• Anonym (Respe­ktlöst­!)
    Äldre 11 Mar 18:35
    4878 visningar
    18 svar
    18
    4878

    Varför så svårt att respektera åsikter?

    Någon startade nyligen en tråd om att det var dålig stämning här på BT. Jag håller med, men kanske inte av samma skäl som hon. Jag har nämligen sett tendenser till att folk bara vägrar respektera andras åsikter. Har sett trådar där trådstartaren förvisso kanske haft lite märkliga åsikter om saker och ting, men det har ju ingen betydelse, åsikter ska man respektera även om man inte håller med om dem!

    Det är ren mobbing i en tråd, trådskaparen hånas med "skämtbilder" och tal om att hennes åsikter är fåniga - VAD är det för trist sätt att bemöta andras åsikter på? Förvånad Jag trodde det till största delen var vuxna människor som hängde här, och i kronologisk ålder är de nog det, men de beter sig verkligen inte som vuxna!

    Jag tycker också ts har fel, men skulle aldrig drömma om att bemöta hennes åsikter så som många i den tråden gör. Jag anser att man alltid ska respektera andras åsikter även om man inte håller med. Självklart ska man kunna argumentera emot, men att inte komma med några argument alls utan bara ladda upp en tecknad bild är respektlöst och ger knappast intryck av att personen själv har så vettiga åsikter.

    Varför är det så svårt att respektera andras åsikter även om de går stick i stäv med ens egna? Ts ställer en bra fråga i sitt, enligt egen utsago, sista inlägg i tråden: Gör ni likadant i "verkliga livet"? Säger åt någon att dennes åsikter är fåniga? Viftar ni med en tecknad bild framför näsan på dem?

    Det är ju rena dagisfasonerna!

    Som sagt, man ska givetvis argumentera emot om man inte håller med, men med det sätt som många gör det på där framstår man som en person som inte respekterar andras åsikter och många framstår dessutom som väldigt barnsliga. Och det är inte bara just den tråden jag tänker på, men det var den jag såg senast och reagerade starkt på.

    Jag antar att ni själva vill bli bemötta med respekt när ni skriver något? Varför inte ge andra ssamma respekt?

  • Svar på tråden Varför så svårt att respektera åsikter?
  • Sofie R
    Äldre 11 Mar 18:39
    #1

    Ännu en tråd på samma tema.. Ska vi inte diskutera bröllop här?

  • Anonym (Respe­ktlöst­!)
    Äldre 11 Mar 19:16
    #2
    Sofie R skrev 2014-03-11 18:39:41 följande:
    Ännu en tråd på samma tema.. Ska vi inte diskutera bröllop här?
    I underforum "Övrigt" förutsätter jag att man kan diskutera övriga frågor. Jag vet inte hur det är med dig, men jag tycker ju det ska vara hyfsat bra stämning på ett diskussionsforum. Jag har inte sett något påbud om att man endast får prata bröllop här, man kanske vill diskutera annat än bara servetter och diamantringar och det är inte förbjudet såvitt jag vet.

    Ingen tvingar dig att läsa allt, vet du. Flört
  • Himla
    Äldre 11 Mar 19:43
    #3

    Ja verkligen illa med att vissa bara spyr ut sitt eget dåliga mående över andra här inne. Man ger RÅD när någon ber om det, inte RIS. Har man ingenting snällt att säga så ska man vara tyst. Det är min devis. Gnälla kan man göra hemma.......

  • Anonym (gylle­ne regel?­)
    Äldre 11 Mar 20:13
    #4

    Har trådstartaren inte hört talas om 9gag, reddit eller liknande? Hela internet är ju fyllt av skämt-teckningar. Jag tolkade bilden som att den var riktad åt samtliga som satt och skrev 100 inlägg fram och tillbaka, och det trodde jag att TS också skulle göra. ( inte jag som postade bilden, men jag skrattade åt den)

    Tror dock att TS trampade på ganska många tår med sitt inlägg och inte borde bli så förvånad när folk blir upprörda.  När det låter som att hon tycker att jag inte älskar min blivande make eller att jag är för upptagen med att välja ring som jag ska använda resten av livet, då blir jag verkligen upprörd. Och jag har inte ens postat i den andra tråden, för jag kunde inte behärska mig och valde att inte skriva något, istället för att kalla TS för en jäkla kärring.

    Men vi borde ju vara trevliga mot varandra här på BT och jag försöker att alltid använda en trevlig ton.

