• Anonym (Amadinha)

    Han har åkt på semester med sitt ex

    Träffade för ca 4 månader sedan en kille som jag nu har ett förhållande med. Allt har känts så bra, vi har båda undrat hur allt kunnat vara så bra, kanske tom perfekt. Sedan kom helt plötsligt smällen när han berättade att han skulle på semester några dagar med sitt ex. För bara två månader hälsade han på henne och hennes kille (de bor i ett annat land). Den här gången skulle de två åka ensamma. Det är något de planerat innan vi träffades. När han först berättade framställde han det på ett sätt som att han inte tyckte det var ok, eftersom han inte hade känt att det var ok om jag gjorde så. Inte om jag åkte på semester med en annan kille överhuvudtaget och desto mindre ett ex. Han var bekymrad och frågade mig om han skulle ställa in. Givetvis är det inget mellan dem, så det är inte pga det, utan bara för att situationen känns fel. Jag kunde inte säga vad han skulle göra, för jag tycker det är hans eget beslut. Det skulle bli fel om jag berättade för honom vad han ska göra, det är ju något han själv måste veta. Jag sa bara att det inte kändes bra, att jag inte varit med om nåt sånt tidigare och att jag behövde tänka på det. Kanske jag var lite uppmuntrande mot att han skulle åka med, och det berodde mest på att jag just då kunde vara förstående för att jag själv kunnat göra en sådan sak utan att det var något mellan mig och exet.

    Jag tänkte att jag inte skulle vilja att han förbjöd mig att göra något sånt. Jag tänkte också att kanske vår relation blir dålig om jag säger nej. Då kanske vi kommer börja att begränsa varandra. En stor skräck för mig. Så jag ville att han själv skulle fatta beslutet. Några dagar senare upplevde jag dock att det inte alls kändes bra. Det sa jag till honom. Då var han inte längre lika intresserad av att ställa in, istället frågade han mig lite uppbragt om jag inte litade på honom. Det handlar inte om tillit. Det handlar om respekt. Respekt för mina känslor. Hennes kille gillar inte att hon åker, men hon bryr sig inte. Jag tycker i varje fall att det är hårt. Jag tycker inte att man försätter någon man älskar i en sådan sits, när det finns andra val. Då är man nog inte redo för ett fullvärdigt förhållande. Det ska finnas kärlek, tillit och respekt sida vid sida, annars kommer det inte att funka. Jag kom fram till att jag givetvis kan åka på semester med ett ex som om han vore en tjejkompis. Inget skulle hända. Om min pojkvän däremot hade mått dåligt av det skulle jag ha ställt in. Men naturligtvis skulle jag behålla vänskapen till mitt ex, umgås med honom iaf. Fast isf på mer neutrala sätt. Det är ju något jag dessutom gör, är mycket god vän med ett ex, även om det var en jättekort relation mellan oss. Kan även tillägga att jag inte skulle åkt iväg på nån resa med mitt ex om hans flickvän uttryckte att hon inte mådde bra av det heller. Jag tycker liksom att det är minimum den respekten man har för andra.  

    Min pojkvän åkte för några dagar sen och kommer snart tillbaka. Den här tiden har jag hittills våndats. Känslorna har varit blandade, de har växlat mellan svartsjuka, förlorat hopp, mycket ilska mot honom och har även känt mig jätteledsen. Har massor av gånger funderat över att göra slut. Han började snappa upp det och ringde upp mig. Han blev helt knäckt. Men jag sa att han skulle ta det lugnt så länge, att han inte ska förstora det (berättade inte vad det handlade om, utan att vi får prata senare). Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera saken. Jag har tagit det hårdare än jag väntat mig. Det här har fått mig att ifrågasätta hela mitt liv och värderingar. För ett år hade jag nog inte sagt såhär. Men nu förstår jag innebörden, när det här har hänt mig själv.

    Lite extra skaver det dessutom att  jag känner till att de hade vissa förhoppningar om att bli tillsammans igen ett tag innan jag kom in i bilden. Särskilt hon. Men det fungerar inte alls mellan dem. Jag kan ju förstå att sådant kan förändras, men jag vet bara inte. Ibland blir jag svartsjuk igen, särskilt när jag tycker att jag hörde ett visst hopp i hans röst när jag sa att "Jag tror hon vill ha dig igen". Men jag vet inte om svartsjukan spelade mig ett spratt... Är det någon som kan hjälpa mig få lite reda bland tankarna som plågar mig?

  • Svar på tråden Han har åkt på semester med sitt ex
  • Allis

    Tja, jag har också semestrat med min fd. Vi hade en sedan flera år tillbaka inplanerad jobbresa till Japan, ett land knappast min då mycket lilla son och jag hade kommit till annars om vi just inte varit medföljande familj. Snart ett decennium senare skulle jag fortfarande räkna in min fd i min familj men vi har ju ett gemensamt barn och då ser det ju lite annorlunda ut kanske.

    Och ja, jag hade träffat min nuvarande man när vi reste. Var han sotis? Knappast, bara tanken på att jag och min fd skulle gulligosa till det just DÄR och DÅ var helt skrattretande. Elva timmars flygresa, jobb dygnet runt och ett litet barn som hängde vid brösten non stop. Sex? Tror inte det hahaha.

    Jag tror inte att det här i grunden handlar om en resa utan hur ni pratar med varandra helt enkelt. Och glöm inte att förhållandet i sig är väldigt, väldigt nytt. Efter fyra korta månader är man fortfarande inne i nyförälskelseperioden och lär känna varandra.

