• ElinaF89

    Ringar av återvunnet guld

    Jag och min pojkvän har planerat att förlova oss inom en snar framtid, är så glad Hjärta! Vi båda är måna om miljön och det vill vi fortsätta vara när vi ska köpa våra ringar. Jag skulle behöva tips på vart jag kan vända mig för att köpa ringar i återvunnet guld, har ni några tips? 

    Hur tänker ni angående återvunnet guld? Är det något ni tänker på när ni köper era ringar. 

    // Elina 

  • Svar på tråden Ringar av återvunnet guld
  • Alyllyra

    Guldsmeden som gjorde våra ringar jobbar endast med fairtradeguld och återvunnet guld. Vi kunde även lämna in ett par gamla ringar som hon kollade guldhalten på och använde som bas för våra ringar. Sen betalade vi för det extra guldet som hon behövde lägga till.

    Sen om hon faktiskt använde exakt det guld som var i de gamla eller inte spelar inte så stor roll för oss, det viktigaste var att det guldet gick tillbaka in i produktionskedjan istället för att ligga i en byrålåda och skräpa. Det är som med andra metaller, ju mer vi återvinner desto bättre.

  • ElinaF89

    Nightrod, det spelar en roll om jag köper återvunnet guld eller stenar för att det betyder att man inte behöver bryta nytt guld på grund av att jag vill ha en ny ring. Den största påverkan på miljö och omgivning sker när guldet bryts och om jag kan bidra till att öka efterfrågan på återvunnet guld så skulle jag bli jätte glad!

    Det där med underleverantörers underleverantörer håller jag helt med om, när det gäller större kedjor men jag kommer inte att gå till någon kedja utan handla av en guldsmed. Som förmodligen inte har lika många "steg" när han köper sitt guld.  

    Alyllyra, vad roligt att höra! Hur hittade ni den här guldsmeden och vad heter butiken?

  • Nightrod
    ElinaF89 skrev 2015-02-09 08:59:26 följande:

    Nightrod, det spelar en roll om jag köper återvunnet guld eller stenar för att det betyder att man inte behöver bryta nytt guld på grund av att jag vill ha en ny ring. Den största påverkan på miljö och omgivning sker när guldet bryts och om jag kan bidra till att öka efterfrågan på återvunnet guld så skulle jag bli jätte glad!
     



    Jag förstår hur du menar, men hur mycket du än bidrar till efterfrågan på återvunnet guld så bidrar du till att köpa guld.
    Efterfrågan på återvunnet leder direkt till mer efterfrågan på guld överlag, det enda som påverkar att man bryter mindre guld är att man inte köper guld alls.

    sedan har jag lite svårt för att folk skall va så rättfärdiga med sådana saker, medans de sedan har bil, kina tillverkade elartiklar och torkar sig i baken med urskogen på toaletten. Men nu skall vi värna om miljön och köpa återvunnet guld, men heja för asfalterade vägar som tillverkas av oljerester och fina parkett golv och toaletter klädda i marmor eller bruten sten och klänningar tillverkade i kina som åker båt eller flygs hit för det är ju verkligen att bidra till en bättre miljö.


    Live free, ride free
  • stiina
    Samma här, guldsmeden som gjorde våra ringar gjorde dem av återvunnet guld. Inget konstigt med det, guldet har ju smälts ner och blivit nytt guld. Vi tyckte det kändes bra att inte röra naturen. Dessutom berättade den guldsmeden att typ alla svenska guldsmeder redan jobbar i återvunnet guld.
    Nightrod, du tänker nog på Guldfynd och andra kedjor? För det är väldigt stor skillnad, dom jobbar nog däremot med att pressa priser. Som sagt så verkar redan de flesta guldsmeder jobba med återvunnet guld så din tes om att efterfrågan på återvunnet guld leder till större miljöpåverkan stämmer ju inte. 

    Sen behöver väl allt inte vara svart eller vitt? Om inte du vill bry dig om miljön så är det helt upp till dig. Men om jag kan göra något - vad är det för fel med det? Nu sökte jag aktivt upp en guldsmed som jobbar i återvunnet guld men man kan säga att jag inte "gjorde något" eftersom guldsmeden hade sålt just det guldet till mig ändå. Jag kunde inte välja mellan återvunnet eller "nybrutet" guld och så verkar det vara hos dom flesta guldsmederna.
  • ElinaF89

    Nightrod, jag tror att vi får agree to dissagree för att det verkar inte som om du förstår min poäng. Sen att du drar igång det här till en samhällsfråga angående konsumtion kan vi ta i en annan tråd och jag håller helt med stiina som kommenterat att "Om jag kan göra något - Vad är det för fel med det?" 

    Stiina, det var väldigt roligt att höra att de flesta guldsmederna jobbar med återvunnet guld! Hur hittade du den här guldsmeden?? Glad 

  • Nightrod
    ElinaF89 skrev 2015-02-09 10:02:52 följande:

    Nightrod, jag tror att vi får agree to dissagree



    Sant


    sorry


    Live free, ride free
  • stiina
    ElinaF89 skrev 2015-02-09 10:02:52 följande:

    Nightrod, jag tror att vi får agree to dissagree för att det verkar inte som om du förstår min poäng. Sen att du drar igång det här till en samhällsfråga angående konsumtion kan vi ta i en annan tråd och jag håller helt med stiina som kommenterat att "Om jag kan göra något - Vad är det för fel med det?" 

