• Frozenpassion

    Åh jag ångrar mig

    Hej allihopa. Jag har sån ångest. Fick min förlovningsring igår som jag själv valt. Den är jättefin med en stor sten på 1.0 ct i mitten och några andra stenar på sidorna. Den är verkligen vacker men den sticker upp väldigt mycket och jag är extremt obekväm i den. Vad ska jag göra? Ringen kostade 120 000 kr och jag vet inte vad jag ska säga till sambon :(

  • Svar på tråden Åh jag ångrar mig
  • VANBRUUN

    Hej igen,


    Bra med bilder, nu förstår jag vad du menar med hög fattning. Denna är ju något högre än genomsnittet och kan ju skapa vissa praktiska problem, speciellt i vårt avlånga land då handskar är att föredra vintertid.


    Till att börja med, känn efter innan du besultar dig för att göra något drastiskt. 


    Känner du efter ett tag att det inte funkar så är mitt råd att du tar kontakt med en guldsmed och gör om fattningen. Förstår att det kanske ändrar "looken" på ringen men det är bättre än att du inte trivs med den. Kolla runt på internet och hämta inspiraton och låt det ta tid. K


    Stort lycka till och återkom gärna med hur det går!


    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
  • CoG

    Den var ju fin uppifrån, men rätt hög...


    Går det att dra en vante utanpå den handen?


    Jag tycker också att det vore en bra ide att kolla med den aktuella smeden om det går att göra ngn änring av höjden utan att man ändrar för mkt på hur ringen ser ut.

  • Chicita

    Om vantar är problemet så är ett hett tips att vrida ringen så att stenen hamnar på insidan av handen, då brukar det bli lite lättare, och skulle det inte funka ändå med just den ringen (eftersom den är lite högre än normalt) så skulle du ju överleva vintern med ett par snygga tumvantar istället ;) 


    Gå till en guldsmed och hör vad det skulle kosta att ta bort en del av höjden och sänka ner stenen lite mer mot själva ringen. Har du tur så kostar det inte mer än materialet du i så fall tar bort, och det skulle inte påverka utseendet så dramatiskt heller om du bara liksom "kortar av den" :) 

  • Lenblo

    Med en sådan ring skulle jag försöka vänja mig några månader innan jag försökte ändra på den. Annars håller jag med Chicitas förslag.

  • FruForsmark

    Jättefin ring! Tycker du skall, som bänts tidigare, testa att ha den ett tag och sedan bestämma hur du ska göra. Man kan ju alltid justera senare i tiden också. Den är hög men jag tror känslan förstärks då skenan inte går upp utan är låg (vilket är perfekt då vigselringen kan ligga kloss ann). Bra markerat när vissa spårade in på priset, väldigt onödigt då alla har olika livssituationer och prioriteringar. Det är inget fel att kosta på sig om man har den möjligheten och det är verkligen en vacker ring du valt :) hoppas du kommer fram till ett bra beslut.

  • CoG
    FruForsmark skrev 2014-04-22 15:27:05 följande:

    Jättefin ring! Tycker du skall, som bänts tidigare, testa att ha den ett tag och sedan bestämma hur du ska göra. Man kan ju alltid justera senare i tiden också. Den är hög men jag tror känslan förstärks då skenan inte går upp utan är låg (vilket är perfekt då vigselringen kan ligga kloss ann). Bra markerat när vissa spårade in på priset, väldigt onödigt då alla har olika livssituationer och prioriteringar. Det är inget fel att kosta på sig om man har den möjligheten och det är verkligen en vacker ring du valt :) hoppas du kommer fram till ett bra beslut.


    Jag trodde att priset hade ngn beydelse i ämnet eftersom att det stod med.


    Antingen var ringen dyr även för den som skrev frågan (där av ångesten) eller så var det viktigt att få säga hur mycket den kostat även om det inte hade med något att göra (och sånt förstår jag inte alls).


    Det är svårt att veta när man läser frågan faktiskt.


    Självklart måste man få kosta på sig om man kan, ja har inte sagt annat.

  • FruForsmark

    Fast du skrev ju nyss själv att era tre ringar gick på 7tkr, så du säger emot dig själv där. Varför skulle det vara mer ok att få berätta om sin budget på 7tkr än 120 tkr?- för din budget var inte heller av relevans för ämnet. Aja.. Nog om det, det finns andra trådar som behandlar denna typ av inställning.

