• Äldre 25 Aug 23:52
    2893 visningar
    9 svar
    9
    2893

    30-40 barn, möjligt att rodda?

    Hej alla kloka!

    Min första tanke när min fina sambo och jag bestämde oss för att gifta oss nästa sommar var - "alla ska med". Jag gillar att umgås med olika folk i olika åldrar, former och har både vänner med 2 och 4 ben som jag älskar överallt annat.

    Hundvännerna har min sambo lagt in veto mot, vilket säkert är det rimligaste för hundarna också. De får vara hemma och chilla.

    Men alla underbara barn!! Hur ska man få dem att ha det kul PLUS att deras föräldrar kan vara någorlunda avslappnade. Men när jag räknar kommer det vara MINST 30 barn (och med barn menar jag inte 13 åringar utan snarare 5 och nedåt) och ett antal ammande (de får såklart vara med hur vi än gör) plus ett par yngre tonåringar då.

    Jag blir helt matt bara jag tänker på det. Men samtidigt känns en stel vuxenfest (jag vet att det inte måste bli stelt, men barn gör ju lite varje fest)

    Nu har vi tänkt alla syskonbarn får komma men inga kompis och kusinbarn eller andra barn (förutom de som ammar) 

    Vet att det kan bli sån mycket bråk kring sånt här. Pratat med ett par vänner som har barn, de tycker det skulle vara roligast att gå UTAN barn pga att de då kan njuta mer av festen. (min sambos tvilling bor + fru kanske tom lämnar sina hos mormor så att de kan koncentrera sig på att festen)

    Men alla resonerar ju inte så utan kanske tänker att "vissa" barn få följa med men inte deras. Jag funderar på att prata med alla vars barn inte kommer kunna närvara på festen (men som klart är mer än välkomna på vigseln) att vi först tänkte bjuda alla barn, men sen insåg att det skulle vara svårt att genomföra och därför dra gränsen vid min sambos brorsbarn (jag har inga syskonbarn)  Eller kan man "lägga" på varje förälder att de själva får passa sina egna barn på bröllopet om de följer med. 


    Vi har tänkt på att ha barnvakter/låna in teaterpedagoger från en kompis jobb, men det krävs ju otroligt mycket att hålla 35 barn i schack under hela tiden en fest pågår.

    Den som orkar läsa (och dessutom svara!) detta är min hjälte :) Vi vet varken ut eller in.

  • Svar på tråden 30-40 barn, möjligt att rodda?
  • Äldre 26 Aug 07:19
    #1

    ska ni ha så många barn så skulle jag göra i ordning två olika rum åt barnen om det är möjligt.

    Ett rum med tv och dvd och en stor mängd filmer dom kan titta på. Låt filmerna vara igång hela tiden så kan dom kliva in och ut när dom själva vill. 

    Ett annat rum med block , pennor, pysselsaker - här kanske pedagogerna kan vara till hjälp också och ha nån form av aktivitet. 

    En viktig sak att hålla i minnet - barn hörs!  Barn i det antalet du nämner här hörs VÄLDIGT mycket.  Så har ni tänkt att ha ett form av program på själva vuxenfesten så får ni räkna med att barnen kommer att höras, dom kanske kommer att synas för att dom springer runt.  Äldre personer på festen kanske inte kan koncentrera sig på viktiga programpunkter för att det är stök och bök omkring hela tiden.  

    Så tänk till ordentligt.   Och är alla gäster bekväma med att det är SÅ mycket barn?  Lämnar man iväg sina egna barn så vill man nog inte ha 30 barn bland gästerna att plötsligt umgås med...

  • Äldre 26 Aug 09:35
    #2

    Har lite samma "problem" men vi har nu beslutat att bara ha våra barn, min systers barn och mina tärnor på festen. Inte för att vi tycker barnen förstör på nått vis utan för att alla ska kunna njuta fullt ut.

  • Äldre 26 Aug 09:58
    #3

    Vi hade inte fullt så många barn. Om alla barn hade kommit så tror jag att det hade blivit 17 st totalt i åldrarna mellan 2 månader till 14 år.

    Nu blev det kanske 8-10 (minns inte riktigt).för dom flesta föräldrar tänkte "vad skönt med barnfritt". Och det var lite så vi ville göra också. Vi bjuder in alla och så får dom som vill ta med barnen - det skulle alltså inte vara upp till oss att säga att barnen ska vara med / får inte vara med. Utan det var föräldrarnas eget val Glad
    Dom äldsta var med hela middagen och hade superroligt.
    Dom mindre fick springa mellan lekrummet där vi hade en inhyrd barnvakt samt leksaker, papper, godis, tv... Och där vi även la ut madrasser och lät dom somna när det började bli lite för sent att vara vaken.

    Att barnen sprang emellan gjorde ingenting. Ta med det i planeringen när ni gör bordsplaceringen bara och sätt föräldrarna så att det är lätt för barnen att springa dit och visa teckningar mm. Alla föräldrar kunde sitta i lugn och ro så länge barnen höll sig inomhus. Och när dom hade för mycket spring i benen så kunde föräldrarna turas om att "valla flocken" utomhus. Alla behövde ju inte resa sig för att några barn ville gå ut (oftast tog rökarna gärna hand om barnen som ville vara ute, för då hade dom ju en anledning att gå ut Flört )

    Med andra ord - vill ni ha alla med så bjud in alla. Skriv tydligt att ni behöver veta hur många vuxna och barn som kommer från varje familj när dom svarar på om dom kommer eller inte.
    Ha ett eller två rum förberedda med "barnparty-grejor" så att barnen gärna håller sig där. (chips, frukt, glass och film brukar hålla dom upptagna ett bra tag, kanske även varmkorv, pizza eller hamburgare till barnen istället för "finmaten". Det går ju alltid att beställa ett par pizzor med utkörning liksom Glad


    Vet man att det kan förekomma barn på middagen/festen och väljer att lämna sina egna hemma. Tja då är man ju förberedd på det i alla fall. Men man kan ju ändå slappna av mer om man inte har sina egna barn att passa på, så jag tror inte att dom kommer bli "störda".
    Det är nog i så fall värre om man skriver barnfritt och så är det ändå barn där...

