• Äldre 10 Oct 07:36
    20557 visningar
    69 svar
    69
    20557

    New York 2015

    Här kan vi samlas, planera och diskutera.

    Resan är bokad och betald. Även fotografen är bokad. Nu håller vi på att diskutera med en vigselförättare då planen är att gifta oss i central park.

    Vi kommer vara ensamma utan gäster. Hur ligger ni till i planeringen?

  • Svar på tråden New York 2015
  • Äldre 4 May 12:24
    #51
    Frallix skrev 2015-05-03 23:32:54 följande:

    När ska ni, olika par gifta er?

    Hur gör ni med blommor? Vi ska gifta oss på midsommardagen. 20 juni.


    Vi har precis berättat för våra föräldrar, och även frågat om de vill följande (på egen bekostnad) ..tyvärr har vi ju huuuur långt kvar som helst! Ganska så exakt 1 år :( vi gifter oss 6 maj nästa år! Pch vill hemskt gärna höra hur era dagar varit! Och de är något spec. Man bör tänka på!
  • Äldre 4 May 12:38
    #52
    150622 skrev 2015-05-03 21:19:46 följande:
    Det är verkligen hur festligt som helst. Vad är oddsen lixom?!?

    Men behöver du inte skicka in en ansökan om hindersprövning ändå? Det måste man ju även fast man gifter sig i svenska kyrkan här i Sverige också fast man ansöker om äktenskaps certifikat. Då det handlar om en vigsel utomlands? Men jag har ingen aning hur det är om man går via svenska kyrkan. Kan kanske vara bra och kolla med dem eller Skatteverket en extra gång så ni inte missar ngt papper :)
    När jag går in på Svenska kyrkan New York så står det:
     

    Nu behöver ni inte längre skaffa Hindersprövning och Vigselintyg från Skatteverket. Nytt från och med September 2011. 

    Jag får nog ta och maila en extra gång. Så att man inte missar några papper. Det vore ju retligt. :) 

  • Äldre 4 May 16:12
    #53
    Hillan skrev 2015-05-04 12:24:14 följande:

    Vi har precis berättat för våra föräldrar, och även frågat om de vill följande (på egen bekostnad) ..tyvärr har vi ju huuuur långt kvar som helst! Ganska så exakt 1 år :( vi gifter oss 6 maj nästa år! Pch vill hemskt gärna höra hur era dagar varit! Och de är något spec. Man bör tänka på!


    Åå vad kul!! Hoppas att många kan följa med! Det blir ju ganska samma årstid som oss då!

    Vi började planera precis ett år innan, och det kändes som evigheter! Men så nu plötsligt är det bara drygt en och en halv månad kvar! Och jag börjar få lätt panik..

    Men jag ska absolut redogöra för hur det gick efteråt!!

    Har ni beställt resa än? Vet ni var ni ska vigas?
  • Äldre 11 May 16:44
    #54

    [quote=4412552][quote-nick]150622 skrev 2015-03-31 22:06:02 följande:[/quote-nick]

    Idag har vi bokat bord för bröllopsmiddag på The River Café som ligger vid Brooklyn bridge. De hade en fast kostnad på 3-rätters 120$ samt dresscode. Ska bli sjukt spännande.

    Vi kommer ha fest hemma lördagen efter. Vi bjuder in till bröllopsfest helt enkelt. Michael gör ju ett bildspel med musik. Vi tänkte inleda festen genom att titta på den så alla får känna sig lite delaktiga även i vigseln. Vi kommer i princip ha en helt vanlig bröllopsfest, ända skillnaden är att vi inte kommer från vigseln och kyrkan innan.

    [/

    Har varit inne på the river cafes hemsida, men hittar inget med 3 rätters, med fast pris! Fanns de andra paket också? De var ju någon som skrev nått om avsmakningsmeny för 150$ Eller fick du mejla om de?

    Vet du om de är okej att sitta i sin bröllopsklänning där inne? De måste väl ändå anses som väldressat ;) eller hur har du tänkt göra?