    Stiina, det var väldigt roligt att höra att de flesta guldsmederna jobbar med återvunnet guld! Hur hittade du den här guldsmeden?? Glad 


    Jag blev rekommenderad en sida som heter Guldalliansen på en fest faktiskt :) (www.guldalliansen.se) men det beror väl på lite vad man är ute efter. Men eftersom jag bor i sthlm och hon som rekommenderade sidan bor i malmö, så ville jag inte gå till "hennes" guldsmed. Man kan söka på den hemsidan och se om det finns någon som ligger i närheten. Det fanns många i sthlm men vet inte hur det ser ut runt om i landet. Hade önskat lite mer info om återvunnet guld på sidan men guldsmeden jag kontaktade hjälpte till med det.

    Hoppas det var till hjälp! Annars är mitt tips att helt enkelt fråga alla guldsmeder du pratar med om dom jobbar i återvunnet guld.
  • ElinaF89
    stiina skrev 2015-02-09 10:50:19 följande:
    Jag blev rekommenderad en sida som heter Guldalliansen på en fest faktiskt :) (www.guldalliansen.se) men det beror väl på lite vad man är ute efter. Men eftersom jag bor i sthlm och hon som rekommenderade sidan bor i malmö, så ville jag inte gå till "hennes" guldsmed. Man kan söka på den hemsidan och se om det finns någon som ligger i närheten. Det fanns många i sthlm men vet inte hur det ser ut runt om i landet. Hade önskat lite mer info om återvunnet guld på sidan men guldsmeden jag kontaktade hjälpte till med det.

    Hoppas det var till hjälp! Annars är mitt tips att helt enkelt fråga alla guldsmeder du pratar med om dom jobbar i återvunnet guld.
    Tack för tipset Stiina! Jag är bosatt i Stockholm så de fanns en del guldsmeder att välja bland Skrattande
  • MikaBröllop

    Hej!

    Vi smälte ned, återvann, min farmors vigselring samt ett armband och designade våra egna ringar. Vi använde oss av en eko/fairtrade smed som finns på Öland, Johanna E Fagerstedt och skapade ringarna på distans (bor i Stockholm). Gick jättebra :) 

    www.johannae.se/

    Annars finns även Titti Bjerner som däremot var föräldraledig när det var dags för oss, men hon kanske är tillbaka nu och finns i Stockholm :) 

    www.tittib.com/

    Lycka till!

  • ElinaF89
    MikaBröllop skrev 2015-02-09 14:30:57 följande:

    Hej!

    Vi smälte ned, återvann, min farmors vigselring samt ett armband och designade våra egna ringar. Vi använde oss av en eko/fairtrade smed som finns på Öland, Johanna E Fagerstedt och skapade ringarna på distans (bor i Stockholm). Gick jättebra :) 

    www.johannae.se/

    Annars finns även Titti Bjerner som däremot var föräldraledig när det var dags för oss, men hon kanske är tillbaka nu och finns i Stockholm :) 

    www.tittib.com/

    Lycka till!


    MikaBröllop, tack för dina tips angående fair trade och eko guld!

    Jag föredrar dock att inte röra naturen alls utan att satsa på återvunnet Glad
  • MikaBröllop

    Kanske inte framgick så tydligt, men vi återvände vårt gamla guld som smeden sedan gjorde om till de ringar vi ville ha :) För vi hade samma tanke att vi inte ville köpa nytt. 

  • ElinaF89
    MikaBröllop skrev 2015-02-10 16:37:50 följande:

    Kanske inte framgick så tydligt, men vi återvände vårt gamla guld som smeden sedan gjorde om till de ringar vi ville ha :) För vi hade samma tanke att vi inte ville köpa nytt. 


    Okej jag förstår, vad roligt! :) bor ni i Stockholm? det gör vi nämligen så tänkte om det fanns en möjlighet för oss att gå dit!
  • ElinaF89
    DucklingStories skrev 2015-02-10 19:42:10 följande:

    Hej, 

    Jag har inte jättestor koll på smycken, men vet att båda dessa jobbar med återvunnet material i sina smycken;

    www.frogpearl.se/sida/About-us

    foreveruniquejewelry.com

    Har du kollat in Ecobride något? Ett nätverk för ecotänk kring bröllopet, vet att dem skrev något om just återvunnet guld i ringarna för en tid sedan på sin blogg. 

    Lycka till!


    Hej! 

    Men tror du att dessa märken gör unik design? Känns mer som om massproducerar eller har jag fel?

    Jag har kollat in ecobride lite gran men inte super mycket, ska kolla det lite mer! tack för tips :)
  • Alyllyra
    ElinaF89 skrev 2015-02-09 08:59:26 följande:

    Alyllyra, vad roligt att höra! Hur hittade ni den här guldsmeden och vad heter butiken?


    MikaBröllop skrev 2015-02-09 14:30:57 följande:

    Annars finns även Titti Bjerner som däremot var föräldraledig när det var dags för oss, men hon kanske är tillbaka nu och finns i Stockholm :) 

    www.tittib.com/

    Lycka till!


    Det var Titti som gjorde våra ringar! Butiken heter Tiny Masters, den ligger på Grindsgatan på Söder. Hon jobbar alltså både i Fairtradeguld och återvunnet guld. Och dessutom är hon väldigt trevlig :)

  • MikaBröllop

    Hej igen!

    Hon i Stockholm heter Titti på Tiny Masters. Vi använde oss inte av henne då hon var föräldraledig när vi skulle gifta oss, men hon var mycket trevlig när vi kontaktade henne. Så kolla henne först om ni vill gå till en fysisk butik i Stockholm.

    Johanna E Fagerstedt bor på Öland så vi gjorde våra ringar på distans, mejlade bilder och pratade med henne. Gick mycket bra det med. 

    Oavsett kommer det säkert bli jättebra för er!

    Kolla även in EcoBride på Facebook, där har jag bland annat lagt upp bilder på våra ringar. Eller mejla mig på mika+wedding@shards.se om du vill att jag mejlar någon bild :) 


    Stort lycka till!

Svar på tråden Ringar av återvunnet guld