• Äldre 2 Jun 20:44
    4561 visningar
    8 svar
    8
    4561

    Tårta på tårta eller???

    är det fel att ha smörgåstårta på bröllopet som mat eller??

    vad föreslår ni som billig mat till ca 80 personer


    Planerar mitt underbara bröllop i 2015 MAJ
  • Svar på tråden Tårta på tårta eller???
  • Äldre 2 Jun 21:57
    #1

    Smörgåstårta hör väl inte precis till de billigaste alternativen. Ska ni laga själva eller är det catering? Potatisgratäng och grillad kyckling till exempel borde bli betydligt billigare än smörgåstårta. Annars beror det väl lite på hur ni tänkt i övrigt, vilken mat som passar. En del väljer att bara bjuda på kaffe och gräddtårta efter vigseln, det finns alla varianter. I slutändan är det ju ert beslut. 

  • Äldre 2 Jun 23:02
    #2

    Nej det är inte fel, men som Elna14 skriver så är det inte det billigaste alternativet och ja, det kan lätt bli "kaka på kaka" om man ska servera tårta efteråt.

  • Äldre 3 Jun 08:45
    #3

    håller med ovanstående finns billigare alternativ än smörgåstårta:)
    men det är absolut inget fel att servera det om ni vill ha det:) är ju eran dag!

  • Plätti­s
    Äldre 3 Jun 10:23
    #4

    Jag är själv en smörgåstårtehatare, men de gånger jag ätit det har det främst varit i äldre personers sällskap. Typ jämna födelsedagar då far- och morföräldrar fyllt 70 eller 75. Om det varit efterrätt på det har det varit någon form av kaka, typ kladdkaka, och inte tårta. 

    Vill man ha enkel och billig mat kan man göra någon form av sallad, typ pastasallad med olika ingredienser. Man kommer få hacka grönsaker tills fingrarna blöder om det ska räcka till 80 personer, men det är billigt, enkelt och mycket gott! 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 3 Jun 11:21
    #5

    Lite sådär hemligt så håller jag med Plättis också ;) 


    Jag äter inte skaldjur och alla envisas med att ha räkor på (och i) sina smörgåstårtor vilket innebär att jag inte kan äta dom. Och min make mår nästan illa när han ser en smörgåstårta, han gillar inte röror (alltså där saker är ihopblandade) och han äter gärna saker separat även när vi äter mat, typ en bit kött, en bit potatis och så lite sås... men inte blandat på gaffeln. 
    Så vi brukar sitta hungriga när det är smörgåstårta eller så får man pressa ner en bit som man inte tycker om, bara för att inte göra de som bjuder ledsna...

  • Plätti­s
    Äldre 3 Jun 11:52
    #6

    Det går att göra god smörgåstårta, och jag har kanske inte hatat alla jag ätit, men det är svårt att göra en smörgåstårta som alla gillar/kan äta. Någon är allergisk mot skaldjur, en annan mot gluten. Och vips har någon ätit upp den räkfria tårtan och faster Agda blir utan (eller tar fel och hamnar i anafylaktisk chock). 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 3 Jun 12:02
    #7

    Kan nog kännas som lite tårta på tårta. Nu gillar jag smörgåståra av alla dess slag (och även tårta ;) ) så för mig hade det inte gjort något.
    Det finns ju idag lite mer annorlunda smörgåstårtor än de klassiska med mimosasallad och skinka. Här i stan (Borås) gör en butik en jättegod italiensk tårta med soltorkade tomater, mozarellaost och parmaskinka. Det finns ju även varianter man kan värma, så det finns ju en del att välja på för att få det lite lyxigare.

    Men det är ju inte särskilt billigt. Sist jag köpte en smörgåstårta för ca 18-20 pers så kostade den strax över 1000kr.

  • sötnöt­en
    Äldre 4 Jun 08:39
    #8

    Jag var på ett kalas för inte allt för länge sedan där vi bjöds på smörgåstårta, jättegod var den, och vi åt smörgåstårtan. Därefter kom fikabordet fram och där fanns allt möjligt; däribland en tårta. Alla tog en liiiiten bit var av tårtan och någon bulle, men man såg hur alla kämpade för att få i sig den lilla biten. Inte för att tårtan inte var god, men för att smörgåstårta är väääldigt mättande.


    Samtidigt tror jag att det blir lite konstigt i och med att de båda har en liknande komposition: bröd-/kakbotten, fyllning, dekoration och täcke. Lite tårta på tårta vill jag säga ^^ Jag tycker om smörgåstårta men eftersom att smörgåstårta är så mättande tror jag många skulle känna motstånd mot att äta ännu mer tårta. Helt ärligt skulle jag själv nog skippa tårtan :/


    Dessutom har Plättis en poäng gällande specialkost! Samt att smörgåstårta är, precis som tidigare nämnt, inte billigt, så är det billigt du söker bör du hitta annan mat :) 


    Vill ni ha smörgåstårta föreslår jag lättare fika i form av bullar, kakor etc. Då finns risken att det finns en del som upplever att det blir lite ihopkopplat med kalas för äldre, det är smörgåstårta och kakbuffé som jag kopplar till många sådana firanden.


    Vill ni ha tårta till fika/efterrätt, då skulle jag välja bort smörgåstårtan :)


     

Svar på tråden Tårta på tårta eller???