• orsing

    Buffé. Bara vitt vin?!

    Som rubriken lyder - kan man tänkas servera en buffé och till det ha bara vitt vin (alltså ej samtidigt rött/rosa vin). Övrig dyck också ett lämpligt öl, samt bordsvatten och alkoholfria alternativ.

    Tänker mer på om "alla" förväntar sig att kunna välja rött/vitt oavsett om vi gjort ett bra val på vinet...

  • Svar på tråden Buffé. Bara vitt vin?!
  • orsing

    Min fråga - ursäkta den klumpiga initiala frågan - rör en skaldjursbuffe, tilll vilken vi kommer att servera bubbel för runt hundralappen flaskan. Det finns ett par väldigt prisvärda sådana på marknaden, som bl a PiaA igen har sagt. Det finns inga motsvarande röda i samma klass för samma pengar! Naturligtvis kan jag köpa ett rödvin i hundrakronorsklassem, och få ett som passar hyfsat, men det kommer INTE passa lika bra, och då hade jag mina funderigar på att helt enkelt låta bli det sämre alternativet.

    Jag har nu förstått att på bröllopsmiddag ska man servera både rött och vitt vin, oavsett om det röda (eller vita) inte passar med maten. Okej, jag kommer att göra så. Bordsvatten är neutralt, passar till det mesta och kan kryddas med lämplig smaksättning. Jag tycker definitivt inte att allt rödvin är rödslask, några av favoritvinerna är röda under hundralappen - men de passar inte till just den här maten...

    Jag ville helt enkelt att gästerna skulle få en så fint sammansatt måltid som möjligt, som vi som värdpar kan stå för (och ha råd med) fullt ut!

  • litenkaka

    Om su hade skrivit redan i TS att det rör si om en skaldjursbuffé hade du kanske fått andra svar. Skulle för det första inte våga ha skaldjursbuffé enbart med tanke på allergier men det är en annan femma. Till frågan: till skaldjursbuffé ser jag inget fel med enbart vitt och öl men ni bör verkligen se till att servera något annat än vatten till gäster som inte dricker alkohol, ex Billabong, en torr cider eller en god alkoholfri öl.

  • Nyfiken gul , nu fru
    orsing skrev 2014-07-29 17:25:34 följande:

    Min fråga - ursäkta den klumpiga initiala frågan - rör en skaldjursbuffe, tilll vilken vi kommer att servera bubbel för runt hundralappen flaskan. Det finns ett par väldigt prisvärda sådana på marknaden, som bl a PiaA igen har sagt. Det finns inga motsvarande röda i samma klass för samma pengar! Naturligtvis kan jag köpa ett rödvin i hundrakronorsklassem, och få ett som passar hyfsat, men det kommer INTE passa lika bra, och då hade jag mina funderigar på att helt enkelt låta bli det sämre alternativet.

    Jag har nu förstått att på bröllopsmiddag ska man servera både rött och vitt vin, oavsett om det röda (eller vita) inte passar med maten. Okej, jag kommer att göra så. Bordsvatten är neutralt, passar till det mesta och kan kryddas med lämplig smaksättning. Jag tycker definitivt inte att allt rödvin är rödslask, några av favoritvinerna är röda under hundralappen - men de passar inte till just den här maten...

    Jag ville helt enkelt att gästerna skulle få en så fint sammansatt måltid som möjligt, som vi som värdpar kan stå för (och ha råd med) fullt ut!


    Om gästerna ska få en så sammansatt måltid som möjligt så förväntar dom sig att det finns en dryck som passar alla smaker.  Därför bör både ett rött och vitt vin serveras för det är vad en gäst på ett bröllop förväntar sig. 

    Och ja även om det är en skaldjursbuffe som serveras så kan det tänkas att någon vill ha rött vin.  Även om du någotsånär vet att dom flesta dricker vitt vin kan du inte ta det för givet att gästen väljer det.   

    Att degradera ett glas vitt vin till en öl eller ett vatten är inte okej .  Då är det inte enligt mig en sammansatt måltid.  
  • Kalaspinglan

    Oj, här var det livligt.

    Vi gifte oss förra året, och hade middagen på restaurang. Menyn planerades med restaurangens kökschef. Deras sommelier valde ut ett lämpligt vin, som råkade vara vitt. Vi hade inga andra önskemål än att vi ville ha en fungerande HELHET där mat och vin kompletterade varandra.

    Vi kom överens med restaurangen om att det fåtal gäster som inte kunde tänka sig vittvin fick be servitriserna servera ett rödvin i samma prisklass, alt. öl. Jag har ingen aning om hur många som bytte ut det tänkta vinet till något annat. Vi marknadsförde heller inte valmöjligheterna, utan de som inte ville ha vittvin fick själva fråga den servitris som hade hand om deras bord.