    Jag ser fram emot att planera vårt bröllop med likasinnade runt om i landet, som vill diskutera om plum eller aubergine är bästa färgen på servetter. Djupare diskussioner lämnar jag till mina vänner och de tar vi över en kopp te.

  • Anonym (Bilde­n)
    Äldre 11 Mar 20:27
    #5

    Servar jag som postade bilden. Förklarade flera gånger att den inte var riktad mot TS men flera vägrar acceptera det. Det var en rolig bild på Gollum för att jag tycker tråden hade spårat ur och jag ville lätta upp stämningen. Jag har till min man själv flera gånger jämfört mig själv med Gollum eftersom jag blev jätteperfektionist med min ring, nästan så jag kände mig knäpp, haha! Snälla, släpp det med bilden eftersom jag nu förklarat mig vid ett flertal gånger.

  • Anonym (Bilde­n)
    Äldre 11 Mar 20:28
    #6

    Det var ** ska det stå, mobilen ändrar lite själv.

  • Äldre 11 Mar 20:39
    #7

    Anonym (Bilden): Tror inte hon menade din bild nu utan där kom upp ytterliggare en bild idag, som iaf jag tyckte var otroligt rolig och jag förstod (precis som hon som lade in bilden förklarade sen) att den var ju INTE riktad till Trådstartaren utan till alla som skrev i den tråden. 
    Kan meddela att jag även tyckte din bild var otroligt rolig och såg den mer som ett sätt att "lätta" upp tråden än att mobba någon :) Men alla kan ju inte ha samma humor :P

    Jag tror att många här inne borde lämna datorn och gå en sväng efter att man läst något som irriterar en innan man börjar skriva ett försvarsinlägg för det blir bara en pajkastning som inte är nödvändig. 
    Alla ska naturligtvis få ventilera sina tankar men både Trådstartare och de som skriver inläggen borde tänka framför allt på hur deras text framstår då det blir mycket missförstånd. 

  • Anonym (Respe­ktlöst­!)
    Äldre 11 Mar 21:02
    #8
    Anonym (Bilden) skrev 2014-03-11 20:27:43 följande:
    Servar jag som postade bilden. Förklarade flera gånger att den inte var riktad mot TS men flera vägrar acceptera det. Det var en rolig bild på Gollum för att jag tycker tråden hade spårat ur och jag ville lätta upp stämningen. Jag har till min man själv flera gånger jämfört mig själv med Gollum eftersom jag blev jätteperfektionist med min ring, nästan så jag kände mig knäpp, haha! Snälla, släpp det med bilden eftersom jag nu förklarat mig vid ett flertal gånger.
    Aha, den skyldiga träder fram! Flört Ärligt talat har jag inte läst mer i den tråden efter att ts skrev sitt sista inlägg, och då stod det inget om att det att den inte var riktad mot henne. Det var ju bara bilden som var postad, ingen text.

    Men man kan ju förstå att hon blev lite sur, kag har läst hela den tråden och tycker hon lyckades "hålla sig" ganska bra ändå trots hn förklarade och förklarade och alla missförstod henne (ibland fullt medvetet, vad det verkade).

    Men hur som helst, den här tråden skulle egentligen inte handla om en enda tråd, jag nämnde den eftersom det var ett så klockrent exempel på vad jag menar.

    Jag kan absolut släppa det, som sagt så har jag inte sett fler inlägg efter hennes svar på bilden så jag visste inte att du hade förklarat dig. Ber om ursäkt om jag "hoppade på" dig, det var inte meningen. Glad
    Anonym (gyllene regel?) skrev 2014-03-11 20:13:34 följande:
    Har trådstartaren inte hört talas om 9gag, reddit eller liknande? Hela internet är ju fyllt av skämt-teckningar. Jag tolkade bilden som att den var riktad åt samtliga som satt och skrev 100 inlägg fram och tillbaka, och det trodde jag att TS också skulle göra. ( inte jag som postade bilden, men jag skrattade åt den)

    Tror dock att TS trampade på ganska många tår med sitt inlägg och inte borde bli så förvånad när folk blir upprörda.  När det låter som att hon tycker att jag inte älskar min blivande make eller att jag är för upptagen med att välja ring som jag ska använda resten av livet, då blir jag verkligen upprörd. Och jag har inte ens postat i den andra tråden, för jag kunde inte behärska mig och valde att inte skriva något, istället för att kalla TS för en jäkla kärring.

    Men vi borde ju vara trevliga mot varandra här på BT och jag försöker att alltid använda en trevlig ton.

