänner på plats, åt en helt otrolig middag och alla gäster var så nöjda när de åkte hem. Vi dansade första dansen i solnedgången på bryggan, och jag är fortfarande alldeles euforiskt lycklig över bröllopsdagen :D


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 30 Jul 00:32
    #3
    Loveit skrev 2015-07-26 19:39:58 följande:

    Grattis!

    Jag har själv inte gift mig än men jag gissar att mycket beror på vart ni ska gifta er. I större städer måste nog kyrkor och lokaler bokas så fort som möjligt?


    Ja vi bor ju i göteborg och jag tog i kontakt med två olika ställen där vi kunde tänka oss vigsel/fest, jag tycker att vi är ute i god tid (vi ska gifta oss 2017) och det är faktiskt redan folk som bokat flera datum då! 2016 var det tydligen väldigt få lördagar kvar.
  • Äldre 30 Jul 00:38
    #4
    Plättis skrev 2015-07-27 11:36:44 följande:

    Börja med att fundera på vilken typ av bröllop ni vill ha. Hur stort? Ska alla ni känner vara med eller bara de närmaste? Har ni samma tankar och önskemål?

    Sedan kan ni börja fundera på var. Har ni någon lokal som skulle vara självklar? Vill ni gifta er i kyrkan eller borgerligt? Vad är viktigast? Maten? Stämningen? Priset?

    Gör en budget, fundera på hur mycket ni är beredda på att betala för ert bröllop. Det går göra jättedyrt eller ganska billigt, men man måste fokusera på det som är viktigt. En röd tråd i inbjudningar och andra trycksaker gör att det ser proffsigt ut. Det kan vara enkelt som att ha en färg man återkommer till, eller något annat. (Vi hade björkar, så det fanns på alla trycksaker och dekorationerna gick i svart, vitt och grönt.)

    Vi gifte oss i lördags, och det absolut viktigaste för mig under planeringen var att jag fokuserade på att oavsett vad som hände så skulle jag gifta mig med mannen i mina drömmar. Klänningen blev fel först, jag har kämpat med depression efter att ha förlorat två viktiga familjemedlemmar under året fram till bröllopet. Men allt blev jättebra, och jag som är en galen stressare gjorde listor över allt, till och med en "när är det okej att börja stressa över vad?"-lista. Då hade jag inte tusen saker samtidigt utan visste att jag hade två eller tre saker i veckan att ta hand om.

    I lördags vigdes vi på en brygga med alla våra fantastiska släktingar och vänner på plats, åt en helt otrolig middag och alla gäster var så nöjda när de åkte hem. Vi dansade första dansen i solnedgången på bryggan, och jag är fortfarande alldeles euforiskt lycklig över bröllopsdagen :D


    Grattis till giftermålet! vad härligt det låter! Vi vill också vigas vid vattnet och jag tror vi har hittat lokalen som kommer passa oss! Björktema lät somrigt och härligt, färgerna vi valt är ljus pastellrosa, guld och vitt, romantik ska vara det genomgående temat, blomsterarrangemang med brudslöja, pioner och rosor. 

    Tack för bra svar förresten, känns ändå som om jag tänkt på det mesta! Är såklart inte färdig men visionen finns där och budgeten är nästan klar iallafall. 

    Längtar tills det är min tur!
  • Äldre 31 Jul 07:29
    #5
    +1

    något jag sett många gör är att lägga upp ett schema för vad som ska göras när.  För att slippa yra runt och riskera att glömma något. 

    en del saker kan ju ha leveranstid och en del saker kan inte bokas och bli klart förrän någon månad-nån vecka före bröllopet  och andra saker som bokas nu kan lätt glömmas bort att dom ÄR bokade.

    Så en tidslinje /schema är jättebra.  Kanske köpa en almenacka som enbart är till för bröllopsplanering och skriva in saker i den vartefter. 

    Dj/musik/underhållning  - bokas när? 
    Klänning - beställs när? (räkna in eventuell tid för sömnad eller beställning från utlandet) 
    Ring - köps när? (även här kan tid för beställning, putsning och gravering räknas in) 
    när måste lokalen vara betald? 
    boka transport till o från vigseln 
    bokad vigselförättare 
    köpa makens kläder
    skicka inbjudningskort
    prata med toastmaster och förbereda för den uppgiften
    eventuella tärnor eller brudnäbbar ska förberedas och kanske ha kläder? 
    dekorationer till festlokalen
    bordsplacering ska göras -  har ni många gäster kan detta ta väldigt lång tid
    fundera över maten ni ska äta
    bröllopstårta - varifrån och när 
    boka hotell för bröllopsnatt

    osv... 

  • mst.mr­sj82
    Äldre 31 Jul 15:05
    #6
    +1

    Tack för denna tråd. Jag själv är rädd att vi ska glömma något.

  • mst.mr­sj82
    Äldre 31 Jul 15:06
    #7
    +1

    Grattis glömde jag att säga


    mst.mrsj82 skrev 2015-07-31 15:05:56 följande:

    Tack för denna tråd. Jag själv är rädd att vi ska glömma något.


  • Äldre 4 Aug 00:28
    #8
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2015-07-31 07:29:41 följande:

    något jag sett många gör är att lägga upp ett schema för vad som ska göras när.  För att slippa yra runt och riskera att glömma något. 

    en del saker kan ju ha leveranstid och en del saker kan inte bokas och bli klart förrän någon månad-nån vecka före bröllopet  och andra saker som bokas nu kan lätt glömmas bort att dom ÄR bokade.

    Så en tidslinje /schema är jättebra.  Kanske köpa en almenacka som enbart är till för bröllopsplanering och skriva in saker i den vartefter. 

    Dj/musik/underhållning  - bokas när? 
    Klänning - beställs när? (räkna in eventuell tid för sömnad eller beställning från utlandet) 
    Ring - köps när? (även här kan tid för beställning, putsning och gravering räknas in) 
    när måste lokalen vara betald? 
    boka transport till o från vigseln 
    bokad vigselförättare 
    köpa makens kläder
    skicka inbjudningskort
    prata med toastmaster och förbereda för den uppgiften
    eventuella tärnor eller brudnäbbar ska förberedas och kanske ha kläder? 
    dekorationer till festlokalen
    bordsplacering ska göras -  har ni många gäster kan detta ta väldigt lång tid
    fundera över maten ni ska äta
    bröllopstårta - varifrån och när 
    boka hotell för bröllopsnatt

    osv... 


    Precis så håller jag på göra! Har kommit ganska långt faktiskt! Himla bra det där med scheman :)
  • Äldre 4 Aug 00:29
    #9
    mst.mrsj82 skrev 2015-07-31 15:06:29 följande:

    Grattis glömde jag att säga


    Kul att den kan hjälpa fler ^^ tackar! :D
Svar på tråden Brud utan koll!