• emma0s

    New York 2015

    Hej! Gud så roligt att få ta del av andras planeringar och tips! Vi har haft kontakt med Svenska kyrkan i New York och vi ska bara bestämma oss för ett datum då vi väljer mellan 2 st under sommaren 2015.

    Vill gärna höra om ni har fler tips på restauranger, fotografer och hur ni har tänkt att göra med sminkning och frisyr. :D
  • emma0s

    Tack så mycket för tipsen!

    Nu har vi bokat ett datum i augusti. :)
    Är det någon som har hört något om fotografen Pontus Höök?


    Michael Skoglund var redan uppbokad det datumet som vi valt och Maria Melin var tyvärr inte på plats i New York i augusti.

    Någon annan fotograf som ni kan rekommendera? :)

  • emma0s
    150622 skrev 2015-01-30 07:25:29 följande:

    Va kul att vi blivit fler i tråden =) Och tack Lycka till för alla tips..

    Får jag fråga emma0s vilket datum ni valt? Vi har nämligen bokat just Michael Skoglund till vår vigsel i augusti. =)

    Smink och hår är mitt orosmoment som jag har kvar nu. Känner mig nästan lite stressad då det känns så svårt att boka upp ngt så långt fram på andra sidan jordklotet.

    Nu är ringen bestämd och beställd iaf.
    Denna blir det:


    Vi gifter oss den 22:a augusti. :)

    Vi bokade Pontus Höök som fotograf. Känns bra med en svensk person.


    Smink och hår är mitt stora orosmoment också. De svenska frisörerna som jobbar i NY har väldigt höga priser jämfört med de amerikanska.


    Man vill ju kunna boka en duktig frisör redan nu för att slippa stressa det sista. :)

    Vilken fin ring! Har du valt klänning också? 
    Känns så roligt att kunna inspireras och dela med sig till andra. 


     


     


     


     

  • emma0s
    150622 skrev 2015-01-31 12:58:11 följande:

    Hahaha!!! Det är ju helt sjukt att vi ska gifta oss på samma dag i samma stad. Japp det är oss Michael ska fota den dagen :)

    Kommer ni vara ensamma eller kommer ni ha gäster med er? Hur länge blir ni där? Vi åker ner på torsdagen innan och hem på måndagen.


    Haha, men herregud vad roligt att vi har bokat in samma datum!


    Har ni bestämt er för om ni ska gifta er i Central Park?


    Vi kommer att ha med oss våra familjer. Just nu är vi upp i ca 14 gäster.


    I eftermiddag ska jag iväg och prova brudklänningar igen. Hoppas på att hitta den rätta. :)


    Vi kommer att vara i NY i en vecka. Åker tis-tis. :)

  • emma0s

    Är fortfarande i hotelldjungeln och letar efter ett fräscht hotell nära Bryant Park.

    Det här med frisör och smink känns ganska svårt. Har försökt att googla mig fram och hitta rekommenderade salonger och företag som kommer direkt till hotellet för att fixa en frisyr. Men det är ju verkligen svårt att veta om man hittar den rätta. :)

    Har i alla fall bestämt mig vilken ring det blir och klänningen är beställd. 
    Nu får vi hjälpas åt att hitta en duktig frisör :)


     

  • emma0s

    Vad roligt att se hur du har planerat ditt bröllop!


    Glasen var ju verkligen jätte söta. Vi planerar att hålla en fest hemma i september för våra släktingar. Då får man ju i alla fall pynta lite extra ;)

    Nu är ringen beställd för oss och vi väntar på svar ifrån restaurangen. Vi kommer att vara ett sällskap på ca 13 personer som kommer att äta på en arabisk restaurang.

    Brudbuketten kommer min killes brors tjej att sätta ihop. Hon är utbildad florist och vi hoppas på att hitta en bra affär som säljer fina rosor. 

    Har haft kontakt med en tjej som heter Sissi Chan. Hon arbetar som frisör. Tyvärr var hon upptagen just den dagen. Så jakten fortsätter!

