• NannZ

Lätt panik

Hej! Jag har beställt en jättefin klänning från kina och den passar perfekt. Dock gifter jag mig inte före juli nästa år. När jag och min mamma satt och pratade om hur perfekt den är kläckte hon ur sig att den kan bli gul!(!?) Stämmer detta? kan man förhindra det? Sedan är det det här med strykningen av den. Den är jätte skrynklig just nu eftersom den ju gått igenom post ända från kina. Kan man stryka satäng?

• Svar på tråden Lätt panik
  • Plättis

Häng klänningen i badrummet. Fukten från duschen gör att skrynklorna rätar ut sig. Man ska absolut inte försöka stryka det själv, då kan man förstöra tyget! 

Att det skulle bli gult har jag inte hört, vi letade fram mammas brudklänning (27 år efter bröllopet) och den var fortfarande lika vit som dagen hon använde den. Så på ett år ska det inte vara några problem alls Se till att hänga den mörkt, svalt och torrt, då borde alla problem vara ur världen. (Finns lufttorkare att köpa om du är osäker.)

Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • daniiel

Och jag säger tvärtom. Stryk på du! Det är precis som att stryka vilket annat polyestertyg som helst. Dom flesta nya strykjärn har en inställning för det. Kör på låg värmen och om du är osäker, så lägg ett lakan mellan.

Och att den skulle bli gul.. varför det? Min klänning är då lika vit (ivory) nu som den var när jag köpte den för drygt 3år sedan. Och då är den dessutom använd tre gånger, tvättad, struken och allt möjligt. 

• NannZ

Vi är inga rökare, någon av oss. Hon menade att hon haft en jacka i samma typ när hon var ung och den blev gul under vintern så hon slängde den när sommaren kom. Men jag håller tummar och tår på att den håller sig vit då :) ska testa det där med ångan :D Men ska nog testa på väskan först för att se att tyget klarar vattnet (tänker inte använda väskan ändå)

• Magenta

Min mormors bröllopsklänning i äkta siden från 1945 var gul när vi tog fram den nu 2014 men inte katten gulnar polyester över en säsong Så slappna av och njut av resten av bröllopsplaneringen

Svar på tråden Lätt panik