  • Äldre 12 May 10:27
    #55

    Jag mailade först men de ville inte ta emot bokning per mail då de ville ha kreditkort som säkerhet för bokningen och därmed ringde jag och det var då de sa priset när jag frågade ungefär vad en middag går på då de saknade priser på sin hemsida.

    Jag kommer ha en klänning till, har köpt en vit spetsklänning som är knäkort i fram och lite längre i bak. Min klänning har så långt släp eller är så stor så jag vill nog inte sitta i den, speciellt inte eftersom det kanske bara blir jag och min man. Tror de är mer måna om att killen har "kostym" typ.

  • Äldre 30 May 22:01
    #56

    Är det någon som ska anlita en amerikansk frisör?

    Jag har fått ett pris ex tax och gratuity.
    Gratuity har jag hittat är ca 20% för frisör men hur mycket tax ska man betala?

  • Äldre 3 Jul 22:40
    #57

    Hur går det för er? Vem är först ut? Jag har bestämt mig för att fixa håret själv iaf. Övar för fullt på frisyren. Ska försöka bifoga en bild.

    (Verkar inte gå från mobilen)

    Ang sminket så kommer jag gå en make-up kurs på make up store och välja inriktning fest/bröllop och sedan sminka mig själv , får se hur det går....

    Är ni andra klara eller har ni mycket kvar?

  • Äldre 3 Jul 22:43
    #58

    Jag lyckades få upp bilden i mitt bildgalleri iaf. Ni kanske kan se den där? :)

  • Äldre 5 Jul 23:56
    #59

    Nu börjar det närma sig.

    Ja vem är först ut i tråden?

    Jag har bokat det sista nu. Vi kommer att äta på en arabisk restaurang som heter Naya. Vi har bokat en bröllopstårta från Magnolia Bakery.

    Håruppsättning på mig och mina kvinnliga gäster kommer att göras av en tjej som heter Nancy. (hairandmakeupartists.com


    Jag har googlat mig fram på hennes hemsida/instagram. Hoppas att hon lyckas fixa våra önskemål.

    Nu är bara det sista steget att hitta ett par skor?! Får försöka leta under månaden innan sista provdagen av brudklänningen är. :)

    Roligt att följa er alla :D

  • Äldre 7 Jul 13:03
    #60

    Nu ska vi se, nu sitter jag vid en dator. Här kommer bilden på frisyren =)

  • Äldre 7 Jul 13:08
    #61

    Hos oss tror jag allt är klart nu, bara sista ansökan om att gifta sig som vi tänkte förbereda innan vi åker så att det blir smidigare när vi väl är där.

    Hindersprövning - check!
    Personbevis - Utskrivna på både svenska och engelska
    Esta - check!
    Vigselförättare - bokad!
    Fotograf - bokad!
    Middag på kvällen - bokad!
    Resa/hotell - bokat!
    Klänning - Klar!
    Ring - Klar!
    Pass - klart!

    Ja, men jag tror jag är i fas....

    Jag tänkte ha som mission dagen innan att leta upp en sådan där klassisk blomvagn och plocka ihop brudbuketten och eventuellt binda den själv. Blir spännande att inte ha något bestämt där utan tar det lite som det kommer. 

    Det vi har kvar är att boka någon slags carservice. Vi blev tipsade av vår fotograf att boka carservice istället för taxi så att vi vet med säkerhet att vi kan åka runt till de platserna vi vill bli fotade på. Har ni tänkt på något sånt eller hur gör ni?

  • Äldre 7 Jul 13:11
    #62
    emma0s skrev 2015-05-04 12:38:13 följande:
    När jag går in på Svenska kyrkan New York så står det:
     

    Nu behöver ni inte längre skaffa Hindersprövning och Vigselintyg från Skatteverket. Nytt från och med September 2011. 

