• Chrinolinus

    Musik för klassiskt skolad sopran

    Hej!
    Jag gifter mig i juni och min syster råkar vara klassiskt skolad sopran (alltså operaröst). Hon sjunger gärna på bröllopet, och jag ser också gärna att hon sjunger något, men jag har inte hittat någon operasång/aria som jag direkt fallit för. Tvärtom är jag mer inne på låtar av typen 'Du är allt' eller 'Only love' eller ' eller 'Av längtan till dig'.

    Är det någon som har tips på icke-operalåtar som funkar bra för en klassiskt skolad sopran? Eller fina kärlekslåtar ur operavärlden som inte är rena arior (jag är rädd att detta kommer bli ett lite för udda inslag i vigselcermonin, så som vi lagt upp den med övrigt musik)

    Också om någon har tips på youtube-videos där man kan lyssna på "vanliga" låtar sjungna av en klassiskt skolad sångerska så får ni gärna tipsa om dessa, bara jag så får en idé om hur det kan låta.

  • Svar på tråden Musik för klassiskt skolad sopran
  • Himla

    Fråga din syster, man kan ju arra om en pop låt så den blir mer "klassisk" eller poppa till en klassisk låt... Eller välj en sång i vis ton. Det finns många vackra visor som passar perfekt för en klassiskt skolad röst. Min älsklingslåt som jag oftar börjar dagen med är Lascia chío pianga eller Dagen är nära som den heter på svenska.  själv gillar jag Cecilia Bartoli men du borde kanske lyssna på Sarah Brightman etc som gjort lite av varje.

  • meandmylove

    Min mamma är klassiskt skolad sopran (operaröst), eftersom hon inte kommer kunna sjunga pga att hon bara kommer gråta, han har bett sin sångpedagog att sjunga å hennes vägnar. Hon sjunger exakt samma stil. Vi kommer ha "jeg elsker dig", "Pie jesu" och "vilar glad i din famn". Jag är uppvuxen med denna typ av musik och älskar det, ögonen vattnas och jag tycker det är 1000 gånger vackrare än någon halvdan som sjunger "utan dina andetag" till gitarr..

  • Sörön10

    Skulle precis tipsa om Jeg elsker deg av Grieg/Andersen. Kolla in Malena Ernman annars. Hon sysslar ju med lite mer populärmusik. Personligen tycker jag dock att det låter sådär när en klassisk röst försöker sjunga pop. :-/ Tekniken och sångsättet skiljer sig rätt mycket och det hörs ofta väldigt tydligt när man byter genre så.. Men hon kanske har bra koll på båda och kan koppla bort "det klassiska"!


  • Cantaton

    Kanske "Shall I compare thee" av Shakespeare eller "One hand, one heart" ur West Side Story. När jag började sjunga klassiskt sjöng jag en del visor som går att göra i klassisk tappning som tex "I folkviseton" av Nils Ferlin och "Kärleksvals". Annars kanske "Chanson d'amour" av Fauré kan vara något. Jag tror också att en klassisk sopran skulle kunna göra The Real Groups "Ett liv för mig" fint.

  • Cantaton

    (Däremot skulle jag inte välja "Lascia ch'io pianga" som nämns ovan då den handlar om att begråta sitt öde och i operasammanhanget framförs från en fängelsehåla.)

  • Vichy
    Cantaton skrev 2014-03-10 10:24:04 följande:
    (Däremot skulle jag inte välja "Lascia ch'io pianga" som nämns ovan då den handlar om att begråta sitt öde och i operasammanhanget framförs från en fängelsehåla.)
    Tycker man melodin är fin så finns det en lite gladare svensk text också...
  • Cantaton
    Vichy skrev 2014-03-10 13:03:40 följande:
    Tycker man melodin är fin så finns det en lite gladare svensk text också...
    Absolut, det gör det. Fast den är fortfarande rätt vemodig med rader som "Tungt är att bära sorgerna många." Men jag har sjungit den många gånger på begravningar så jag är nog rätt påverkad av det.
  • Chrinolinus

    Tack för alla tips! Ska sätta mig och börja lyssna igenom alla förslag på studs.

    Lascia ch'io pianga är fantastisk, och superhärlig att sjunga, men tyvärr hade vi den på vår mammas begravning så den går bort för både mig och syster.

    Jättebra med förslag på (kända) personer som har en klassiskt skolad röst men som kanske har sjungit in "poppiga" låtar också, för att få en uppfattning om hur det låter och vad som kan funka. Kom gärna med fler sådan förslag, som går att hitta på YouTube helst då

    Syster bor i USA så tyvärr kommer vi inte att träffas innan och vi kan bara bolla idéer via email och Skype. Har inte hört henne sjunga på läääänge då hon bott utomlands ett antal år. Och själv flyttar jag utomlands om 3 veckor. Hinner med 2 månader där innan det är dags att åka hem för bröllopet. Så det gäller att få ALLT klart på 3 veckor nu .. eller, ja, så långt det går i alla fall

  • Pangsan

    Kolla upp Nella Fantasia
    Video:


    Satsa inte på Pie Jesu ur rent traditionsperspektiv (det är ett reqviem för de döda, hehe)

Svar på tråden Musik för klassiskt skolad sopran