• CJ5
    Äldre 11 Apr 23:04
    4953 visningar
    13 svar
    13
    4953

    Tal på bröllopsmiddagen

    Hej.
    Jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden. Hoppas den hamnat på ett bra ställe.
    Ni som gift er och ni som ska gifta er. Höll ni eller ska ni hålla tal till er respektive under bröllopsmiddagen? Och vad sa/ska ni säga då?

  • Svar på tråden Tal på bröllopsmiddagen
  • Äldre 11 Apr 23:10
    #1

    Nej. Traditionellt sett håller inte brudparet tal till varandra. Vi hade väl reda sagt det vi ville säga i kyrkan ;) Resten tog vi privat senare under kvällen/natten! :)


  • CJ5
    Äldre 11 Apr 23:40
    #2

    Jaha är det så? Satt och tittade på Prins Daniels tal. Trodde man höll tal. Men då kanske jag slipper undan då?

  • Äldre 12 Apr 03:44
    #3

    Jag önskar jag hade hållt tal till maken för tal hör till. Maken skulle aldrig i sitt liv hålla tal då han hatar att prata inför folk. Så jag ångrar att jag inte gjorde det. Men på våra barns bröllop kommer maken inte slippa undan ;)

    Prins Daniels tal = gillar!

  • Äldre 12 Apr 08:38
    #4

    Vi kommer inte prata till varandra. Inför inför 150 pers.. tror nästan inte ens någon annan heller kommer säga något. Men vi får se!

  • CJ5
    Äldre 12 Apr 11:58
    #5

    Så ponnera att man ska hålla tal. Vad sägs? TheD vad önskar du att du hade sagt?

  • Äldre 12 Apr 12:09
    #6

    Hm, det vet jag inte för kag skulle improvisera för då blir det bäst. De som höll tal på bröllopet var det min pappa, min moster som toastmaster och "bara" som moster och min mormor som höll tal.

  • Äldre 12 Apr 16:01
    #7

    Nej, men jag skall sjunga för honom istället.:)

  • Äldre 12 Apr 17:30
    #8

    Men vad konstigt det blev när jag skrev haha

  • Äldre 12 Apr 17:39
    #9

    Nej, vi höll inte tal till varandra på bröllopet. Har aldrig varit på ett bröllop där brudparet hållit tal (och då har jag varit på många bröllop).
    Våra pappor höll tal, min tärna, makens marskalk + en av makens kompisar.

    Jag har inte scenskräck och har hållit tal på en kompis bröllop, men jag vet inte om jag skulle ha klarat av att hålla bröllop på mitt eget bröllop. Jag blev alldeles tillräckligt rörd av min pappas tal, så jag är glad att jag slapp säga något själv.

    VIll man hålla tal till sin nyblivna man/fru är det klart man ska göra det. Jag tror det är bäst att prata ur hjärtat. Några stödord på en lapp kan vara bra att ha ifall man plötsligt får hjärnsläpp, men i övrigt tror jag det är bäst om man säger det man spontant tänker på när man tänker på sin man/fru.

  • Alylly­ra
    Äldre 14 Apr 11:51
    #10

    Jag höll tal till min man under middagen. Jag visste att jag skulle ångra mig om jag inte gjorde det, men jag hann inte direkt förbereda mig så det blev ett tal om det som jag kom på just då...

    Under middagen hade flera av våra vänner som var involverade när vi träffades hållit tal, men ingen hade liksom "hela bilden", så jag berättade hur det hade gått till ur mitt eget perspektiv och sen avslutade jag med ett fånigt skämt som var det enda som jag hade förberett :)
    Jag har fått mycket beröm för talet i efterhand, men kan knappt själv komma ihåg vad jag sa. Men min rekommendation är att om man vill hålla tal (och är bekväm med det), så ska man definitivt göra det. Men bara om det känns rätt och inte som ett tvång.

  • Äldre 14 Apr 12:40
    #11

    Min kompis kommer sjunga- Av längtan till dig ... från mig till min blivande.

  • Äldre 14 Apr 13:06
    #12

    När jag var på bröllop i höstas så höll brudgummen tal till bruden men inte tvärtom. Han berättade lite valda bitar ur deras historia från att de träffades till bröllopet

    Jag kommer hålla tal till min blivande men tror inte han kommer hålla tal till mig, vilket känns helt okej. Han tycker det är svårt att formulera känslor medan jag tycker om att uttrycka mig och inte skulle vilja missa tillfället att få berätta lite ur min synvinkel. Har inte planerat vad jag ska säga, tror det blir ganska spontant, men utgångspunkten kommer nog vara varför jag älskar honom så mycket. Eftersom bara en av oss är bekväm med att prata känns det mer naturligt att ta det vid middagen när det hålls andra tal än under vigseln.

  • Äldre 14 Apr 18:28
    #13

    Vi kommer hålla tal till varandra på vårt bröllop i augusti. Vi är ju där för att fira vår kärlek till varandra och då tycker vi det känns bra att få säga några egna ord till varandra MEN jag tycker man ska göra previs som man själv vill. Vill man så säger man nåt, vill man inte så gör man det inte :)

Svar på tråden Tal på bröllopsmiddagen