• Plättis

    Vad gör du med dina glasögon?

    Ni blivande brudar och redan fruar som har glasögon, hur gör eller gjorde ni på bröllopet?

    Jag har själv glasögon, stora svarta bågar som verkligen syns och ofta tar över så att jag försvinner bakom dem. De är fantastiskt sköna och jag trivs verkligen i dem, men samtidigt önskar jag att jag slapp dem ibland. Jag vet att jag kommer byta om något år, och då känns det nästan lite jobbigt att ha dem på bröllopsfotona som kommer hänga på väggen i många, många år. 

    Linser funkar inte, och jag får väldigt ont i huvudet om jag är utan glasögon ett längre tag (plus att jag inte ser så bra utan dem ;) ). 

    Hur gör ni andra? 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör du med dina glasögon?
  • Plättis
    Kileane skrev 2014-04-24 20:38:17 följande:

    Tja jag har inget val - har mina på. Jag har inget emot att ha glasögon, det har jag ju haft hela livet och det är ju "jag". Men mindre roligt är det att mitt synfel är så stort (-12 dioptri på båda ögonen + astigmatism) att mina linser verkligen är tjocka som flaskbottnar! Okej, de är slipade med en speciell teknik så de är som mest ca 1 cm ute i kanten (även det är väldigt mycket, jag vet...) men så fort jag tittar ner eller i en viss vinkel så ser man alla slipningarna i linsen. Det betyder att om jag inte håller upp huvudet och tittar precis rakt in i kameran så ser man enbart mina glasögon och inte mycket mer.

    Ärligt talat känns det jättetråkigt och jag önskar att jag hade haft råd/tid/mod att våga operera mig tidigare (om det ens skulle gå). Men nu är det som det är och jag får ha mina fula glasögon för jag klarar mig inte utan dem.


    Det skulle säkert gå att operera, åtminstone för att förbättra synfelet. Men jag är ingen expert alls på ämnet, så det kanske är bäst att fråga någon som jobbar med det direkt. Det som skrämt mig mest är priset, och att jag hört att inte alla operationer lyckas. Visserligen kan det vara skrönor som en kompis kompis hört som man sedan drar för kollegorna på jobbet, men vad vet man? 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Kileane
    Plättis skrev 2014-04-25 09:07:29 följande:
    Det skulle säkert gå att operera, åtminstone för att förbättra synfelet. Men jag är ingen expert alls på ämnet, så det kanske är bäst att fråga någon som jobbar med det direkt. Det som skrämt mig mest är priset, och att jag hört att inte alla operationer lyckas. Visserligen kan det vara skrönor som en kompis kompis hört som man sedan drar för kollegorna på jobbet, men vad vet man? 
    Det är tyvärr inte så säkert när synfelet är så stort som mitt. Åtminstone blir det knappast helt bra (kräver jag inte heller iofs). Men precis som för dig så skräms jag av de historier när det inte gått så bra...ju större synfel desto mer omfattande ingrepp också!

    Plus att det är dyrt, minst 5000 euro för båda ögonen. Man kunde ju ta lån...men sanningen är nog att jag drar mig för att jag tycker hela operationen låter så fruktansvärt obehaglig!
  • Plättis
    Kileane skrev 2014-04-25 10:11:25 följande:
    Det är tyvärr inte så säkert när synfelet är så stort som mitt. Åtminstone blir det knappast helt bra (kräver jag inte heller iofs). Men precis som för dig så skräms jag av de historier när det inte gått så bra...ju större synfel desto mer omfattande ingrepp också!

    Plus att det är dyrt, minst 5000 euro för båda ögonen. Man kunde ju ta lån...men sanningen är nog att jag drar mig för att jag tycker hela operationen låter så fruktansvärt obehaglig!
    Samma här! Vad är väl ett par glasögon om man jämför med att någon ska skjuta laser i ögonen på en? ;) 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Trattkantarellen

    Nu hade jag bara synfel på ena ögat, så min operation kostade bara 12.000kr.
    Hade alltså blivit 24.000kr för bägge ögonen.
    Jag gick på en konsultation, fick ställa alla tänkbara frågor, fick svar på flera frågor som jag inte ens hade tänkt på, och personalen var superproffsig. Kändes jättebra.

    På själva operationsdagen kom jag dit, fick lite lugnande, gick in i operationsrummet, fick bedövningsdroppar i ögat, de satte dit en grej som höll ögonlocken öppna, kändes inte alls eftersom jag var bedövad, var mest lite konstigt att det inte blev mörkt när jag blinkade...
    Sedan kände jag ett tryck mot ögat, ungefär som om du trycker lätt med fingertoppen på ditt stängda ögonlock, sedan skulle jag titta på en liten röd lampa som blinkade, sedan lite tryck igen, sedan var det klart och jag fick gå ut och sätta mig i vilorummet, tog ca 7min från att jag kom in tills att jag gick ut.


    Kändes ingenting, lite senare samma dag kändes det lite "strävt" i ögat, och jag var trött, så jag la mig tidigt. Dagen därpå vaknade jag upp och allting kändes toppen, gick på min efterkontroll som visade att allting såg perfekt ut, och att jag nu såg precis lika bra som jag hade gjort med de starkaste glasen innan operationen. På min 3-månaders kontroll kunde jag läsa ytterligare en rad :D


    Jag gjorde en LASIK-operation.

    Tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter då jag blev så otroligt nöjd.


    Men jag är övertygad om att ni kommer vara lika vackra på fotona om ni har glasögon, linser eller inget alls

  • Nutten

    Jag kommer hoppa glasögonen den dagen. Det var ändå meningen att jag skulle vara glasögonfri vid det här laget, men saker går inte alltid som man har tänkt sig.