    Ingen som hittat en duktig frisör/makeupartist? :D

  • emma0s
    150622 skrev 2015-04-29 19:55:19 följande:

    Idag skickade jag in alla papper till skattemyndigheten, mindre än 4mån kvar nu :)


    Det är verkligen så himla roligt att vi ska gifta oss på samma dag, i samma stad. Tänkt att det bara är 4 månader kvar. :) 


    Vad är det för papper som du har skickat in?


    Vi har fått informationen om att man ska hämta ut en Vigselblankett från sin hemförsamling. Men det kanske bara gäller när man gifter sig i Svenska kyrkan. Sen ska man ju hämta ut en Marriage License i New York. 

  • emma0s
    150622 skrev 2015-05-03 21:19:46 följande:
    Det är verkligen hur festligt som helst. Vad är oddsen lixom?!?

    Men behöver du inte skicka in en ansökan om hindersprövning ändå? Det måste man ju även fast man gifter sig i svenska kyrkan här i Sverige också fast man ansöker om äktenskaps certifikat. Då det handlar om en vigsel utomlands? Men jag har ingen aning hur det är om man går via svenska kyrkan. Kan kanske vara bra och kolla med dem eller Skatteverket en extra gång så ni inte missar ngt papper :)
    När jag går in på Svenska kyrkan New York så står det:
     

    Nu behöver ni inte längre skaffa Hindersprövning och Vigselintyg från Skatteverket. Nytt från och med September 2011. 

    Jag får nog ta och maila en extra gång. Så att man inte missar några papper. Det vore ju retligt. :) 

  • emma0s

    Nu börjar det närma sig.

    Ja vem är först ut i tråden?

    Jag har bokat det sista nu. Vi kommer att äta på en arabisk restaurang som heter Naya. Vi har bokat en bröllopstårta från Magnolia Bakery.

    Håruppsättning på mig och mina kvinnliga gäster kommer att göras av en tjej som heter Nancy. (hairandmakeupartists.com


    Jag har googlat mig fram på hennes hemsida/instagram. Hoppas att hon lyckas fixa våra önskemål.

    Nu är bara det sista steget att hitta ett par skor?! Får försöka leta under månaden innan sista provdagen av brudklänningen är. :)

    Roligt att följa er alla :D

  • emma0s

    Ja nu går tiden verkligen fort! Försöker fixa de sista detaljerna och ska till sömmerskan idag. Sen är det bara att börja packa inför resan. ;)

  • emma0s

    Nu är det bara 1 vecka kvar tills den stora dagen. :) 


    Känns nästan lite overkligt efter all planering ;)

  • emma0s

    Vi gifte oss i den Svenska Kyrkan i NYC i augusti. 
    Vi är verkligen jättenöjda med vår vigsel i kyrkan. Så trevlig och bemötande personal. 

    På morgonen kom min stylist till hotellet ihop med en kollega. De hade med sig all världens utrustning, vilket gjorde att vi hann fixa 5 st tjejer innan vigseln. 
    Alla var lika nöjda med hår och smink. Nancys hemsida: www.nancycaroline.com/

    Direkt efter vigseln så tog våra familjer taxi till vårt hotell Eventi Kimpton. 
    Läget på hotellet var perfekt. Mitt emellan 5th and 7th Ave. 

    På eftermiddagen promenerade jag, min man, bestman och brudtärna till Central Park ihop med den svenska fotografen Pontus Höök. Kan varmt rekommendera honom. Så duktig och lätt att prata med. Vi fick verkligen fina bilder i en vacker miljö. 

    Tårtan till bröllopet hade vi varit och provsmakat och valt ut på Magnolia Bakery på Columbus Ave. www.magnoliabakery.com/

    Tårtan levererades direkt på bröllopsdagen till vår restaurang. Vi hade bokat ett privat rum på en arabisk restaurang. nayarestaurants.com/home.html
    Helt underbar meny med massa mat, dryck och efterrätt. Till kaffet serverades vår bröllopstårta och det som blev över delade vi ut till restaurangens gäster. :)

    Vi kan varmt rekommendera att planera och gifta sig i New York. En resa och ett minne för livet. 

Svar på tråden New York 2015