    Jag ser fram emot att planera vårt bröllop med likasinnade runt om i landet, som vill diskutera om plum eller aubergine är bästa färgen på servetter. Djupare diskussioner lämnar jag till mina vänner och de tar vi över en kopp te.
    Jag vet mycket väl hur det ser ut på internet, och det vet nog tjejen i den omtalade tråden också. Dock blev det kanske "droppen" för henne på något sätt, vad vet jag.

    Ja, hon uttryckte sig klantigt men hon förklarade ju gång på gång att hon mycket väl förstod hur folk menar när de skriver att de längtar efter att få bära sina ringar. Men hon anser tydligen att det såg otrevligt ut, att det kunde uppfattas som att det bara var ringarna som räknades. Det var hennes åsikt och den har hon väl rätt att ha, likaväl som vi andra ansåg att att hon hade fel. Hon var ju också äldre än genomsnittet här på BT, det kan ju handla om något så enkelt som generationsskillnader i sättet att tänka. Sådant tycker jag man ska ha i åtanke när man svarar på vissa inlägg.

    Ja, detta är ju Bröllopstorget och sålunda är det i första hand bröllop som diskuteras, men man får väl ändå lov att säga att ts höll sig inom ramarna för det ämnet? Flört

    Men som sagt, det var inte bara den tråden jag hade i tankarna när jag startade den här tråden, dock är den ett så bra exempel på vad jag menar och därför blev det att jag tog upp den som exempel.

    Jag tycker också man ska försöka vara trevlig, och försöker alltid vara det, men ibland brister det tyvärr. Man är trots allt bara människa. Glad
  • Anonym (Respe­ktlöst­!)
    Äldre 11 Mar 21:06
    #9

    Jag kanske ska säga det också att jag inte är ts från tråden, och jag vet inte vem hon är. Jag håller inte med om vad hon skriver heller. men även om jag inte håller med respekterar jag hennes åsikter. Jag tycker man alltid ska respektera andras åsikter även om de är tvärtemot ens egna, det tillhör vanligt hyfs helt enkelt! Jag vill ju att mina åsikter ska respekteras, och då måste jag visa andra den hänsynen också!

  • Äldre 11 Mar 21:06
    #10

    Ja, jag tror nog att ts menar den bilden som jag la upp idag. Har förklarat att den inte var riktad mot ts, jag ville inte håna henne eller hennes åsikter, eller någon annans åsikter heller för den delen. Som någon här redan skrivit var den riktad till ALLA i den tråden. Uppenbarligen inte alla här på bt som uppskattade eller var med på hur jag tänkte. Ber om ursäkt till er som blev ledsna/arga/tycker att jag har ovettiga åsikter, det var inte min tanke från början. 

  • Anonym
    Äldre 11 Mar 21:19
    #11

    Var försiktig med ordet mobbning TS, släng inte runt det hursomhelst. Det var knappast mobbning som skedde där.

  • Anonym (Bilde­n)
    Äldre 11 Mar 21:25
    #12

    "Skyldige träder fram" skriver du.., Va?! Jag har pratat om denna bilden många gånger nu. Vadå "träder fram"? Alltså... Seriöst? ;)

  • Anonym (Bilde­n)
    Äldre 11 Mar 21:27
    #13

    Bettansss: kanske det gällde din bild, trodde det gällde min :)

  • Äldre 11 Mar 21:28
    #14
    bettansss skrev 2014-03-11 21:06:45 följande:
    Ja, jag tror nog att ts menar den bilden som jag la upp idag. Har förklarat att den inte var riktad mot ts, jag ville inte håna henne eller hennes åsikter, eller någon annans åsikter heller för den delen. Som någon här redan skrivit var den riktad till ALLA i den tråden. Uppenbarligen inte alla här på bt som uppskattade eller var med på hur jag tänkte. Ber om ursäkt till er som blev ledsna/arga/tycker att jag har ovettiga åsikter, det var inte min tanke från början. 
    jag tycker det var en bra bild som beskriver perfekt hur det är på internet för ärligt talat är det alltid någon som har "fel" utifrån vad man själv tycker, och jag tyckte även att gollumbilden var ett försök att lätta upp stämningen och ingen av dessa  bilder var riktade till någon personligen, i alla fall så jag uppfattade det 
  • Anonym (Bilde­n)
    Äldre 11 Mar 21:40
    #15

    Nu såg jag bilden! Haha, den var rolig! Det var ju uppenbarligen inte riktat mot TS!

