• Äldre 12 May 15:02
    7599 visningar
    6 svar
    6
    7599

    Guldsmeder i Malmö?

    Någon som i Skånetrakten som har haft egna smycken att göra ringar av som har tips på bra guldsmeder?
    Gör de ringar av det guldet man lämnar in eller "växlar" man in det? Min tanke med återvunnet guld är just att det ska bli schysst och inte vara guld som är ofair. Men om guldsemeden använder annat guld försvinner ju hela den tanken.

    Funderat på att köpa guld på pantbanken, någon som har erfarenhet av det? (jag är ingen smyckesperson så har noll egna smycken i guld)
    Något i mig ogillar hela iden med att köpa från pantbank, någon stackars desperat person har varit tvungen att sälja av sina ägodelar, och jag köper dem till vår stora dag.... blir liksom lite roffigt.

    Hur ser ni på det och har ni erfarenhet av att göra egna ringar på ett schysst sätt? (tex göra om smycken ni har men inte använder)

  • Svar på tråden Guldsmeder i Malmö?
  • Äldre 12 May 16:55
    #1

    Vi gjorde våra ringar hos David Butler i Malmö och är fantastiskt nöjda. Vi hade gammalt släktguld som vi använde till våra ringar och David berättade att han är en av få som faktiskt använder samma guld som man lämnar in och inte "byter in" det. Det ser man också på våra ringar då gammalt guld har lite annorlunda sammansättning och därmed lite annan färg. Jag har bara gott att säga om David och vi kommer även göra vigselringen hos honom.

  • Äldre 14 May 12:33
    #2

    Jag gjorde en smycke hos David Butler för många år sedan av guld från en mycket nära anhörig. Jag tror idén att gå till guldsmed och göra om ett smycke skall vara av två anledningar.

    1. Man vill ha en egen design
    2. Guldet och dimanter är av speciell betydelse. De kommer från en nära person man vill behålla som mine av.

    Att använda guldsmed och tro att man kommer att spara pengar är fel tänkt. De skall ha ca 5 000 - 15 000 för att göra en ring, då förutsetts att du har guld och diamanter själv. 

    Min blivande man Jerker tror det blir billigast att gå till Albrekts guld eller Guldfynd än att gå till guldsmed för att köpa ny ring. 

    Kram Anna

  • Äldre 14 May 18:39
    #3

    Hej!

    Det är inte fråga om billigast, utan vad som är miljövänligast/mest fair (som i fairtrade) guld och diamanter är ganska smutsiga industrier/gruvnäringar. Så ideén med pantguld är inte en "spara pengar"-fråga utan snarare en fråga om vad som är schysst i konsumtionshänsyn

    Att anlita en hantverkare är så klart aldrig billigt! Man får ju vad man betalar för :)

    Att använda smycken som anhöriga haft är ju jättefint! Jag gillar den symbolikska/känslomässiga handlingen i det och hade gärna använt det om jag haft ärvda smycken.

    David Butler som ni gått till verkar (baserat på Bröllopstorget och Rejta) vara den populäraste i Malmö. 

    Var du nöjd med honom Anna? 

  • Äldre 14 May 21:46
    #4

    Chrisis i Lund är också helt fantastiskt, jag är mycket nöjd med min ring därifrån. Det är också det guld jag lämnade in som ringen är gjord av eftersom jag bad om det. Kan starkt rekommenderas.

  • Äldre 15 May 11:46
    #5

    Hej igen!
    David Butler är en duktig guldsmed och jag kan rekommendera honom. Jag har fler vänner som också anlitat honom. 
    Jerker (min sambo) skall storleksändra sin ring hos David trots att vi skulle ha kunnat gå till Albrekts guld där vi köpte förlovningsringarna.

    Lycka till!
    Anna

  • alexan­drathe­rese
    Äldre 3 Nov 19:00
    #6
    Vimotvärlden skrev 2014-05-12 16:55:22 följande:

    Vi gjorde våra ringar hos David Butler i Malmö och är fantastiskt nöjda. Vi hade gammalt släktguld som vi använde till våra ringar och David berättade att han är en av få som faktiskt använder samma guld som man lämnar in och inte "byter in" det. Det ser man också på våra ringar då gammalt guld har lite annorlunda sammansättning och därmed lite annan färg. Jag har bara gott att säga om David och vi kommer även göra vigselringen hos honom.


    Hej! Får man fråga vad ni fick betala för era ringar, om det inte är en oförskämd fråga? Har nyss fått upp ögonen för honom och googlar loss just nu. Någon på BT skrev att han har tar arbetskostnad på 2500 kr per ring, fick ni betala det med? Tänker att jag ska köpa diamanter separat och förhoppningsvis har min familj något guld man kan lämna in. Vill dock ha min ring i vitguld och vet inte om det går att lämna in gult guld då, tror det är mest det vi har i familjen.
Svar på tråden Guldsmeder i Malmö?