  • Millan

    Vill först säga att du valt en mycket fin ring! Otroligt vacker. Jag tycker som några fler skrivit, att ha lite is i magen och känn efter ett tag. De kan vara en vana.

    Lycka till och priset har ingen betydelse., de viktiga är att du trivs med ringen.

  • CoG
    FruForsmark skrev 2014-04-23 00:35:12 följande:

    Fast du skrev ju nyss själv att era tre ringar gick på 7tkr, så du säger emot dig själv där. Varför skulle det vara mer ok att få berätta om sin budget på 7tkr än 120 tkr?- för din budget var inte heller av relevans för ämnet. Aja.. Nog om det, det finns andra trådar som behandlar denna typ av inställning.


    Jag skrev att jag inte hade ångest över att förändra eller ångra min ring eftersom att den låg inom min budget...oavsett pris.


    Vi tyckte inte att ett bröllop skulle kosta mer än nödvändigt så därför var 7000 väldigt mkt vår budget.

  • CoG
    FruForsmark skrev 2014-04-23 00:35:12 följande:

    Fast du skrev ju nyss själv att era tre ringar gick på 7tkr, så du säger emot dig själv där. Varför skulle det vara mer ok att få berätta om sin budget på 7tkr än 120 tkr?- för din budget var inte heller av relevans för ämnet. Aja.. Nog om det, det finns andra trådar som behandlar denna typ av inställning.


    Jag skrev att jag inte hade ångest över att förändra eller ångra min ring eftersom att den låg inom min budget (oavsett pris)


    Vi tyckte inte att ett bröllop skulle kosta mer än nödvändigt så därför var 7000 väldigt mkt vår budget.


     


    "Aja.. Nog om det, det finns andra trådar som behandlar denna typ av inställning"


    Vilken inställning menar du?


    För mig spelar det ingen roll hur mkt någons ring kostar, är det den inställningen du menar?


    "Hej allihopa. Jag har sån ångest...Vad ska jag göra? Ringen kostade 120 000 kr och jag vet inte vad jag ska säga till sambon :( "


    Hur ska jag veta om trådstartaren har budget för sin ring eller har ångest pga att den var för dyr för att göra ngt åt? Det verkade som om summan hade ngn relevans i ämnet. Men om inte summan hade med saken att göra så får jag be TS så hemskt mkt om ursäkt att jag hade skit på glasögonen och inte kunde tyda texten.


    Du är ju bara dryg om du försöker stoppa in mig i ngn "Jag har problem med alla som kan kosta på sig dyra ringar då de gifter sig" tråd.


    Lägg ner och lägg av


     


     


     


     

  • Frozenpassion

    Jag tycker bara att disskusion handlade mer om prislappen än det jag faktiskt ville ha hjälp med. Anledningen till att jag tog upp prislappen var dels för att JAG själv hade valt ringen och dels för att den kostade lite. Självklart är ångesten större när jag ångrar en ring som jag själv valt och när den har kostat en del.
    Även om den inte hade kostat så mycket så hade det varit jobbigt att lägga fram det för min blivande eftersom JAG själv har valt ringen.

    Jag upplede att du istället för att ge tips på hur och vad jag skule göra (vilket var det jag ville ha hjällp med) utan istället angrep prislappen. Hade jag velat disskutera summan på ringen hade väl jag frågat om det var en lämplig summa för en ring vilket jag inte gjorde.

    Du tog dig rätten att istället uttrycka att det var mycket pengar på en ring, hoppades att det fanns ekonomi kvar efter att ringen var betalad och pratade om äkta eller konstgjorda diamanter. 

    Så för att förtydliga för dig åter igen, priset togs upp för att få tips om hur jag skulle lägga fram det för min sambo. Naturligtvis är det lättre att ångre en billigare ring oavsett om man har ekonomin eller inte. Pengar är pengar, läggar man de inte på en ring så lägger man det på annat. 

  • CoG

    Jag "skräpte" mig och försökte svara på frågan också lite längre ner...


    Jag vet inte hur stor plast i er totala ekonomi ringen tar (även om det inte skulle handla om prislappar), men det är ju viktigt att ringen känns bra tilllslut och förhoppningsvis finns det ekomonisk möjlighet att förändra den om du skulle känna att det är det du vill göra framöver. Och det finns nog inget bästa sätt att lägga fram det hela på till din sambo utom just att säga som det är och kanske rätt snart....så att han är med på tåget och med på att ngt ska göras åt ringen om du senare fortfarande känner att du vill ändra den lite.


