• Äldre 17 Aug 12:00
    4680 visningar
    9 svar
    9
    4680

    Höstmeny, matförslag?

    Nu behöver jag lite tips gällande maten och menyn. 


    Vi ska ha ett höstbröllop (oktober). Varmrätt tänkte vi vilt, med kanske en god svampsås. Perfekt att ha årstiden inbakad i temat och menyn. Men, vad kan man ha som förrätt?


    Det står helt still. 


    Min sambo äter inget från havet, så fisk, räkor, kräftor, hummer, rom och liknande går bort. Frågar ni mig så är han lite utav en fjant ;)


    Temat på bröllopet utöver hösten är lite mer åt det lantliga, romantiska och boho/vintage hållet. Enkelt men vackert. Hade varit fint om det gick att på något vis få in den biten i menyn också. Om det är möjligt. 


    Några förslag?


     

  • Svar på tråden Höstmeny, matförslag?
  • Äldre 17 Aug 12:23
    #1

    Löksoppa med hembakt bröd som förrätt? Rustikt, lantligt och bra. 

    Jag tänkte också toast med svampstuvning kan passa som förrätt men det kanske blir lite mycket om ni också ska ha svampsås till varmrätten. (byta sås till varmrätten kanske? ) 

  • Äldre 17 Aug 13:33
    #2

    Vi ska ha morotssoppa till förrätt. Låter kanske enkelt men jag tyckte det var lagom höstigt, orange färg (höstfärg) och så var det varmt. (Vi ska ha kall buffé sen så jag ville att folk skulle värma upp sig lite). Vi gifter oss nu i september. 

  • Äldre 17 Aug 15:43
    #3

    Trattkantarell/höstkantarell soppa är väl väldigt mycket årstiden, och som någon sa ett hembakt bröd att bryta. Kanske med lite smaksatt smör på.

    Nom nom nom


    Live free, ride free
  • Äldre 17 Aug 16:35
    #4

    Soppa är ju ett riktigt bra förslag. Vet inte varför vi inte tänkte på det. Precis som Snowstars skriver så är det ju fint att kunna värma upp sig lite om det är småkyligt där på eftermiddagen/kvällen. 


    Det ska vi absolut lägga på minnet. Men fler förslag är också välkomna :)

  • Alylly­ra
    Äldre 19 Aug 10:49
    #5

    Vi hade också höstbröllop med menyn inspirerad av årstiden :)

    Till förrätt hade vi en helt underbar rödbetsmousse (typ det godaste jag ätit!) serverad tillsammans med inlagda rotfrukter (morot och palsternacka) och ett parmesanbröd.

    Öht tycker jag att rotfrukter passar väldigt bra för årstiden. Svampsoppa kanske blir lite för mycket om ni dessutom ska ha svampsås till huvudrätten, men det är ju supergott så jag skulle nog inte klaga

  • Äldre 19 Aug 12:08
    #6

    Ni kan ha Chèvre med rödbetor och lite annat gott. :)

  • Äldre 19 Aug 17:11
    #7

    Höstmeny för mig är vilt :) Om vi skulle ha gift oss under hösten så skulle vi nog fortfarande ha haft medelhavsbuffé men min första tanke vad gäller höstmeny är vilt. Mmmm gott. Nu blev jag hungrig.

  • Äldre 19 Aug 17:12
    #8
    Anettem skrev 2014-08-19 12:08:28 följande:

    Ni kan ha Chèvre med rödbetor och lite annat gott. :)


    åhhh nu blev jag ju hungrig!!    
  • Äldre 20 Aug 07:35
    #9

    Haha, ja jag blir också hungrig av alla goda förslag ni kommer med!!


    Varmrätten blir vilt. Känns perfekt för årstiden plus att min svärfar jagar och har kontakter :)


    Riktigt bra förslag!! 


    Skulle förrätten bli något med svamp så kör vi bara en god rödvinssås till varmrätten. Inget är spikat i sten ;)

Svar på tråden Höstmeny, matförslag?