• Kotten
    Äldre 24 Jan 19:10
    2926 visningar
    8 svar
    8
    2926

    Tips om en vill laga mat själv?

    Jag funderar på att laga maten själv under vårt bröllop i augusti. Någon form av blandad buffé. Ge mig era bästa tips, dels på rolig buffémat och dels på saker att tänka på när en lagar mat själv. Andra tips kopplade till buffé på bröllop mottages också tacksamt.

  • Svar på tråden Tips om en vill laga mat själv?
  • Äldre 24 Jan 21:12
    #1

    Skaldjur känns ju lite sensomrigt! varmrökt-lax-röra på små runda bitar formfranska och piffa till det med något grönt, & en liten räka(?), som småplock/förrätt..?

    Kanske inga vidare tips men egentligen ville jag bara ge dig en liten applåd för att du är så duktig som tänkt göra det själv!

  • Äldre 24 Jan 21:13
    #2

    Hummersoppa är ju underbart gott!

    Sen kan det ju finnas något köttalternativ för dem som ej gillar fisk/skaldjur. Med kantarellsås, känns ju också lite sensomrigt/höstigt? :)

  • Äldre 24 Jan 21:27
    #3

    Googlade runt lite (Ja, är hungrig, kunde inte släppa tråden, haha) och t ex här finns ju massa gods bröllopsmats-inspo. Jag vet inte på vilken nivå du vill hålla det, men många av sakerna här kan man ju förenkla lite, och bufféanpassa!


     


    www.brollopsguiden.se/festen/brollopsmenyer/374

    Hur många är bjudna?

  • Äldre 24 Jan 21:29
    #4

    gods? Vet inte vad jag skulle skriva där.. god kanske? Tungan ute

  • Kotten
    Äldre 24 Jan 21:38
    #5

    Vi hoppas landa kring 45 gäster, varav 10 är barn under 12 år. Ett par är vegetarianer men i övrigt i princip inga allergier, ingen som är gluten eller laktos eller liknande (vad vi vet så här långt). Så det måste också hållas hyffsat enkelt för att passa alla, vi kommer nog ha lite barnvänliga grejer också. 

  • Äldre 24 Jan 23:38
    #6

    Var försiktig med skaldjur om det är mitt i sommaren. Du vill inte stå med matförgiftade gäster. Och skaldjur blir snabbt dåliga i värme.
    Ska du laga maten själv och även kunna njuta av festen så är det ett hett tips att ha en kall buffé.


    Laga maten i förväg, hyr, köp eller låna kylplattor så att maten håller sig fräsch under hela buffétiden och anlita någon som plockar fram och håller ordning samt dukar av i alla fall. För det är inte roligt att springa och hämta bestick, diska, fylla på osv på sitt eget bröllop.


    Vill du ha varm mat så behöver du antingen varmhållningskantiner eller liknande om du ska klara av att sköta det själv. Om du inte hade tänkt att gästerna ska ta paus ett par timmar medan du lagar maten.
    Men mat som ska varmhållas måste vara genomtänkt eftersom den fortsätter att lagas i den värmen som skåpen/kantinerna håller.


    När det gäller bufféer annars så rekommenderar jag att duka upp så det går att ta från två håll.
    Om möjligt så duka upp runt dörren till köket så att den som är i köket kan komma åt att fylla på utan att behöva brottas med massa människor som "bara ska ta lite av.... " när man står där och vet att det är 17 saker till som behöver bytas ut.
    Och med att "duka runt dörren" menar jag att ni ställer borden i ett U med öppningen på U:et mot dörren, sen kan gästerna gå från båda sidorna och ta mat, du gör alltså i princip 2 bufféer fast likadana.


    Jag bakade vår tårta, dekorerade lokalen och sydde våra kläder. Det var nog jobbigt det. Vårt bästa beslut var att leja bort maten...

  • Äldre 25 Jan 17:02
    #7
    +1

    att laga mat i förväg är inga större problem, men du måste då tänka på HUR maten tas omhand på själva bröllopsdagen? Och av VEM? 

  • Äldre 25 Jan 20:47
    #8

    Nyfiken gul sammanfattade det bra Glad

Svar på tråden Tips om en vill laga mat själv?