    Och du, är det inte ändå bättre att du valt ringen själv. Prislappen till trots.. För om HAN hade valt en ring som kostar en hel del även i dina ögon, hade det inte varit svårare att säga något om den då?


     


    Det jag skrev om äkta/ konstgjorda diamaneter var OT som jag skrev, jag frångick ämnet lite och stack in på ett sidospår. Jag ser nu i efterhand att det var onödigt.


    Men de som bara måste ha en sån där hutlöst dyr ring som sedan ligger i ett bankfack och sedan bär de en billig replika....varför?


    Men det handlade inte om dig, jag spann vidare på det där med de som verkligen kostar på sig.


    Nu är inte min smak delad med alla, snarare ett fåtal. Men kolla de dyraste ringarna på guldfynd eller om det är hedbergsguld,  300 000 och inte ens fina och sedan har dom en ring för ca 300 som nästan ser lika dan ut. Vem skulle tro att man gick omkring med en äkta även om man gjorde det?


    Din ring var väldigt smakfull, inte bara en stor diamant på en slät ring bara för att...(men åter igen, min smak är ju min och jag tvingar ingen att tycka på samma sätt). Och jag hoppas att du antingen vänjer dig vid den eller att det går att på ngt sätt sänka den lite så att du fortfarande tycker att den är lika fin.


    Att just du reagerar på mina tidigare svar är en sak, det är ju din tråd.


    Att ngn annan reagerar och pekar ut mig som en som bara har agg för att det handlar om en dyrare ring (vilket inte var grejen, utan mer att priset inte hade med saken att göra trots att det stod med i frågan...) sånt kan störa mig.


     

  • teres77

    Jag förstår din känsla... Den är ju onekligen hög. Jag skulle nog gått till en guldsmed och bett dem göra om den lite. När man redan har allt material så blir det inte så dyrt. Du ska ju ändå ha ringen resten av livet (utgår jag ifrån) så det är ju klart att du måste trivas med den på. När det gäller att berätta för mannen, ja, du får väl berätta hur opraktiskt det är med en så hög ring och att du inte hade tänkt igenom det ordentligt innan. Bara det att få på en vante... Det kommer han säkert förstå! 

    Min ring är högre än vad jag är van vid. Trots att den är slät, så det tog ett tag att vänja sig vid det. Jag var inne på att ha en upphöjd diamant på vigselringen men kastade bort den idén direkt när jag hade haft förlovningsringen på ett tag. Det var inte för mig. Så jag har valt infällda diamater ist i vigselringen... 

    Alla är ju olika och ibland stämmer inte visionen med verkligheten. Hoppas du får till det så du blir nöjd! Lycka till!

  • diamond 2

    Hej frozen passion...
    Har läst igenom din fråga och ska försöka ge ett tips hur du ska lägga fram det till din man...
    Man kan ändra ringens fattning( tyvärr kan jag inte se bilden) och det ät en bra ide ´att vänta och känna efter lite. Men en större ring kommer alltid att vara mer svår att bära till vardags i jämförelse med en slät ring. Själv jobbar jag med smycken och bär stora ringar varje dag i jobbet. När jag kommer hem tar jag oftast av dem. Kanske har man hushållspyssel, trädgårdjobb, barn ,tvätt, ska gå och träna, duscha, sova eller något annat på g. En stor uppstickande diamantring passar inte i alla de sammanhangen och är mer ömtålig. Titta på Prinsessan Victoria, hennes rätt maffiga diamantringar bär hon inte alltid vid alla tillfällen. Ibland har hon bara en slät enkel ring invid sin alliansring. Den ringen är också mycket bra att bära utanför sin lyxigare diamantring för att undvika att tappa den. På så sätt kan du ha två versioner, en lite mer lättburen och en mer lyxig att växla med. Har du "gammalt guld" från familjen att göra en smal ring blir det dessutom både billigt och personligt tex med en extra gravyr. Och kan Victoria så kan Du!  

    Till er alla som som kommer med kommentarer som egentligen inte hör hemma i den här tråden. Jag är förvånad över den tråkiga ton och hur mycket avundsjuka det ibland finns på BT.

