• Bruden2016

    Göra egen bröllopstårta

    Hej alla!

    Jag funderade på att göra min egen bröllopstårta, dels för att det skulle vara kul och prova något nytt men också för att kunna sätta min prägel på den hela. 

    Jag är ingen erfaren baktant men jag fick nyss en idé men vet inte om det skulle bli alldeles för sött och så.. Men såhär blev min fixidé:

    Botten: browniessmet

    Fyllning: hallonmousse

    Mellandel:sockerkaka

    Fyllning 2: riesenfluff


    Mellandel: Sockerkaka

    Fyllning 3 : svartvinbärsmousse


    Mellandel: sockerkaka

    Sen klä in detta i smörkräm och sen lägga på sugarpaste eller marsipan, vit dock. Sen dekorera tårtan med rosor, pärlband runt och sen vår cake topper. 

    Vad tror ni? Alldeles för sött? För mycket av allt? Bör jag tänka om? Någon som gjort sin egen tårta och vill dela med sig av bilder, recept, tips etc. 

    Tack för allt. 

  • Svar på tråden Göra egen bröllopstårta
  • Chicita

    Jag bakar rätt mycket tårtor. 


    Men min egen misslyckades jag med. Ena fyllningen blev för mjuk (fluff och mousse kan bli för mjukt om man inte har rätt recept) så jag kunde inte spackla med smörkräm och jag kunde inte lägga på sockerpastan, den ville bara falla ihop hela tiden.


    Så även om det är en rolig idé så rekommenderar jag det egentligen inte Flört
    Vår tårta kunde ha blivit väldigt söt, men vi gick på lite mörkare och bittrare choklad samt använde färska hallon för syran)
    Lager för lager (som dom låg i tårtan, det översta är det som låg överst)


    Sockerkaka
    Vit chokladmousse
    Sockerkaka
    Hallonmousse med färska hallon
    Mörk chokladbotten
    Mörk chokladmousse med chokladkrisp
    Mörk chokladbotten

    Eftersom jag inte kunde täcka den med sockerpasta och dekorera som jag tänkt så blev det att vispa den sista grädden jag hade hemma och spritsa på den typ kl 12 på natten i köket på lokalen vi skulle vara i dagen efter)
    Grädden räckte knappt och man kan se fyllningen igenom den.
    Jag har bara sparat en bild på tårtan för jag tycker den är så ful :P


    Exempel på andra bröllopstårtor / doptårtor / våningstårtor jag gjort - så kan du ju själv bedöma om jag borde ha kunnat göra ett bättre jobb på vår tårta Tungan ute

  • Nightrod
    Chicita skrev 2015-03-13 13:32:14 följande:

    Jag bakar rätt mycket tårtor. 



    Grymmt fina måste jag flika in
    Live free, ride free
  • Bruden2016

    Börjar fundera på om jag ska backa med det här att göra egen tårta.. Verkar vara lite komplicerat och invecklat med massa smaker hit och dit, att inte få den att falla ihop osv.. Vi blir ca 50 gäster. Hade bara tänkt mig en enklare tårta, eller det blir fyra tårtor som vi ska göra. Jag vill ha den i vit marsipan i alla fall.. Ingen som kan ge tips på bra saker man kan göra med typ vanlig prinsesstårta? Byta ut någon vanlig fyllning mot annan och på så sätt få dit vit marsipan? :P 

    Chicita, har du några bra recept? Hela recept på fyllning allmänt som du vill dela med dig av? :)

  • Nightrod
    Bruden2016 skrev 2015-03-13 13:46:35 följande:

    Börjar fundera på om jag ska backa med det här att göra egen tårta.. Verkar vara lite komplicerat och invecklat med massa smaker hit och dit, att inte få den att falla ihop osv.. Vi blir ca 50 gäster. Hade bara tänkt mig en enklare tårta, eller det blir fyra tårtor som vi ska göra. Jag vill ha den i vit marsipan i alla fall.. Ingen som kan ge tips på bra saker man kan göra med typ vanlig prinsesstårta? Byta ut någon vanlig fyllning mot annan och på så sätt få dit vit marsipan? :P 

    Chicita, har du några bra recept? Hela recept på fyllning allmänt som du vill dela med dig av? :)


    En så enkel grej som ICA maxi kan man fråga om sådant i deras egna bakeri, de gör tårtor på beaställning och kan hjälpa mycket med smaker osv. Vi stod och pratade med en bagare där ganska länge, jättetrevlig personal där vi bor i alla fall
    Live free, ride free
  • Nightrod
    Bruden2016 skrev 2015-03-13 13:58:24 följande:

    Tack för tipset! Ska kolla upp om de kan hjälpa oss. Är det bara ICA Maxi eller även Coop? :)


    Beror nog på om de har eget bageri eller inte, vet att båda har det men vissa butiker har det inte osv Men vårat ica har ett stort medans coop bara har lite bakelser mm
    Live free, ride free
  • Chicita
    Bruden2016 skrev 2015-03-13 13:46:35 följande:

    Chicita, har du några bra recept? Hela recept på fyllning allmänt som du vill dela med dig av? :)


    Största tipset om du är ovan på att baka tårtor men vill få ett proffsigt resultat är att gå på pulvermousse-fyllningarna som du kan hitta på typ tårtdecor eller kakburken. Och tillsätta färska ingredienser för att få dom att kännas fräschare och mer hemgjorda.
    Exempel, pyttesmå tärningar av mango i mangomoussen eller väl avrunna färska (inte frysta) hallon i hallonmoussen osv.