    Jag får nog ta och maila en extra gång. Så att man inte missar några papper. Det vore ju retligt. :) 


    Jag skrev ut allt sådant iaf för säkerhetsskull. Gör ju inget om man har med sig alla papper hem igen. Vore så dumt om man står där och saknar ett papper. Men det kanske bara är jag som är extra försiktig =)
  • Äldre 14 Jul 13:20
    #63
    +1

    Vore kul om ni som har gift berättar om hur ni hade de, saker ni tycker man bör tänka på osv.

  • Äldre 26 Jul 15:02
    #64

    Idag är det 27 dagar kvar, helt galet det är ju jätte snart!!!

  • Äldre 3 Aug 07:49
    #65

    Ja nu går tiden verkligen fort! Försöker fixa de sista detaljerna och ska till sömmerskan idag. Sen är det bara att börja packa inför resan. ;)

  • Äldre 15 Aug 21:16
    #66
    +1

    Nu är det bara 1 vecka kvar tills den stora dagen. :) 


    Känns nästan lite overkligt efter all planering ;)

  • Äldre 20 Aug 09:21
    #67

    Nu sitter vi på Arlanda och väntar på att få gå på planet. Ska bli så himla kul detta.. :)

  • Äldre 16 Oct 07:22
    #68

    Vill bara rekommendera, vi gifte oss för exakt 1 månad sedan i New York.
    Jag hade stora problem att hitta frisör innan vi åkte men nu i efterhand är jag super nöjd. Vi bokade MG Hair and Makeup, kostande endast 250 dollar. (hittade bara frisörer för 400-600 dollar först)
    Då fick jag hår och makeup fixad. Fantastiskt pris, ingen skilland på resultatet.
    De kom till hotellet och var superproffsiga.

    Kan även rekommender en tjej som heter Caitlyn Meyer, bor i Batimore men gör även jobb i New York.

    New York var verkligen helt fantastiskt att gifta sig i. Vi smet och hade därmed inga gäster, men vi hade hela New York som gäster. Vi fick så mycket gratulationer av alla vi passerade, många ville fotograferas med oss när vi gick över Brookyn Bridge bron, helt otroligt vilken dag.

    Tips till er som smiter, vi hade bara tänkt ha fotografen med hela dagen.
    Vi blev en till, vilket var tur. Hon bar en ryggsäck åt oss hela dagen med vatten, skor, alla papper mm. Kan verkligen rekommendera det då ni själva ska vara beredda på att fotograferas.

    Åk till New York och gift er!

  • Äldre 2 Dec 20:28
    #69

    Vi gifte oss i den Svenska Kyrkan i NYC i augusti. 
    Vi är verkligen jättenöjda med vår vigsel i kyrkan. Så trevlig och bemötande personal. 

    På morgonen kom min stylist till hotellet ihop med en kollega. De hade med sig all världens utrustning, vilket gjorde att vi hann fixa 5 st tjejer innan vigseln. 
    Alla var lika nöjda med hår och smink. Nancys hemsida: www.nancycaroline.com/

    Direkt efter vigseln så tog våra familjer taxi till vårt hotell Eventi Kimpton. 
    Läget på hotellet var perfekt. Mitt emellan 5th and 7th Ave. 

    På eftermiddagen promenerade jag, min man, bestman och brudtärna till Central Park ihop med den svenska fotografen Pontus Höök. Kan varmt rekommendera honom. Så duktig och lätt att prata med. Vi fick verkligen fina bilder i en vacker miljö. 

    Tårtan till bröllopet hade vi varit och provsmakat och valt ut på Magnolia Bakery på Columbus Ave. www.magnoliabakery.com/

    Tårtan levererades direkt på bröllopsdagen till vår restaurang. Vi hade bokat ett privat rum på en arabisk restaurang. nayarestaurants.com/home.html
    Helt underbar meny med massa mat, dryck och efterrätt. Till kaffet serverades vår bröllopstårta och det som blev över delade vi ut till restaurangens gäster. :)

    Vi kan varmt rekommendera att planera och gifta sig i New York. En resa och ett minne för livet. 

Svar på tråden New York 2015