  • Äldre 18 Nov 12:47
    #4

    Vi bjöd med alla gästers barn på vårt bröllop och det fungerade jättebra! Men det kräver förstås att man tar speciella hänsyn till barnen för att det ska bli bra. Nu vet jag ju inte alls hur ni har tänkt er fest, så mina tips kanske faller platt för att de inte är görbara i er bröllopsplan... men här är några ord på vägen.

    Vi ville ha ett enkelt och avslappnat bröllop där vi fixade allt själva med mycket hjälp från släkt och vänner. Vi diskuterade om vi skulle vara hemma med partytält eller i hyrd lokal, men fastnade för hemmaspåret. Blev perfekt ur barnsynpunkt. Barnen hade full tillgång till våra barns leksaker och ett rum gjordes till filmrum. Många barn betyder för mig att det blir enklare för de vuxna än få barn, de har så många att leka med att de inte har tid att vara uttråkade och gnälliga Vår tanke med att vara hemma var just att barnen skulle kunna leka fritt, att vi inte skulle behöva arrangera så mycket för dem. Och att föräldrarna skulle kunna parta på medans barnen förhoppningsvis somnade framför TV:n eller i någon soffa. Sen är ju alla barn olika, de flesta lekte glatt långt in på natten, men visst var det någon familj som fick ge sig tidigt pga gnälliga barn. Vad gäller maten så körde vi på buffe med egen pannkaksbuffe för barnen (de fick förstås äta av den andra maten också, men pannkakorna var klart populärast!) och eget barnbord lite avskilt, men ändå i direkt anslutning till de vuxna. Min största tjej, 8 år, tog uppdraget att pynta och göra placeringskort till barnbordet med största allvar

    Hoppas ert bröllop blir jättehärligt med massor av nöjda och glada barn!

  • eme
    Äldre 19 Nov 20:56
    #5
    "Eller kan man "lägga" på varje förälder att de själva får passa sina egna barn på bröllopet om de följer med."

    Som svar på din fråga om man kan lägga på varje förälder att de själva passar sina egna barn, så är svaret Självklart!! Oavsett var man tar med sig sina barn har man som förälder alltid ett ansvar att passa dem. Även om det är ni som bjuder in dem är det inte ni som ska känna ansvar att hitta underhållning till barnen. Klart det kanske uppskattas om det finns ett lekrum med film/ritsaker/spel, men det är som sagt föräldrarnas ansvar att passa sina egna barn!

    Tycker det låter mastigt med en fest med 30-40 barn.. och då jobbar jag ändå som lärare.. att umgås med barn i stora grupper är min vardag! Flört

    Personligen har vi valt att ha barnfritt då barn inte har det tålamodet det krävs för den slags bröllopsfest vi vill ha :) Sitta still under en trerättersmiddag och lyssna på i deras öron "tråkiga tal". Samt att vi har många gäster med barns som då inte skulle kunna vara med till 100% på allt som händer då de ska passa sin barn. Plus att ibland är det skönt att få gå på fest och bara vara vuxen! Äta maten medans den är varm, hinna prata med bordsgrannen osv ;) Vår egen son på 2,5 kommer vara hemma hos oss efter vigseln med barnvakt. 

    Det vi har valt att göra är att efter vigseln (som är kl 13.00) kommer vi att ha mingel med brudskål och bröllopstårta i församlingshemmet. Detta för att det ska bli lite mer bröllop/kalas som även barnen får vara med på. Inte bara vigseln. Sen finns det gott om tid mellan mingel och middag för alla att lämna över sina barn till barnvakter :) Ingen har tackat nej pga av att barnen inte fått följa med :)
  • Äldre 13 Dec 20:11
    #6

    Ert upplägg låter smart Eme
    Att barnen kan mingla lite efter vigseln men att middagen/festen är för de vuxna. 


    Tack för all input!!!

  • Äldre 14 Dec 17:04
    #7

    Vi hade tänkt ha med ALLA men när vi var uppe i 50 vuxna gäster hade ci också 25 barn mellan typ 0-14år. Så vi kör barnfritt då vi vill ha fest och inte barnkalas.

  • Äldre 14 Dec 17:30
    #8

    Ja, det är stor skillnad på runt 10 barn mot närmre 30.

    Tänker att de är så för oss för att vi gifter oss nu när många av våra vänner har två barn, ofta under 5 år. Då blir det genast väldigt många ungar :)

  • Äldre 15 Dec 09:37
    #9

    Vi har ju två barn själv också som kommer vara 3,5 och 1,5 när vi gifter oss. Alla barn är välkomna på vigseln men efteråt är det barnfritt som jag skrev efteråt, med undantag för ammande och små under 1 år. Men våra egna barn kommer vara med under middagen pga att alla våra barnvakter är på bröllopet, sen åker mina syskons mamma hem med dem när festen drar igång :)

Svar på tråden 30-40 barn, möjligt att rodda?