• Äldre 29 Apr 15:02
    1836 visningar
    5 svar
    5
    1836

    När kasta ris?

    Jag har en liten fundering kring riskastandet. När ska gästerna kasta riset? Vi kommer ju ut först ur kyrkan, så det finns ju inga utanför redo att kasta när vi kommer ut på kyrktrappan.

  • Svar på tråden När kasta ris?
  • Plätti­s
    Äldre 29 Apr 15:27
    #1

    De gånger jag har varit på bröllop så har brudparet antingen gått undan när de gått ut ur kyrkan så alla besökare hinner gå ut (och så man hinner smälta att man faktiskt är gifta :) ) eller så har de stått i kyrkdörren och tagit emot gratulationer. Så alla gäster står utanför när de kommer ut.

    Däremot har jag aldrig varit med om riskastning, faktiskt. Eventuellt en gång (mitt minne är lite suddigt) men då var det bara absolut närmaste familjen som hade ris. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 29 Apr 15:48
    #2

    Vi gjorde så, att vi smet undan. Kyrkan har ett litet rum på sidan, som man kommer åt utifrån, så vi gick ut genom porten och då stängdes dom inre dörrarna, så vi hann smita runt. När alla gästerna sedan gått ut ur kyrkan, så gick vi ut på kyrktrappen. Vi hade dock ingen riskastning.

    Kom ihåg att kolla med kyrkan om det är okej med riskastning :)


  • Äldre 29 Apr 16:31
    #3

    Vi hade varken riskastning eller såpbubbleblåsning eller något annat.

    I vår kyrka får man inte kasta ris utanför pga att dom vill inte att råttor, duvor och andra skadedjur lockas dit för att det helt plötsligt finns massa mat framdukat åt dom.


    Och så har dom 3 vigslar på raken varje lördag hela somrarna och grusgångar utanför, hur skulle dom hinna städa bort riset mellan varje vigsel liksom... Och man vill ju inte behöva trampa på andras "rester" när man ska in och gifta sig ;) 


    Men ja om ni nu får ha riskastning så kan ni antingen svänga av och gå in i ett sidorum medan alla andra går ut. 
    Eller kliva åt sidan och låta alla gå ut (och ta emot grattiskramar och pussar under tiden - detta tar ofta tid så det funkar inte om det är tätt mellan vigslarna) och sen gå ut sist

  • Äldre 29 Apr 16:44
    #4

    Var får man reda på om det är okej med riskastning?


    Planerar bröllop 2014-06-20. fjarilkarin.blogg.se
  • Äldre 29 Apr 16:53
    #5
    20110519 skrev 2014-04-29 16:44:23 följande:

    Var får man reda på om det är okej med riskastning?


    Ring till pastorsexpeditionen för den församling som ni ska vigas i och fråga :)
Svar på tråden När kasta ris?