• Tagg889

    Hur vanligt är det?

    Hej. Jag sitter o funderar över hur min vigselring skall se ut. Jag älskar ringar med en stor sten i mitten och många små på sidan. Dock har jag inte råd med en sådan ring med diamanter i och måste därför välje en ring med cubic zirkon i.
    Det jag undrar nu är hur vanligt det är med  cubic zirkon i sin vigselring?
    Jag är en sådan person som bryr mig ganska mycket om vad andra tycker (tyvärr), och därför är  jag osäker på om jag kan ha en ring med oäkta stenar i eller inte? Folk kommer ju att fråga om det är äkta och svarar man då?
    Tacksam för mycket svar från er. Jag behöver verkligen hjälp att bestämma mig.....

  • Svar på tråden Hur vanligt är det?
  • Tenshi

    Hejsan! 
    Kan bara tala från min synpukt och säga att jag och min sambo har köpt våra ringar redan fastän vi inte gifter oss fören 2015, och de har cubic zirkon i halvaliansfattning.

    Ärligt talat så ser jag ingen skillnad mellan dem och riktig diamant. De glänser lika vackert som en vanlig diamant och sedan kan man tala för att cubic zirkon är "snällare" än vanliga diamanter för att man inte behöver oroa sig för om de är blodsdiamanter eller inte. 
    Sen är det också för att vi inte har råd med dyra ringar än, så detta är också ett bra allternativ för de som vill ha lyx för mindre :) 

    Vi kommer byta ut ringarna mot andra med åren då materialet är silver, men de kommer att vara fina ett bra tag i alla fall, och personligen har jag heller aldrig hört någon som frågat om diamanterna är äkta eller inte, men om det nämns så säger vi att det är "fake" och ingen reagerar konstigt vad jag har märkt, men personligen tycker inte jag heller att det spelar någon roll vad andra tycker. Sålänge jag är nöjd med mitt val av ring så räcker det gott nog :)

    Hoppas detta inlägg var till någon hjälp ^^

  • Himla

    Köp den ring du vill ha och har råd med. vad det är för metall eller sten spelar ingen roll alls. Det är vad den betyder för dig som är viktigast. Att du gillar den är allt som räknas. 

  • Tokbubbla

    Jag har både vigselring och förlovningsring i silver, för att jag tycker bäst om det materialet, ingenting annat! Min förlovningsring har flera cubic zirkon och jag är då helnöjd! :) Fast jag är en sån som struntar i vad andra tycker.

  • Kakbakaren
    daniiel skrev 2014-03-26 11:07:53 följande:

    Jag valde en ring med cz stenar. Dels för att jag ser ingen skillnad alls, dels för att jag verkligen inte vill spendera massa pengar på en ring och dels för att jag inte tror att jag kommer ha kvar ringen hela livet. Jag förändras, mitt tycke och smak också, så jag byter gärna ut ringen eftersom. Jag ser det inte som något som ska gå i arv, för jag vill att mina döttrar ska få välja sina ringar själva om dom ska gifta sig och vill ha en vigselring, något som dom vill ha. Då ger jag hellre pengar i bidrag.

    Hittils, snart 3år, är det ingen som frågat om det är diamanter i ringen och dom jag berättat för har absolut inte kunna se någon skillnad.

    Välj en ring du tycker om, som du känner dig bekväm med att bära och som du känner ligger i rätt prisklass för dig nu.  


    Jag håller med daniiel. Min förlovningsring har cz i sig och jag tror det får bli det i vigselringen också. Jag ser heller ingen skillnad, vill inte spendera en massa pengar på en ring samt att mitt tycke och smak också kan ändras och då kan jag köpa en ny ring på någon årsdag eller liknande.

    Jag har heller inte ärvt några ringar så jag ser det inte heller som någonting som går i arv.

    Men som flera andra har föreslagit kan du gå in till en guldsmedsaffär och se vad det finns för andra ädelstenar och till vilka priser. 
  • jessi85

    Du ska ju köpa det du vill och har råd med! Men om du vill ha äkta diamant kan ett alternativ vara att köpa en begagnad ring (eller vintagering om det låter bättre ;) ). Det gjorde jag, och min solitär på 0,37 ct blev mycket billigare än att köpa en motsvarande diamantring från någon av de vanliga butikskedjorna i Sverige, trots att jag gjorde om skenan hos en guldsmed.

    Jag köpte min av en juvelerare på Etsy, det är förstås en chansning vilket jag var medveten om, men jag fick den värderad till det nästan det dubbla priset hos en värderare här i sthlm.

  • Caisa

    Vill bara nämna att mitt inlägg inte handlade om att det är något fel på ringar med cz! Det enda viktiga är att man själv är nöjd med sin ring. Jag ville bara tipsa om just ringen jag köpt då den faktiskt var billig i jämförelse med många andra äkta guld och diamantringar. Absolut inte billig annars, men i jämförelse som sagt. :)


    7 juni 2014
  • Tagg889

    Tusen tack för alla inläggen! Det hjälper mig verkligen i mitt val. Odag var jag inne i en guldsmeds affär för 4 gången o tittade på ringar. Min budjet ligger på ca.5000 o dom har dessutom 25% rea just nu. Så nu lutar det alltså åt dessa två ringarna som båda är med riktigadiamanter. Vad tycker ni?