  • Plättis

    I början av mitt och min sambos förhållande hade han flera nära kvinnliga vänner. De umgicks på tu man hand och jag blev aldrig inbjuden att vara med. Jag erkänner att jag blev svartsjuk, men med tiden förstod jag att för honom spelade det ingen roll om det handlade om en kvinnlig eller manlig vän, alla är bara vänner för honom. Det var dock inga ex, han har ingen kontakt med dem, men han har en talang för att skiljas som vänner (inte som jag och mitt ex...). 

    Allt eftersom vårt förhållande mognade så föll de kvinnliga vännerna bort. Kanske för att de hade varit intresserade av honom och insåg att han inte längre var ett alternativ, eller för att jag blev viktigare för honom än tjejkompisarna. 

    Jag håller med om att det är brist på respekt att åka på semester med ett ex, men samtidigt är det väldigt viktigt att du är tydlig med vad du känner. Som PiaB skriver så behöver du inte tvinga honom, men du kan säga vad DU känner. När jag och min sambo hamnar i hetsiga diskussioner om respekt eller tillit så säger jag "Hade det varit mitt beslut hade jag velat att du.." men det är alltid helt och hållet hans beslut. Däremot är det viktigt att ha alla delar innan man gör ekvationen. Han kan inte ta hänsyn till mina känslor om jag inte förklarar hur hans beslut påverkar mig. 

    Vi ber inte varandra om tillåtelse för att göra saker, men om jag ska åka iväg med mina systrar eller ha en kväll med tjejerna kollar jag så han inte tar illa upp. Och när han blir erbjuden en grabbkväll eller en helg i en kompis stuga kollar han så jag inte känner mig åsidosatt. Man behöver ett eget liv även om man är i ett förhållande, men man är ett team istället för bara en individ. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Anonym (C)

    Jag skulle absolut under inga omständigheter sagt NEJ. Man måste få sätta gränser i en relation. Det enda rätta av honom hade varit att avboka resan oavsett om han hade avbokningsskydd eller inte. Jag tycker du ska boka en resa och resa bort lagom till när han kommer hem. Du kan säga att du rest bort med ditt ex eftersom du kände dig så övergiven när han reste bort med sitt ex!! Det låter som han vill ha både kakan och äta upp den. Han åker med sitt ex men vill inte att du skulle göra något liknande. Jag tycker du ska ta en ordentlig genomtänkare om han verkligen är mannen för dig. Det här kanske bara är början på ett svinaktigt beteende som kommer att fortsätta i er relation.

  • Anonym (x)

    Det är verkligen intressant att läsa hur olika alla resonerar här. Jag antar att det beror på vad man själv har för erfarenheter, och kanske på hur man själv skulle bete sig i en liknande situation. Självklart finns det en liten risk att han vill bli tillsammans med sitt ex igen och att det är därför de åker på semester tillsammans, men det är verkligen inte självklart som en del verkar tycka.
    Jag tyckte Plättis formulerade det bra. Var tydlig med hur du känner, så att han kan ta hänsyn till det när han fattar sina beslut. Sen får väl tiden utvisa om ni kan få förhållandet att fungera eller ej.

  • Anonym (Amadinha)

    Jag har talat lite med honom nu... Han hade förstått att resan inte kändes helt ok för mig... Men vi ska tala mer när han är tillbaka

  • Lenblo

    Jag skulle säga att det, i just detta fall, i praktiken var ditt beslut. Du kan naturligtvis inte tvinga honom, men han tyckte uppenbarligen att det var en ok idé, annars hade han inte bokat resan från början. Anledningen till att avstå var att du, som hans nya sambo, kanske skulle ta illa upp. Så frågan från honom var egentligen om du skulle känna dig tillräckligt illa till mods för att han skulle avstå från resan. Svaret var uppenbarligen ja, och det var inte det svar du gav honom.

    Annars håller jag med Pia B igen.

  • Jullis

    Att han ens frågade dig om du tycker det var ok att han semestrar med sitt ex!! Hade han något vett i skallen skulle han avboka deras resa och inte lämnat beslutet till dig. Jag förstår dig att du inte vill vara den "svartsjuka flickvännen som styr och bestämmer" och det ska du inte heller behöva vara om han bara skulle bete sig så som man bör.
    Jag skulle inte lita på killen för fem öre!

  • Anonym (fia)

    Hade min sambo frågat mig något liknande så hade jag blivit rasande. Helt oacceptabelt.. Och han hade sovit i vedskjulet i månader.

  • Aline83

    Hej,

    Jag vet inte vad som hänt efter att du skrev detta inlägg men jag kan säga hur jag själv hade resonerat.
    jag köper det att du inte vill säga vad han ska och inte ska göra men ibland i en relation måste man sätta ner sin fot och visa var ens egna gräns går...INNAN man blir så sårad som du blivit av denna situation.

    Personligen hade jag ALDRIG accepterat detta av min nuvarande, och jag vet med 100% säkerhet att han aldrig hade tolererat detta med mig heller.
    Men så är det i vår relation, du o din man får sätta era regler och undantag i ER relation..

    Men när du beskriver denna händelsen så är du genuint ledsen, sårad, förbannad och sviken, vilket är fullkomligt naturligt. Tänk då så här, hade du själv gjort så mot din kille?
    Nej....det tror jag inte. Kanske redan här märker du att ni resonerar olika...bryr man sig om någon så ska man även kunna offra sig, hur mycket han än hade velat åka på den resan så borde han offrat sig för dig, och tackat nej..

    Där hade min gräns gått för längesen.

    Hoppas allt löst sig för dig!

  • Anonym (nej!)

    Men jösses. Fruktansvärt omoget och respektlöst beteende att resa med sitt ex. 
    Men berätta gärna hur det gick.

Svar på tråden Han har åkt på semester med sitt ex