    Internationellt är prisnivån för ringar mycket högre än i Sverige.
    I USA är någotslags snitt att mannen ska betala minst två månadslöner för ringen
    ( kommer från en gammal annonskampanj som verkar ha fastnat för gott)  och man sparar oavsett inkomst innan man friar för att få en riktigt fin ring.
    I England är det trend antingen med moderna rena linjerna i en platina ring med diamanter eller också "vintagerings". Man ger sin antika familjering som vigselring.
     Prins William gav bort sin mor Dianas vigselring. Man kan leta en antik ring , få den renoverad och omgjord i rätt storlek och du får ett unikt smycke som inte ser ut som alla andras. 
    I Europa finns det många olika trender. Generellt är väl att man lägger mycket pengar på hela sitt bröllop, något som nu börjar bli likadant i Sverige. Ringarna får kosta pengar,  många män vill visa sin kärlek att det är allvar , its now or never. Vigselringen är en del av statusen, Har mannen en fin Mercedes-segelbåt- sommarhus- ska frun ha en flott vigselring. 

    Lycka till
    från Elisabet

  • iso

    Jag tycker ringen ser jättefin ut och hade  gett den en chans. Om det inte känns bättre så gå till guldsmed och kolla alternativ (innan du pratar med mannen om det skulle kännas jobbigt). då kan du när du pratar med din man också ta upp vilka alternativ som finns och fråga vad han tycker om just alternativen. då blir det kanske inte lika jobbigt för varesig dig eller honom.

    precis som andra säger är det nog en vanesak att ha större stenar på. själv kommer jag ha en 0,71 c oval sten och misstänker att jag kommer behöva vänja mig lite vid det, men jag tänker samtidigt att det är värt det eftersom det är den ringen jag vill ha.

    hoppas det löser sig!

  • CoG
    diamond 2 skrev 2014-05-04 15:51:51 följande:

    Hej frozen passion...
    Har läst igenom din fråga och ska försöka ge ett tips hur du ska lägga fram det till din man...
    Man kan ändra ringens fattning( tyvärr kan jag inte se bilden) och det ät en bra ide ´att vänta och känna efter lite. Men en större ring kommer alltid att vara mer svår att bära till vardags i jämförelse med en slät ring. Själv jobbar jag med smycken och bär stora ringar varje dag i jobbet. När jag kommer hem tar jag oftast av dem. Kanske har man hushållspyssel, trädgårdjobb, barn ,tvätt, ska gå och träna, duscha, sova eller något annat på g. En stor uppstickande diamantring passar inte i alla de sammanhangen och är mer ömtålig. Titta på Prinsessan Victoria, hennes rätt maffiga diamantringar bär hon inte alltid vid alla tillfällen. Ibland har hon bara en slät enkel ring invid sin alliansring. Den ringen är också mycket bra att bära utanför sin lyxigare diamantring för att undvika att tappa den. På så sätt kan du ha två versioner, en lite mer lättburen och en mer lyxig att växla med. Har du "gammalt guld" från familjen att göra en smal ring blir det dessutom både billigt och personligt tex med en extra gravyr. Och kan Victoria så kan Du!  

    Till er alla som som kommer med kommentarer som egentligen inte hör hemma i den här tråden. Jag är förvånad över den tråkiga ton och hur mycket avundsjuka det ibland finns på BT.

    Internationellt är prisnivån för ringar mycket högre än i Sverige.
    I USA är någotslags snitt att mannen ska betala minst två månadslöner för ringen
    ( kommer från en gammal annonskampanj som verkar ha fastnat för gott)  och man sparar oavsett inkomst innan man friar för att få en riktigt fin ring.
    I England är det trend antingen med moderna rena linjerna i en platina ring med diamanter eller också "vintagerings". Man ger sin antika familjering som vigselring.
     Prins William gav bort sin mor Dianas vigselring. Man kan leta en antik ring , få den renoverad och omgjord i rätt storlek och du får ett unikt smycke som inte ser ut som alla andras. 
    I Europa finns det många olika trender. Generellt är väl att man lägger mycket pengar på hela sitt bröllop, något som nu börjar bli likadant i Sverige. Ringarna får kosta pengar,  många män vill visa sin kärlek att det är allvar , its now or never. Vigselringen är en del av statusen, Har mannen en fin Mercedes-segelbåt- sommarhus- ska frun ha en flott vigselring. 

    Lycka till
    från Elisabet


    ....vilka här inne är avundsjuka menar du?
Svar på tråden Åh jag ångrar mig