• Äldre 27 Nov 10:01
    2126 visningar
    3 svar
    3
    2126

    Once upon a time...

    Jag är ganska långt ifrån en DIY tjej även om jag inte är helt lost i världen av pyssel. Men nu känner jag mig lite frustrerad. 


    Våra Save the date-kort är under produktion och jag vill givetvis att vårt lite underliggande tema ska synas även på kuverten. Lite gammaldags sagoinspirerat med tjocka dammiga bruna böcker, lite Once upon a time.... Men hur ska jag få in den känslan i kuverten? Save the date -korten är inspirerade utav gamla bibliotekskort, från den tiden då man fick korten stämplade och de satt i en liten ficka i boken. 


    Hela sagotemat är inte huvudsakliga temat utan mer, som sagt, lite underliggande. Vi vill ha ett lantligt lite gammaldags temat där det mesta är lite mer åt det "vackra i sin enkelthet". Men samtidigt plocka in lite utav det där gamla sagolika då vi givetvis hoppas på ett happily ever after :)


    Så bomba gärna med tips på hemsidor, idèer och hur jag kan göra. Mina DIY kunskaper sträcker sig inte längre än till Panduro. 


     

  • Svar på tråden Once upon a time...
  • Äldre 27 Nov 10:12
    #1

    Panduro har små stämpeldynor som du kan använda för att "distressa" (ord stulet från Engelskans distress antar jag) kanterna.
    Du drar helt enkelt dynan lätt över kanten. Håll den i vinkel strax ovanför kuvertet och i en och samma rörelse så slår/drar du dynan nedåt och ut över kanten.


    Det går även att måla med kaffe eller te för att uppnå samma/liknande effekt men då riskerar man att kuverten blir buckliga när dom torkar.

    Att texta snyggt med en brun kalligrafipenna ger också den där känslan av gammalt och saga.
    Att försluta kuverten med vax blev snyggt, men oj vad jag slet mitt hår innan jag fick dom klara. 

    Men lägg inte för mycket energi på kuverten.
    Det är något som många ändå bara kastar när dom har öppnat inbjudan, så gör det så enkelt för er ni kan :) 

  • Äldre 27 Nov 10:49
    #2

    Nej jag gjorde inbjudningarna själva till vår 30-årsfest och jag kommer inte lägga ner sån tid och energi den har gången, det var blod svett och nästan lite tårar där en sväng :)


    Men lite små tips och trix för en lite roligare känsla är väl mest det jag söker. 


    Ska absolut titta på tipset gällande Panduro :D

  • Äldre 1 Dec 14:59
    #3

    Vika egna kuvert av sidor ur gamla böcker kanske. Man kan säkert hitta massor på loppisar eller antikvariatet.

Svar på tråden Once upon a time...