    Gjorde en ögonoperation i höstas, men läkningen går långsamt och jag hade ett stort synfel (på gränsen till vad som går att operera) och var medveten om att det förmodligen skulle bli en kompletterande operation. Var översynt, men är nu lite närsynt. Så länge jag ser min blivande utan glasögon (vilket jag definitivt gör) så funkar det. Får heller inte huvudvärk av att gå utan. Å linser är inget alternativ, det går inte alls med tanke på hur torra ögonen är och hur synen varierar. Sedan får vi väl se om jag slänger med glasögonen för att sätta på senare under dagen - dvs om jag tröttnar på att se allt lite halvtaskigt.

  • daniiel

    Nu har jag inte glasögon, eller linser eller annat, men jag kan ju säga att jag personligen skulle tycka det var väldigt fint med en brud med glasögon om det är något hon har till vardags. Det skulle kännas mest som henne så att säga. Och det kan ju verkligen se skitcoolt ut tycker jag!

    Det finns jättebra tips om hur man kan sminka sig för att det ska.. se bättre ut med glasögon så att säga. Ska man gå till någon MUA och sminka sig, så bör ju den personen ha hyffsad koll på det. Man kan ju pröva sminka sig som man har tänkt, sedan göra en provfotografering (hos många fotografer ingår det) och då kolla hur det ser ut på bild och vad man tycker och tänker och eventuellt vill ändra kring det.

    Min make, som visserligen inte använder smink, hade sina glasögon på vår bröllopsdag och jag hade inte kunnat tänka mig annat faktiskt. Han använder dom ju dagligen och är jättefin i dom tycker jag :) Han köpte dock nya bågar dagen till ära ;)

    Lite inspirationsbilder :)


  • Kileane
    Plättis skrev 2014-04-25 10:26:53 följande:
    Samma här! Vad är väl ett par glasögon om man jämför med att någon ska skjuta laser i ögonen på en? ;) 
    hehe precis så!

    LASIK går tyvärr inte att göra på mig och det är ju tyvärr så att det blir mer komplicerat (och längre läkningstid) med synfel.

    Jag tycker annars brudar och glasögon är hur fint som helst, titta bara på de fina bilderna som daniiel visade! Så för egen del sörjer jag mest att mina glasögon är så tjocka och fula och att slipningarna syns extremt väl i vissa vinklar vilket gör att jag typ bara kan bli fotad rakt framifrån om det ska se bra ut...
  • Ninisen

    Jag går och hoppas på att drabbas av grå starr Min pappa drabbades av det och eftersom läkaren ansåg att hans synfel var handikappande så fick han korrigerande linser insatta när de bytte på honom. Han hade iofs -18 på sitt "bästa" öga. Jag kontaktade ett företag för operation men eftersom de inte ansåg att mitt synfel var stabilt (börjar gå från närsynt åt andra hållet) så föreslog de att jag skulle vänta.
    För pappas del var opertionerna en gudagåva. För första gången på 60 år kan han se utan att använda glasögon eller linser. Tänk vilket mirakel egentligen, från att knappt ha ledsyn utan hjälpmedel till att kunna se utan probelm!

  • Krystal

    Jag kommer att behålla mina på. Jag tycker jag ser så konstig ut utan dom. Jag har testat linser ett tag, men jag var aldrig bekväm med hur jag såg ut. Dock har jag ett par rätt diskreta, alltså bara glas med utan bågar, bara dom vid öronen. För har man haft brillor i 26 år har dom hunnit bli en del av ens personlighet

  • AnnelieK

    Jag hade valt linser men det är bara för att jag är van linsbärare.

    Om du får en provfotografering så testa att ta några foton med och utan glasögon. Det kan du ju även göra på självaste dagen B om du vill. Ett litet tag utan glasögon klarar man ju av. och då kan du ju välja efetråt om du gillar bilderna med eller utan glasögon bäst.

  • Plättis
    AnnelieK skrev 2014-04-27 16:37:21 följande:

    Jag hade valt linser men det är bara för att jag är van linsbärare.

    Om du får en provfotografering så testa att ta några foton med och utan glasögon. Det kan du ju även göra på självaste dagen B om du vill. Ett litet tag utan glasögon klarar man ju av. och då kan du ju välja efetråt om du gillar bilderna med eller utan glasögon bäst.


    När jag har mina glasögon på får jag fula röda märken på näsan, annars hade det varit ett alternativ att ta av dem ett tag. Detta trots att jag letade i månader för att hitta ett par som inte kändes när jag hade dem på (mina förra kunde jag inte ha en hel dag, det gjorde för ont). 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • AkJ

    Ah, det hade jag inte ens tänkt på! Jag har svarta bågar, som definitivt syns. Men har glasögon pga en muskelskada och kan inte vara utan utan att det toksvider i ögonen. Har aldrig övervägt linser. Så de får vara med helt enkelt. 


    Följ min bröllopsblogg! 1/11 2014 är det dags - brollopjj.wordpress.com
  • iso

    jag kommer lägga undan mina då jag klarar mig bra utan. jag har väldigt litet synfel men får huvudvärk om jag är utan för länge. kan dock klara mig några dagar utan dem så länge jag inte kör bil. :)

    tycker att bilderna ovan var inspirerande, det kan bli riktigt snyggt med glasögon. jag försöker övertala min blivande att ha sina glasögon på då jag tycker det är riktigt snyggt på honom. tyvärr är han ganska motvillig men han har lovat att ta några kort med dem på. 

Svar på tråden Vad gör du med dina glasögon?