• Bröllopsoro

    Ångest, bytesrätt?

    Jag gifter mig i maj och var i lördags och köpte en jättevacker brudklänning. Men nu har jag fått världens ångest och kan inte sluta tänka på en av de andra klänningarna jag provade. På kvittot står "inget öppet köp", "bytesrätt 1 dag". Tilläggas bör att butiken är stängd söndagar. Har jag då förlorat min möjlighet att byta eller bör jag kunna göra ett byte imorgon måndag? Jag är inte heller säker på att jag verkligen vill byta, men jag blir så stressad av hela situationen och just att den andra klänningen figurerar i min hjärna konstant..

    Snälla, någon som har kunskap om detta?

  • Svar på tråden Ångest, bytesrätt?
  • stresso

    om de har stängt kan de ju inte förvänta sig att du ska kunna komma in och byta klänningen dag 1, det är ju i praktiken ingen bytesrätt om du inte kan utnyttja den :)

    ring dem! det ska säkert gå bra :)

  • Alyllyra

    Det kan bara butiken svara på.

    Men ärligt, tänker du på den andra klänningen för att du verkligen ångrar dig? Eller är det för att det plötsligt blev "på riktigt" och definitivt när du väl köpte en klänning. Om du verkligen är osäker tycker jag du ska gå in och prova den andra igen, men var medveten om att det kan vara nerver som spökar...

  • kochen93

    Nej du har ingen laglig rätt till byte eller retur, men ring och prata med butiken. De är säkert inte helt oresonliga, men var beredd på att du inte har lagen på din sida. Det enda du kan kräva enligt lag är att du ska kunna reklamera en trasig produkt, men allt annat är lyx som butikerna själva bestämmer över.

  • Pess

    Du hade absolut kunnat lämna in den idag då de ej hade öppet igår, och du köpte den i förrgår. Hade de haft stängt i en månad framåt från dagen du köpte den hade du kunnat gå och lämna tillbaka den samma dag de öppnade igen. Att de ej har öppet är ju inget du kan styra över. Isf får de förtydliga att köp på lördagar ej har någon ångerrät, vilket blir urfånigt. Ring och prata med dem. De kan säkert hjälpa dig om du förklarar läget (Speciellt om den andra klänningen var dyrare, hehe).

  • Anonym (Fula fisken)

    Bäst att posta detta anonymt. Flört 

    Om du kan vara övertygande och stå på dig, och inte har så hög moral; Peta ett litet hål/riv loss en liten tråd, någonstans på klänningen, gå tillbaka till butiken och hävda att du inte ens provat klänningen sen du kom hem. Kräv att få reklamera den. Det är ju rätt fult gjort, men då kan du kräva pengarna tillbaka, och säger de att enbart är byte eller presentkort som gäller, kan du som kund kräva din rätt till pengarna tillbaka då produkten ej håller måttet. Reklamationsrätten gäller i 3 år om inget annat avtalats om. Se också till att hålet/tråden är på ett ställe som de ej kan säga "Vi skickar in den på lagning", alternativt, säg att bröllopet är "ikväll" så att de ej hinner skicka in den på lagning. Tiiihiiiiiii! Oskyldig

  • Allrakäraste
    kochen93 skrev 2015-01-12 18:32:20 följande:

    Nej du har ingen laglig rätt till byte eller retur, men ring och prata med butiken. De är säkert inte helt oresonliga, men var beredd på att du inte har lagen på din sida. Det enda du kan kräva enligt lag är att du ska kunna reklamera en trasig produkt, men allt annat är lyx som butikerna själva bestämmer över.


    Men det står ju på kvittot att hon inte har öppet köp men däremot bytesrätt 1 dag? Däremot vet jag inte hur det fungerar när butiken har stängt dagen efter man gjort köpet men är de schyssta borde hon ju kunna byta klänningen första dagen de öppnar igen. Vilket TS också säger sig vilja :)
  • kochen93
    Allrakäraste skrev 2015-01-12 19:06:36 följande:
    Men det står ju på kvittot att hon inte har öppet köp men däremot bytesrätt 1 dag? Däremot vet jag inte hur det fungerar när butiken har stängt dagen efter man gjort köpet men är de schyssta borde hon ju kunna byta klänningen första dagen de öppnar igen. Vilket TS också säger sig vilja :)
    Den dagen antar jag var idag, så med andra ord är det för sent imorgon!

    Jag måste även (inte riktat till dig Allrakäraste) säga att jag tycker att det är skit att försöka lura butiken. Lite mer moral tycker i alla fall jag att man bör ha, dessutom är risken stor att biträdena ser att det inte är ett naturligt fel, utan ett slitfel. Då kommer TS sitta med en trasig klänning som hon inte ens kan få ett tillgodokvitto på och en bröllopsbutik som aldrig lär vilja hjälpa henne igen :/
  • Bröllopsoro

    Stort tack för alla era svar! Jag ringde butiken när de öppnade idag och de var jättegulliga så nu är klänningen bytt. Verkligen toppenbemötande från säljarna där så jag studsade därifrån jättenöjda och lättad! Allting känns sååå bra nu, den andra klänningen var helt enkelt inte rätt för mig. :)

  • stresso
    Bröllopsoro skrev 2015-01-12 21:05:22 följande:

    Stort tack för alla era svar! Jag ringde butiken när de öppnade idag och de var jättegulliga så nu är klänningen bytt. Verkligen toppenbemötande från säljarna där så jag studsade därifrån jättenöjda och lättad! Allting känns sååå bra nu, den andra klänningen var helt enkelt inte rätt för mig. :)


    skönt att höra! :)
  • Pess
    Bröllopsoro skrev 2015-01-12 21:05:22 följande:

    Stort tack för alla era svar! Jag ringde butiken när de öppnade idag och de var jättegulliga så nu är klänningen bytt. Verkligen toppenbemötande från säljarna där så jag studsade därifrån jättenöjda och lättad! Allting känns sååå bra nu, den andra klänningen var helt enkelt inte rätt för mig. :)


    Vad bra! Dom brukar inte vara så bråkiga om det bara handlar om t ex någon dag! :) Kan du inte visa bild på din nya klänning? :D
Svar på tråden Ångest, bytesrätt?