• Äldre 22 Mar 20:59
    1959 visningar
    2 svar
    2
    1959

    Sökes: Information - Palladium950/500,Vitguld,Rodiering

    Skulle behöva lite hjälp av riktigt kunniga gällande tankar kring ringköp.

    Hur stor är stryktåligheten mellan Palladium 950 och 500?
    Rodiering är ju bara en behandling på ytan som slits, och då jag har ett yrke inom byggnads så innebär det en hel del slitage och ringen ska inte behöva tas av varje dag pga det eller för den delen rodieras x-antal ggr/år pga slitaget.

    Kravet är även att jag och sambon ska ha samma "färg" på ringarna, vilket innebär att en ring i vanligt rödguld till henne och en i vit färg av Palladium/vitguld till mig inte är aktuellt.

    När det gäller Palladium500 så är det ju i dom flesta fallen en legering med silver, och silver tappar ju typ både färg och oxiderar.
    Hur pass tålig/känslig är just den legeringen när det kommer till färgtappning, strykåtlighet osv?
    Hur stor är skillnaden mellan 950/500 i Palladium?

    Hur pass stor/liten är skillnaden i hårdhet, stryktålighet etc mellan dessa typer:
    Vitguld
    Rödguld
    Palladium 950
    Palladium 500

    Tilläggas skall även att ringarna skall vara old fashion "mormorsringar" av den hederliga släta typen.
    Men småväld invändigt och utanpå, i stil med denna: www.guldfynd.se/article/forlovningsring_i_18k_guld_1353663

  • Svar på tråden Sökes: Information - Palladium950/500,Vitguld,Rodiering
  • Himla
    Äldre 23 Mar 06:30
    #1

    Jag har också sökt information angående val av material i ringen. Det är en uppsjö..Hittade nyss en gammal tråd om det kan vara av intresse?

     www.brollopstorget.se/forum/thread/2809077-har-era-palladiumringar-blivit-fula

  • Äldre 28 Mar 11:23
    #2

    Hej,
    I ditt fall skulle jag verkligen slå ett slag för 950 Platina, det är naturligt vitt och otroligt slitstarkt. Kostar förvissa någon tusenlapp mer jämfört med din föreslagna ring men är värt det alla dagar i veckan 


    www.VANBRUUN.com diamanter, vigsel- och förlovningsringar.
Svar på tråden Sökes: Information - Palladium950/500,Vitguld,Rodiering