  • Tagg889

    Nehe nu lyckades jag ju såklart inte ladda upp nån bild. Fixar detta imorgon så ni får se ringarna.

  • Tagg889

    Här är dom ringarna det står emellan. Vilken tycker ni skulle passa bäst till en slät  silver ring?

  • Teresa L
    Tagg889 skrev 2014-03-23 08:23:25 följande:

    Hej. Jag sitter o funderar över hur min vigselring skall se ut. Jag älskar ringar med en stor sten i mitten och många små på sidan. Dock har jag inte råd med en sådan ring med diamanter i och måste därför välje en ring med cubic zirkon i.
    Det jag undrar nu är hur vanligt det är med  cubic zirkon i sin vigselring?
    Jag är en sådan person som bryr mig ganska mycket om vad andra tycker (tyvärr), och därför är  jag osäker på om jag kan ha en ring med oäkta stenar i eller inte? Folk kommer ju att fråga om det är äkta och svarar man då?
    Tacksam för mycket svar från er. Jag behöver verkligen hjälp att bestämma mig.....




    Såhär ser min ring ut. Den har 15 diamanter, varav 7 sitter i mitten. Men det ser man bara om man kollar noga, på håll ser det ut som att det sitter en stor i mitten och mindre på sidorna. Denna ring betalade jag ca 5700 kr för och då va den även på rea på Albrekts. :)
  • Himla

    TS Måste du ha en ring i 18k guld? Det finns ju ringar i både 9k och 14k och då blir de ju billigare också om det är viktigt för dig att ha en äkta diamant.

  • SandraElisabet
    Tagg889 skrev 2014-03-25 19:12:09 följande:

    Vart köper man en ring med en moissanite i?


    Hej, ursäkta sent svar. Det vanligaste är ju att köpa på nätet. Finns många hemsidor att väla bland, det är bara att googla så ploppar det upp en massa. Har tyvärr aldrig sett eller hört om moissaniter som säljs i butik i Sverige.

    Jag köpte min moissanite-sten via en hemsida och skickade den sedan till en smed i Chicago som gjorde min förlovningsring. Fick kontakt med just denna smed/shop via Etsy. Nu är den precis klar och jag kommer få den skickad till mig när jag är i New York om en månad. Är riktigt pirrig på att få prova den! Kommer få med intyg om stenens tillverkning och garantier etc.


  • Innuendo
    jessi85 skrev 2014-03-26 14:53:56 följande:

    Du ska ju köpa det du vill och har råd med! Men om du vill ha äkta diamant kan ett alternativ vara att köpa en begagnad ring (eller vintagering om det låter bättre ;) ). Det gjorde jag, och min solitär på 0,37 ct blev mycket billigare än att köpa en motsvarande diamantring från någon av de vanliga butikskedjorna i Sverige, trots att jag gjorde om skenan hos en guldsmed.

    Jag köpte min av en juvelerare på Etsy, det är förstås en chansning vilket jag var medveten om, men jag fick den värderad till det nästan det dubbla priset hos en värderare här i sthlm.


    Exakt, man kan köpa "begagnad". På pantbanken.se kan du gå in och titta, du kan köpa per post därifrån (fast det bästa är kanske att gå in och prova)

    Jag köpte en "extraring" på Pantbanken, jag hade redan förlovnings-och vigselring men Maken tyckte det var för lite "bing" i dem samt ville ge mig en "tröstpresent" inför en operation jag skulle genomgå, så jag åkte in och tittade. Hittade en jättefin med 7 diamanter, betalade 1995:-- för den. Har inte värderat den än, men en tjej visade en liknande ring som kostade över 10.000:- i "nypris", så man kan göra verkliga klipp samtidigt som man får en billig och fin ring!
  • Himla

    Morganit är en innesten nu bland svenska juvelerare men inte är det billigt. Den passar otroligt bra ihop med roseguld. Jag väljer mellan två ringar med morganit i den ena kostar 25000ca...

  • Anna N

    Hej
    Cubic Zirkon slits och är inte så vacker när den blivit repad. Jag hade valt en mindre diamant eller bytat ut CZ i framtiden. Jag förstår din kärlek till stora diamanter, den delar jag med dig. Jag och min sambo Jerker skall till några guldaffärer som Albrekts guld och Guldfynd och titta ut min vigselring. Jag vill också ha en stor diamant, men priset blir ett hinder.

    Kram Anna

  • azorerna

    Hej ibland har man tur att de kan vara nedsatt pris på ringar så hade jag tur att hitta min drömring då vi gifte oss för snart 10 år sedan. Och jag ville ha en tidlös ring i guld som jag skall bära hela livet förhoppningsvis. Och jag gillar min guldring det viktigaste är att välja nån som känns personlig för en själv och sen strunta i vad andra tycker

  • Tagg889

    Tack för alla svar.

    Jag har valt min vigselring nu o den är i vitguld o den har små stenar på sidorna och en stor i mitten. Stenarna är i cubic zirkon. Jag kommer att byta ut den stora stenen på vår ettårsdag till en ädelsten för tyvärr har jag inte råd med så stor diamant.

    Jag velade länge fram o tillbaka men det slutade alltid med att jag tittade på denna ring så det fick bli den. Det känns helt rätt nu även om det inte är riktiga diamanter.

Svar på tråden Hur vanligt är det?