  • Anonym (Respe­ktlöst­!)
    Äldre 11 Mar 22:10
    #16
    Anonym skrev 2014-03-11 21:19:34 följande:
    Var försiktig med ordet mobbning TS, släng inte runt det hursomhelst. Det var knappast mobbning som skedde där.
    Där tycker vi uppenbarligen olika. Jag blev mobbad i skolan, det var precis samma tendenser då som i tråden.
     När blev ordet mobbing så oerhört laddat att man måste vara försiktig med det?
    bettansss skrev 2014-03-11 21:06:45 följande:
    Ja, jag tror nog att ts menar den bilden som jag la upp idag. Har förklarat att den inte var riktad mot ts, jag ville inte håna henne eller hennes åsikter, eller någon annans åsikter heller för den delen. Som någon här redan skrivit var den riktad till ALLA i den tråden. Uppenbarligen inte alla här på bt som uppskattade eller var med på hur jag tänkte. Ber om ursäkt till er som blev ledsna/arga/tycker att jag har ovettiga åsikter, det var inte min tanke från början. 
    Jag tror tråden för länge sedan hade spårat ur så pass mycket att det blev svårt att se den som annat än ett personligt påhopp. Jag hajade också till och tänkte att det var väl lite väl mycket kanske... Jag uppfattade den inte alls som du hade tänkt att den skulle uppfattas, då kan jag förstå hur ts tänkte.

    Men det är ju ett av de stora problemen när man bara kan uttrycka sig i skrift och inte kan höra den andres tonfall eller se den andras ansiktsuutryck, trots smilies och annat blir det ibland missförstånd och man uppfattar saker på ett helt annat sätt än vad inläggsskrivaren hade avsett. Man måste tänka på det när man kommunicerar på internet. Både den som skriver och den som läser! Flört

    Jag tror att merparten av allt som uppfattas som påhopp inte alls var avsett så utan var avsett som något helt annat!
    Anonym (Bilden) skrev 2014-03-11 21:25:32 följande:
    "Skyldige träder fram" skriver du.., Va?! Jag har pratat om denna bilden många gånger nu. Vadå "träder fram"? Alltså... Seriöst? ;)
    Jag gjorde en Flört efteråt, för att visa att jag skämtade. Glad  Hade jag sagt det där så du hade hört det istället hade du förstått direkt att jag skämtade, nu blev det missförstånd. Det var dumt av mig att inte tänka på att en smiley inte alltid uppväger vad som kan låta som ett hårt uttryck. Problemet med internet, som sagt! Glad
    marolo skrev 2014-03-11 21:28:36 följande:
    jag tycker det var en bra bild som beskriver perfekt hur det är på internet för ärligt talat är det alltid någon som har "fel" utifrån vad man själv tycker, och jag tyckte även att gollumbilden var ett försök att lätta upp stämningen och ingen av dessa  bilder var riktade till någon personligen, i alla fall så jag uppfattade det 
    Jag menar bilden där en streckgubbe sitter vid datorn och håller på med något jätteviktigt - någon på internet har fel! Flört

    Och nu ser jag det också, men när jag såg den första gången missuppfattade jag den totalt. Precis som ts i den tråden, uppenbarligen.

    Och den var faktiskt rolig, nu när jag ser den med andra ögon så att säga! Flört
  • Anonym (.)
    Äldre 11 Mar 22:25
    #17
    Anonym (Bilden) skrev 2014-03-11 20:27:43 följande:
    Servar jag som postade bilden. Förklarade flera gånger att den inte var riktad mot TS men flera vägrar acceptera det. Det var en rolig bild på Gollum för att jag tycker tråden hade spårat ur och jag ville lätta upp stämningen. Jag har till min man själv flera gånger jämfört mig själv med Gollum eftersom jag blev jätteperfektionist med min ring, nästan så jag kände mig knäpp, haha! Snälla, släpp det med bilden eftersom jag nu förklarat mig vid ett flertal gånger.
    Intressant hur olika man kan tolka det. Jag tyckte ju bilden snarare stod på TS sida än att det var ett påhopp på henne. (Folk blir helt galna över en ring och glömmer bort det viktiga) ;) 
  • Anonym
    Äldre 11 Mar 22:55
    #18

    Man ska va försiktig så att begreppet inte blir urvattnat. Personen blev/blir ej mobbad i tråden! Nu är ni lite överkänsliga.

Svar på tråden Varför så svårt att respektera åsikter?