• Anonym (Fetbrud)

    Gifta sig överviktig eller banta 30 kg? Tacksam för ärliga svar! Bmi 38

    Hur hade ni gjort? Väntat och försökt gå ned i vikt igen?? Gift er?

    Känner mig fet och missnöjd med mig själv. Jag har många misslyckade bantningsförsök med mig. Har disciplin på allt i livet förutom just vikten. Det gör verkligen ont i mig att inte kunna få ordning på detta. Tror mkt stress samt press på mig själv och andra omkringliggande faktorer gör att ändring av livsstil/bantning kommer i andra hand. Min blivande man älskar mig för den jag är men han saknar sin tjej som vägde 75 kg.. Tänker på kort som tas under vigseln också.. Vill vara vacker & känna mig värdig min fina man. Men vet inte hur många gånger till vi kan flytta fram bröllopet. Har satt olika datum och jag har försökt gå ned ett tag men misslyckats. Tappat både motivation och ork. Samtidigt som jag Inte vill ngt hellre.. Snälla ni , ge mig era tankar! Please....

  • Svar på tråden Gifta sig överviktig eller banta 30 kg? Tacksam för ärliga svar! Bmi 38
  • litenkaka

    Den där sista pilen riktade du mot fel person ;) Är själv överviktig och har varit det största delen av mitt liv, nu dock påväg mot en hälsosam vikt. För mig handlar det mer om hälsa än utseende men ja, självklart vill jag att mina kläder ska sitta bra...

    Som jag skrev: känner man sig snygg, sexig och bekväm oavsett vikt - BRA! Inga problem då väl? Men om man känner sig obekväm med sin vikt kommer ingen korsett fixa det för är du överviktig kommer du se överviktig ut även med en korsett. DET var min poäng.

    Jag älskar mig själv och känner mig snygg oavsett vikt men på min bröllopsdag villiga vara vrålhet och STOLT över min kropp och det gör jag inte med så mycket övervikt

  • Chicita

    Det är du som känner så... 
    Inte alla. 


    För mig är det en stor skillnad när jag ser kroppen i spegeln om jag har korsett eller inte. Det ser ut som om jag tappat massa kilon.
    Och om man inte har testat det så är det i alla fall värt ett försök.

    Jag försöker peppa TS att våga testa.
    Vad gör du för hennes självkänsla? 

  • Allis

    Trettio kilo tar tid att gå ner, lång tid. Ligger en festlighet flera år fram i tiden är det mer rimligt att tänka sig att det kan gå men om det handlar om t.ex. sommaren 2015 bäddar man för ännu ett misslyckande och det känns ju bara dumt.

    Jag tror inte att man ska sätta orealistiska mål utan istället vara glad för varje liten sak som förändras. När jag väntade barn gick jag upp 35 kilo varav sonen vägde fyra så....det blev en del att släpa på. Två år efteråt var nästan allt borta men ingen människa i världen ska tro att jag såg likadan ut som pre-gravid men....det hade jag aldrig förväntat mig heller.

    Klart vi gjorde massa roligt under den här tiden och när jag tittar på gamla kort så ser jag en jättelycklig mamma som nästan aldrig sov några längre stunder :)

    Självbilden handlar sällan om antal kilon utan om hur man ser på sig själv. I dag har jag en kropp som fortfarande inte är pinnsmal och är ganska märkt av reumatism. Är jag nöjd när jag ser mig själv i spegeln? O ja :) Sträva efter det, att tycka om dig själv - ditt utseende kommer att förändras över åren ändå.

  • stresso

    jag tror att du kan både gå ner i vikt och gifta dig, men att du kanske kan försöka justera dina mål lite. det kanske inte alls är nödvändigt att gå ner 30 kg, bara att börja gå ner i vikt och se resultat är en fantastisk boost för självförtroendet.

    jag har gått ner nästan 10 kg sedan augusti och skulle gärna vilja gå ner ytterligare 15 kg till innan det är dags, men det är bara strax över 7 månader dit så det är antagligen inte möjligt, men det får inte hindra mig! ta citroner och gör lemonad, allt är kanske inte perfekt men ingenting är ju å andra sidan alltid perfekt så det får bara gå och det kommer bli underbart ändå, skulle inte vilja skjuta på bröllopet enbart pga min fåfänga.

    så mitt tips: jobba lite med dina förväntningar och din målbild. att se all viktminskning under 30 kg som ett misslyckande är att rigga förutsättningarna till din nackdel - försök vara glad för det du faktiskt kan uppnå istället! och lycka till!

