• Äldre 22 Jun 20:36
    5253 visningar
    9 svar
    9
    5253

    Vad ska vi ha för "dresscode"?

    Hej allihopa!


    Bröllopsplaneringen är i full gång här hemma men jag och fästmannen har svårt att bestämma vad det ska stå för dresscode på inbjudan. Vill ha ett tema i stil med bonde/landet då han är en bonnapojk och håller på mycket med bonneri i jobbet. Jag själv är en landsmänniska och trivs med bonneriet. Vill ju dock inte att folk ska komma i landgårdskläder så vad kan man ha för dresscode på inbjudan som är inriktat mot ett lantligt tema? Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Vad ska vi ha för "dresscode"?
  • madmox­xi1177
    Äldre 22 Jun 20:48
    #1

    Kavaj :) lättast så.

  • Äldre 22 Jun 21:13
    #2

    Kort och gott - Kavaj


    Kavaj är den minst uppklädda klädkoden så då bör dom inte komma i finaste stassen. 
    Sen kan man göra tillägg typ - Kavaj / bonderomantik om man vill förtydliga.
    Eller - Kavaj (Hel kostym är inget krav)
    Eller - Kavaj - slipsförbud

    Vissa blir väldigt glada om man gör tillägg, andra blir förvirrade. Så tänk på hurdana gäster ni har :) 


    Sen kan ni hjälpa folk att tänka i rätt banor genom att planera inbjudningskorten så att dom sätter stämningen och liksom förtydligar ert tema :) 

  • baller­ina
    Äldre 22 Jun 21:15
    #3

    Om ni skriver klädkod "lantligt", "bondelivet" eller liknande så kanske många misstolkar det som en slags maskerad och kör på fullt ut. Så skulle jag iallafall tolka det! 

    Ni kan gärna ha ett tema på bröllopet, men var försiktiga med att "tvinga" på gästerna en dresscode. Temat kan visa sig på så många andra sätt än genom gästernas kläder. 

    Jag tycker att "kavaj" eller "sommarfint" är lämpliga klädkoder. Ni kan ju lägga till något, t.ex "sommarfint, gärna ljusa färger" eller liknande.

  • Äldre 22 Jun 21:18
    #4

    Bonderomantik var en riktigt bra idé

    Fock vill vi inte att det enbart ska stå kavaj utan vi vill skoja till det lite.

  • Äldre 23 Jun 06:29
    #5

    Vi hade klädkod "udda kavaj". Det är kavaj med byxor som inte matchar kavajen. Liten mer avslappnat än "kavaj" då helkostym kan kännas lite strikt.

  • Äldre 24 Jun 13:25
    #6

    "Lantligt romantiskt" kanske kan vara något. Fast för killarna så är det väl enklast att köra på kostym ändå kanske. Men gällande tjejerna. :)
    Den dagen jag och min sambo gifter oss (vilket ligger några år in i framtiden) så kommer vi inte ha någon dresscode. Då vi själva är väldigt färgsprakande i vår klädstil och ofta sticker ut, men vet att det är det vi trivs i så vill vi inte tvinga folk till att klä sig i något som inte är dem. Inte ska de behöva köpa nya kläder för att VI gifter oss heller tycker vi. Men det är ju bara vår tanke och plan. :)

  • Plätti­s
    Äldre 24 Jun 14:15
    #7
    +1

    Tänk på att klädkod inte är för er skull, utan för gästerna. Att få en inbjudan till ett bröllop är jätteroligt, men man vill samtidigt känna att man inte kommer för enkelt klädd eller för uppklädd jämfört med alla andra. "Sommarfin" låter jättegulligt och bra, men vad innebär det rent praktiskt? "Bonderomantiskt" låter också fint, men vad förväntar ni er att gästerna har på sig? Spelar det någon roll vad de har på sig? 

    Fast vi var supertydliga med klädkod i inbjudan har telefonen ringt i vansinne och alla (kvinnliga) släktingar har frågar vad de får ha på sig för att det ska passa klädkoden. Min syster sa att det var svårare att hitta en klänning som gäst än om hon skulle ha gift sig själv (och det kommer hon få äta upp i framtiden), och det ligger något i det. Vi har ändå klädkod "kavaj", vilket är det absolut vanligaste (om man inte har "mörk kostym"). 

    Om det är "bonderomantik" ni tänker er kanske det är lättare att skriva "ljus kostym" för männen och "enkel sommarklänning" för kvinnorna? 

    Jag är själv inte jätteintresserad av att våra gäster ska passa in i vårt tema, utan de är inbjudna för att vi vill ha dem där. Vad de har på sig struntar jag i, så länge jag inte behöver se någons bröst eller hela rumpan för att någon har för urringat eller kort skuren kjol/klänning. Så länge de kommer på bröllopet och har trevligt med oss kommer vi vara nöjda.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 24 Jun 16:26
    #8

    Precis som Plättis skriver så är det tydlighet som gäller. Skriver ni enbart "bonderomantik" som klädkod så kommer hälften inte förstå något alls och några kommer i 1800-talskläder och andra i storblommigt eller helvita spetsklänningar...

    Våra gäster skulle förstått (eller så skulle dom ringt våra svärföräldrar som då hade haft en förklaring tillhands) om vi skrev Klädkod: Kavaj (tänk bonderomantik). 
    Men alla förstår inte det. 

    Det kan vara bättre att skriva Klädkod: Kavaj (vårt tema är ljust och bonderomantisk så undvik gärna mörka kläder)

    Och som sagt, gästerna är gäster, inte statister, dom kommer i dom kläder dom vill... Flört

  • Äldre 25 Jun 23:08
    #9

    om ni vill att dom ska vara temaklädda så tror jag att ni faktiskt måste ange det i exakta ordalag och gärna ge förslag på vad ni menar. 

    Temabröllop är ganska vanligt men då följer det med i klädkoden, tex dom som har medeltidstema skriver ju i sina inbjudningar att gästerna ska vara klädda enligt det temat och ger förslag på vart dom kan hyra kläder. 

    Väljer ni kavaj kan dom komma i allt från leggings till långklänning.  Väljer ni sommarfin kan dom komma i allt från långklänning till flipflop och sarong...  

    Fundera helt enkelt på hur långt ni vill dra erat tema  och hur viktigt det är för er att gästerna är klädda "korrekt" . 

Svar på tråden Vad ska vi ha för "dresscode"?