• Äldre 6 Jun 21:57
    2890 visningar
    8 svar
    8
    2890

    Göra maten själv

    Vi gifter oss nästa sommar och har precis dragit igång med planeringen.

    Vi kommer bjuda totalt 40 pers och jag funderar lite över maten. Har ganska liten budget så tänkte göra det mesta själv och med hjälp av familjen.

    Löser man 3 rätters till 40 pers? Enklare mat som går att förbereda innan, men huvudrätten skulle isåfall vara varm.

    Kommer ha köks/serveringspersonal.

    Det finns uppvärmningsmöjligheter/bra kök o lokalen.

    Eller skulle det bli svårt att få till det? Lättare med buffé? :)

  • Svar på tråden Göra maten själv
  • Vanilj­sås
    Äldre 7 Jun 09:56
    #1

    Är i samma tankebanor så följer

  • Äldre 7 Jun 13:39
    #2

    Vi tänker ha buffé till ca 50personer

    personer, det känns bäst för 3 anledningar.

    1. Det blir billigare.

    2. Gästerna har alla möjliga allergier + veg.

    3. Vi kan ha lite allt möjligt.

    Vi vill fortfarande ha förrätt, det blir en kall buffê.

    Huvudrätten kommer va allt från fläskfilé (eller karré), potatisgratäng, flygande Jakob, sallad, gratinerad zucchini m.m.

    Efterrätt har vi inte bestämt än, tror inte vi är så sugen på en traditionell tårta. Vi skulle ändå så behövt så många olika då jag inte tror allergier kan kombineras så bra (gluten, laktos, ägg, diabetes, nötter, citrusfrukter).

    Jag ser fram emot att göra allt själv dagarna innan, och sen hyra in lokala ungdomar som får värma och ställa fram.

  • Äldre 7 Jun 13:45
    #3

    Tycker det är så svårt!

    På ett sätt skulle jag vilja ha klassisk 3 rätters och bli serverad, samtidigt som det kanske är smidigast med buffé...tur man har ett tag på sig iaf ;)

  • Äldre 7 Jun 20:59
    #4

    Vi gifter oss nu i augusti och har tänkt en somrig buffé men vi blev 75 personer så vet inte hur jag ska få till det ????

  • Anonym (buffé­)
    Äldre 8 Jun 21:15
    #5

    Vi gifter oss på lördag och jag vill inte avslöja vår meny för ev bjudna som kan vara här och läsa. Därför väljer jag att vara anonym.

    Vi kommer att ha kall tomatsoppa till förrätt.

    Buffé med fläskfilé, lax, potatisgratäng, potatissallad, pastasallad och lite annat småplock.

    Till kaffet ska vi ha morotskaka.

    Jag kommer att laga maten på fredag. Sedan Kommer vi att ha serveringshjälp, som får se till att allt är påfyllt.

  • Anonym (:))
    Äldre 9 Jun 11:24
    #6
    Hanniiebannie skrev 2014-06-07 20:59:36 följande:

    Vi gifter oss nu i augusti och har tänkt en somrig buffé men vi blev 75 personer så vet inte hur jag ska få till det ????


    Hej! 
    Vi kommer också ha ca 75 gäster och vi tänker göra maten själv.
     
    Till "förrätt" kommer vi ha snittar/mingel, så att gästerna kan få något i magen tillsammans med champangen/fördrinken.
    Vi kommer även ha popcorn i en stor låda där gästerna kan plocka så mycket dom vill ha i små papperskoner som vi gjort.. 

    Middag blir "huvudrättsbuffé" = en huvudrätt med sallad, men att gästerna får gå och hämta det själva.
    Det blir fläskfilé i whiskeysås som kokas upp i en gryta (= kan förberedas typ en vecka innan.... :P) och färdigköpt potatisgratäng till det som man kryddar lite extra själv. 
    Vårt kök kommer ligga i en seperat byggnad så vi ställer in en kokplatta i logen där vi ska hålla till så att grytan får ligga och puttra och hållas varm.

    Efterrätt blir tårtan och lite kakor till kaffet. 
    Fri bar och mycket dans och underhållning från scenen.
    KLART... jag hoppas att det blir bra i alla fall... haha :) 
  • Äldre 9 Jun 14:38
    #7
    Anonym (:)) skrev 2014-06-09 11:24:20 följande:

    Hej! 

    Vi kommer också ha ca 75 gäster och vi tänker göra maten själv.

     

    Till "förrätt" kommer vi ha snittar/mingel, så att gästerna kan få något i magen tillsammans med champangen/fördrinken.

    Vi kommer även ha popcorn i en stor låda där gästerna kan plocka så mycket dom vill ha i små papperskoner som vi gjort.. 

    Middag blir "huvudrättsbuffé" = en huvudrätt med sallad, men att gästerna får gå och hämta det själva.

    Det blir fläskfilé i whiskeysås som kokas upp i en gryta (= kan förberedas typ en vecka innan.... :P) och färdigköpt potatisgratäng till det som man kryddar lite extra själv. 

    Vårt kök kommer ligga i en seperat byggnad så vi ställer in en kokplatta i logen där vi ska hålla till så att grytan får ligga och puttra och hållas varm.

    Efterrätt blir tårtan och lite kakor till kaffet. 

    Fri bar och mycket dans och underhållning från scenen.

    KLART... jag hoppas att det blir bra i alla fall... haha :) 


    vilken bra idé! speciellt med förrätten!
  • Äldre 9 Jun 22:16
    #8
    Anonym (:)) skrev 2014-06-09 11:24:20 följande:

    Hej! 

    Vi kommer också ha ca 75 gäster och vi tänker göra maten själv.

     

    Till "förrätt" kommer vi ha snittar/mingel, så att gästerna kan få något i magen tillsammans med champangen/fördrinken.

    Vi kommer även ha popcorn i en stor låda där gästerna kan plocka så mycket dom vill ha i små papperskoner som vi gjort.. 

    Middag blir "huvudrättsbuffé" = en huvudrätt med sallad, men att gästerna får gå och hämta det själva.

    Det blir fläskfilé i whiskeysås som kokas upp i en gryta (= kan förberedas typ en vecka innan.... :P) och färdigköpt potatisgratäng till det som man kryddar lite extra själv. 

    Vårt kök kommer ligga i en seperat byggnad så vi ställer in en kokplatta i logen där vi ska hålla till så att grytan får ligga och puttra och hållas varm.

    Efterrätt blir tårtan och lite kakor till kaffet. 

    Fri bar och mycket dans och underhållning från scenen.

    KLART... jag hoppas att det blir bra i alla fall... haha :) 


    Vilken bra ide med maten! Får absolut funderas på :)
Svar på tråden Göra maten själv