  • litenkaka

    Jag har inte sagt något om TS så hennes självkänsla hoppas jag är intakt. Jag hävdar att det är VÄRT att gå ner i vikt till bröllopsdagen (5 eller 35kg) och att en korsett kanske för att du känner dig snyggare men den gör inte att du går ner i vikt.

    TS bad om ärliga svar oh jag anser inte att jag skrivit något elakt. Kämpar som sagt med vikten själv inför vår stora dag.


    Chicita skrev 2014-12-19 14:09:28 följande:

    Det är du som känner så... 

    Inte alla. 

    För mig är det en stor skillnad när jag ser kroppen i spegeln om jag har korsett eller inte. Det ser ut som om jag tappat massa kilon.

    Och om man inte har testat det så är det i alla fall värt ett försök.

    Jag försöker peppa TS att våga testa.

    Vad gör du för hennes självkänsla? 


  • Anonym (Sleeveopad)

    Hej, jag vill bara säga att jag själv gjorde en Sleeveoperation för ca 10 månader sen, efter att ha varit överviktig hela mitt liv.


    Efter barnen blev det mkt värre och jag har kämpat mig blå i alla år.


    Till slut (självklart har jag provat alls, och funderat MKT på detta) bestämde jag mig för denna op och idag är jag ner på bmi 26 (började på bmi 37) och är världens lyckligaste.


    Både för min vikt, jag älskar mig själv igen, och för att NU äntligen känner jag att jag vill gifta mig med min sambo, prova klänningar, bli fotogarferad till tusen och börja om på nytt med mitt liv!


    Jag förstår om vissa tycker att detta är helt fel, men detta var min väg att gå.


    För min del fanns ingen ork kvar att kämpa, ha ångest för allt jag åt, banta å tänka på kalorier å allt jag inte kunde ha på mig.


    Lycka till med vad du än gör fina du, du komemr att kunna ha en fantastisk dag oavsett! <3

  • Nightrod

    Det är bara att bita i det sura äpplet och banta.

    Äter man mer än man springer så blir det så. Visst är det sjukt orättvist att vissa har lätt att gå ner i vikt och för andra är det ett rent helvete man går knappt ner något trotts att man äter och tränar. Men då får man träna mer helt enkelt.

    Jag går upp 05:30 för att hinna träna på morgonen innan jobbet. Måste börja efter jobbet med så att jag hinner träna två gånger per vardag minst. Men min kropp är bökig, sjuk och reumatisk. Jag har gått upp och skall ner tio kilo innan bröllopet. Så det är bara att bita i det där jävla äpplet och inse att den enda som kan hjälpa mig gå ner i vikt är jag själv ingen annan.

    Och de som skyller på att de har barn osv osv jaha äta nyttigt och rätt kan man ändå och man hinner med att träna många av mina vänner har två jobb och barn och är ändå och tränar två gånger om dagen. Så jag köper inte den anledningen, träna träna träna och äta lite och rätt.

    Livet är orättvist vissa klarar det lätt andra inte men det är vad man själv har att gå efter som man också får rätta sig efter. Hatar det själv men så är det.

    LYCKA TILL


    Live free, ride free
  • gloriousgirlgirl

    Jag förstår dig verkligen. Jag har pendlat i vikt hela mitt liv, men sedan två år tillbaka så motionerar jag regelbundet, har fått mycket bättre kostvanor osv och jag gick ner 40kg. Mådde fantastiskt, och det syntes på mig. Jag var väldigt snygg. Sen skedde tråkigheter i livet och jag har nu lagt på mig 30kg igen. Hemskt. Dessutom ska jag gifta mig om 7 månader. Och jag tänker INTE gå nerför altargången och känna mig fet. För det är just det som är grejen... att JAG KÄNNER mig fet. Jag har egentligen inga problem med att vara en större kvinna, det kan vara väldigt vackert faktiskt. Jag har former på det rätta stället och det tänker jag njuta av på min dag. Men jag tänker absolut gå ner i vikt tills dess! Hur mycket vet jag inte, det hänger inte på att jag ska väga en absolut vikt. Det är min känsla som är viktig.