    Då får du alltid perfekt konsistens och behöver inte oroa dig för att den blir blöt och kladdig eller seg som ett gelehallon Flört


    Det enda generella recept jag har är ett på smörkräm som jag fick av en annan tjej här på BT :)
    1 del smält smör
    1 del vit choklad (som får smälta i det varma smöret)
    1 del philadelhiaost 
    Vispa ihop och bre på tårtan. Kan smaksättas på många sätt :) 
    Spackla alltid en tårta minst två gånger. Ett tunt lager först (gärna medan smörkrämen är lite varm så det är mer flytande så blir det inte så tjockt). Det binder smulorna och gör lager nr 2 lättare att lägga på och få jämt och fint..

    Jag har annars märkt att jag får göra en mini-sats av alla recept jag har för att testa att dom funkar. För det krävs så lite för att receptet ska bli helt fel annars. Exempelvis hallonen var lite för blöta, gelébladen var mindre/större än förra gången, kakaon var torrare och sög upp mer av fukten. Grädden var fetare/ mindre fet och kanske inte var lika bra skimmad så det var större andel mjölk i eller något annat konstigt...

    Vita princesstårtor kan vilket bageri som helst göra :) 
    Provät en tårta där först (alltså beställ till någon födelsedag eller fredagsmys eller nåt) innan du bestämmer dig. Billiga bagerier kan betyda billiga ingredienser ibland och det märks rätt snabbt på smaken.
    Du kan exempelvis be dom ha chokladgrädde istället för vanlig grädde eller ett lager chokladganache istället för vaniljkrämen... Det finns många sätt att ändra en tårta på Flört

  • Bruden2016

    Tack för receptet!


    Googlade lite på sommartårta och hittade en somrig tårta som jag faktiskt fastnade för på något sätt. Vi ska som sagt inte ha våningstårta utan fyra stycken fristående fast på en tårtställning som vi gör själva. Vad tror ni om denna tårta?



    Browniebotten och sen är det blåbärsmousse fast med gelatinblad. 

  • Kotten

    Jag kommer med viss hjälp göra tårtorna själv. Det känns kul och lite viktigt för mig. Vi kommer ha enkla jordgubbs- och/eller andra bär som tema. Enkla fyllningar typ vaniljkräm och sylt för att sen spritsa med grädde och ha lite bär ovanpå.

    Jag hittar en del inspiration här: blogg.mama.nu/bakverkochfikastunder/

  • ballerina

    Vi kommer ha tårtbuffé! Har varit på två bröllop tidigare där de har haft det, och det har blivit succé! Vi kommer be gäster som bor nära och är villiga (dvs de som flera gånger sagt "säg till om ni behöver hjälp!") att baka en-två tårtor/pajer. Vips så har vi en hel buffé med massor av tårtor i olika smaker och former. Några äggfria, glutenfria, gelatinfria, några sockerfria osv... Vi har många gäster som är allergiker och veganer, så detta känns som det bästa alternativet. 

  • Kotten

    Hur mycket tårta tror ni behövs till cirka 40-45 vuxna + 10-15 barn?

    Min plan är att göra tårtor med tre bottnar, där alla innehåller vaniljkräm och där nästa fyllning varierar sig mellan tårtorna (jordgubb, rabarber, blåbär, hallon, rabarber och päron är mina förslag så här långt). Tårtorna kommer spritsas med grädde och sedan endast ha någon mindre dekoration som återknyter till innehållet. 

    Utifrån dom här förslagen så skulle det bli fem olika tårtor. Jag tänker att risken med lika smaker är att folk vill smaka av flera så jag borde förmodligen ha fler men jag vill ha naturliga smaker som jag kan hitta svenska ingredienser till. Eller borde jag ha typ fyra smaker och två av varje?

  • Chicita
    Kotten skrev 2015-03-26 13:13:44 följande:

    Hur mycket tårta tror ni behövs till cirka 40-45 vuxna + 10-15 barn?


    Det beror ju på hur stora tårtor du gör :) 


    Tårtbottnarna som du köper färdiga i affären (i brödhyllan) räcker till en tårta för 8-10 personer om man tar normalstora bitar. 
    Det kan ge dig en fingervisning kanske :)

  • Fästmö89

    Jag har tänkt (med hjälp från familjen) göra vår egen bröllopstårta. Jag är inte överdrivet oroad över själva bottnarna och fyllningarna, utan snarare hur man dekorerar snyggt. Helst utan marsipan eller sockerfondant, utan istället någon krämig frosting.

    Någon som har några tips? Har ni koll på några bra youtube-tutorials, hemsidor etc.? Jag ser framför mig en relativt enkel stilren design, men som självklart ska vara lite extra fin och lyxig. :)

  • Fästmö89
    Chicita skrev 2015-05-28 14:32:52 följande:

    Här har du en tut på hur du får den slät och fin



    Lite dekorationer:





    Tack så mycket!! Jag får ge det ett försök. Har en känsla av att A och O är en bra tårtgrund, rätt konsistens på ens frosting, samt bra redskap. :)
  • Chicita
    Fästmö89 skrev 2015-05-31 13:43:25 följande:
    Tack så mycket!! Jag får ge det ett försök. Har en känsla av att A och O är en bra tårtgrund, rätt konsistens på ens frosting, samt bra redskap. :)
    Precis Glad
Svar på tråden Göra egen bröllopstårta