    Jag tycker det är viktigare med en bra mat&vin-helhet än att det finns ett stort urval. På restaurang dricker jag ofta det vin som rekommenderas - jag litar på att sommelierer/personal med stort vinintresse skapar bättre kombinationer än jag själv när jag bara läst menyn.

    TS: ni känner era gäster och vet vad de väntar sig. Det är kanske bäst att ha några flaskor rött redo om ni tror gästerna är väldigt inställda på att få välja. Personligen dricker jag det som bjuds på bröllop och lämnar mina preferenser hemma. Gillar jag inte det som bjuds är det mitt problem, inte brudparets.

  • orsing

    Kalaspinglan - du förstod mitt dilemma, tack! Vilken bra idé att ha rödvin i beredskap, men inte "skylta" med den. Så gör vi, förstås, också. Glad

  • Marione

    En buffé innebär ofta att det finns ett större urval av rätter, vilket gör att det då kanske förväntas både ett rött och vitt vin.

    En skaldjursbuffe skulle jag också servera ett vitt vin till, men med alternativ för de som önskar.

    Vi kommer att servera ett vitt vin till vår förrätt och ett rött till vår huvudrätt. För de som önskar kommer det att finnas alternativ, men man får säga till personalen.

  • PiaB igen

    Till en skaldjursbuffe skulle jag också servera vitt vin, med möjlighet till annat för de som önskar. Majoriteten dricker nog det som är tänkt, men man vet aldrig. Och som värd/inna vill jag inte bestämma vad gästerna ska dricka. De kanske tycker det passar jättebra med rött, det är deras upplevelse.

    Eftersom vi nu vet att det är skaldjur, vilket inte framgick från början, tror jag ingen tycker det är konstigt med vitt. Men att det finns möjlighet att välja något annat. Så är det ju på restauranger också, att de rekommenderar ett vin/vinpaket, men det är frivilligt att ta det eller något annat.

  • Chicita
    orsing skrev 2014-07-28 22:36:40 följande:

    Med det sagt, kvarstår ändå frågan - nu förhoppningsvis lite bättre formulerad...!?! Skrattande


    Much better Flört

    Att ha alternativen, men inte skylta med dom är helt ok.
    Vi skyltade inte med att man kunde få annat än rödvin till maten, men det fanns både vitt vin, öl och cider förutom bordsvattnet.
    Det röda vinet var egentligen det enda som passade till maten.
    Men många bytte ändå ut det mot vitt, öl eller cider... och dom ska ju inte lida bara för att dom har dålig smak (obs ironisk Tungan ute ) 

    På restauranger när det är stora sittningar (grupper) är det väldigt vanligt att man ställer fram bordsvatten och lättöl på borden och sen har man med sig typ 2 rödvinsflaskor och 1 vitvinsflaska när man går runt och serverar dryck (om det är till rött kött som exempel då, annars kanske man har 2 vit och 1 röd) 
    Om någon vill ha något annat än det så byter man ut drycken utan knot, men man frågar inte varenda en "vill du ha öl eller cider istället?"

  • Nightrod

    Personligen så avskyr jag vitt vin, rött vin, ök cider och allt med alkohol i i stort sett. Har försökt lära mig upskatta öl osv men det smakar enbart illa och vin, fy fy fy. Sprite zero är min grej eller vanligt vatten.
    Men smaken är ju otroligt olika och även om jag skulle anse att till det vi serverar att just någon dryck skulle passa bäst så kan jag inte styra över vanor och smaklökar. Därför skulle jag rekomendera det ena men låta det finnas alternativ för dem som inte tycker om just det.


    Live free, ride free
  • TheD

    Om ni endast vill ha vitt vin så har ni det. Gå efter vad ni vill ha och tycker om. (Vi hade inget vin alls ;) )

  • Fjärilen

    Vi gifte oss på en vingård. Vi hade bara rött vin, vi hade varken öl eller cider till maten. Det fanns kanske som alternativ om någon gäst skulle frågat, men alla drack rött hela kvällen för det var det som passade till maten.

    Jag håller med dig, välj ett vin som passar till maten. Ni kanske kan ha en eller två flaskor rött bakom i kulisserna om det är någon som mår dåligt av vitt vin.

    Hoppas att ni får ett trevligt bröllop:)

    Av ren nyfikenhet får man fråga vad det är för vitt vin?

  • orsing

    Tack för alla synpunkter Glad

    Vinet är Jacob's Creek Chardonnay Pinot Noir Brut, nr 7359 på systembolaget. Kostar 89 kr flaskan. Har inte riktigt bestämt mig för rött alternativ än, men var lugna, rödvinsfantasterna ska nog få något de också...

Svar på tråden Buffé. Bara vitt vin?!