    Så vad just DU ska göra, det kan bara du själv avgöra. Men skjut inte på bröllopet, då blir det ju bara ett misslyckande i dina känslor och du lär inte bli smalare för det. Nej, ta på dig skor, ta promenader varje morgon/dag och känn skillnaden i din själ. Sen så ändrar du EN dålig kostvana i veckan. Planera din kost, mät upp maten eller ha en plan. Och följ den. Oftast när man börjar se resultat på vågen så kommer den där motivationen fram ännu mer, och då vill man inte ge upp. Men du måste börja någonstans.

  • Nightrod
    gloriousgirlgirl skrev 2015-01-27 08:06:39 följande:

    Jag förstår dig verkligen. Jag har pendlat i vikt hela mitt liv, men sedan två år tillbaka så motionerar jag regelbundet, har fått mycket bättre kostvanor osv och jag gick ner 40kg. Mådde fantastiskt, och det syntes på mig. Jag var väldigt snygg. Sen skedde tråkigheter i livet och jag har nu lagt på mig 30kg igen. Hemskt. Dessutom ska jag gifta mig om 7 månader. Och jag tänker INTE gå nerför altargången och känna mig fet. För det är just det som är grejen... att JAG KÄNNER mig fet. Jag har egentligen inga problem med att vara en större kvinna, det kan vara väldigt vackert faktiskt. Jag har former på det rätta stället och det tänker jag njuta av på min dag. Men jag tänker absolut gå ner i vikt tills dess! Hur mycket vet jag inte, det hänger inte på att jag ska väga en absolut vikt. Det är min känsla som är viktig.

    Så vad just DU ska göra, det kan bara du själv avgöra. Men skjut inte på bröllopet, då blir det ju bara ett misslyckande i dina känslor och du lär inte bli smalare för det. Nej, ta på dig skor, ta promenader varje morgon/dag och känn skillnaden i din själ. Sen så ändrar du EN dålig kostvana i veckan. Planera din kost, mät upp maten eller ha en plan. Och följ den. Oftast när man börjar se resultat på vågen så kommer den där motivationen fram ännu mer, och då vill man inte ge upp. Men du måste börja någonstans.


    Vill bara ge dig en STOR TUMMEN UPP

    Live free, ride free
  • Sthlm2015

    En varm rekommendation är Nutrilett. Man får huvudvärk i början och det är konstigt att inte käka mat som vanligt men det fungerar fantastiskt bra. För 1 år sen insåg jag att jag var överviktig och jag fatade beslutet att redan samma kväll efter jobbet börja mitt nya liv. Finns ingen anledning att vänta bara kör kör kör. Fem påsar a 100 kcal per dag i 3 veckor gjorde väldigt mycket. Sedan gick jag upp i intag av kalorier till att börja äta som vanligt. Mellan mars och juni gick jag ner 17 kg, och i snart 1 år har jag behållit min nya vikt. Nutrilett får en att lägga om kosten drastiskt och att börja träna medvetet.

  • CamillaForsgren

    Det jag kan rekommendera varmt är LCHF. Jag har ett hormonproblem som gör det sjukt lätt för mig att lägga på mig vikt och väldigt svårt att gå ner det igen. Det enda som någonsin fungerat på mig är just LCHF, och ja jag har verkligen testat allt annat (förutom operation). Vet även att det fungerat bra för många andra. Det "roliga" är också det att jag går ner mer av att bara käka och inte träna än vad jag gör när jag tränar också. 

    Ät kött och smör så går du ner i vikt. Inga jäkla lättprodukter eller sån skit, det smakar bara äckligt. Ovanjordsgrönsaker enbart på helgerna och minimalt med mejerier (kan dock vara bra att vänta med att minska på dem så du inte får en chock). 

    Jag har tidigare gått ner 25 kg på det här sättet på ca ett halvår och ska nu ner resten innan augusti 2016.


    Wedding#2 6:e augusti 2016
Svar på tråden Gifta sig överviktig eller banta 30 kg? Tacksam för ärliga svar! Bmi 38